INTERACT er et heldigitalt tverrprofesjonelt undervisningopplegg. INTERACT skal styrke studentenes kompetanse i å samarbeide om og med barn, unge og familiene deres.
Seminardager 2025
Seminardagene gjennomføres heldigitalt på følgende datoer:
- INTER1100 1. årskull: 6. - 7. januar
- INTER1200 2. årskull: 7. - 8. januar
- INTER1300 3. årskull: 8. - 9. januar
INTERACT er et heldigitalt tverrfaglig undervisningsopplegg for studenter på helse-, sosialfag-, lærer- og barnehagelærerutdanningene ved OsloMet. Hovedhensikten med INTERACT er å styrke den tverrfaglige samarbeidskompetansen, noe som er sterkt etterspurt i arbeidslivet. Konteksten for INTERACT er lagt til fagområdet barn, unge og familier, med spesiell vekt på utsatte barn og ungdom.
I INTERACT får studentene anledning til å øve på tverrfaglig samarbeid gjennom å delta i gruppe med studenter fra andre utdanningene. INTERACT legger til rette for tverrprofesjonell samarbeidslæring, som kjennetegnes av at man lærer om hverandre, av hverandre og med hverandre.
INTERACT legger til rette for utvikling av en rekke ferdigheter og kompetanser som er etterspurt både i utdanningen og i videre arbeidsliv, slik som kommunikasjons- og samarbeidsevner, selvrefleksjon, samfunnsbevissthet og kritisk tenkning.
INTERACT gjennomføres som et heldigitalt undervisningsopplegg med variert bruk av samhandlingsverktøy og kunnskaps- og læringsressurser. På denne måten bidrar INTERACT til å gi kunnskap om og erfaring med verktøy og ressurser som er etterspurt i arbeidslivet, og som legger grunnlag for videre læring.
Emner i INTERACT
- INTER1100 1. studieår, får studentene kunnskap om barn og unges oppvekst i et samfunn med sosialt og kulturelt mangfold. De får trening i å samhandle og reflektere sammen med studenter fra andre profesjonsutdanninger om utfordringer i barn og unges hverdagsliv. . INTER1100 introduksjonsvideo (youtube.com)
- I INTER1200, 2. studieår, får studentene økt kunnskap om kommunikasjon og samhandling om og med barn, unge og deres familier. Studentene får ytterligere trening i å samhandle med studenter fra andre profesjonsutdanninger. INTER1200 introduksjonsvideo (youtube.com)
- INTER1300, 3. studieår, handler om samarbeidspraksiser. Studentene reflekterer sammen over utfordringer og muligheter som ligger i ulike former for samarbeid, og trekker aktivt inn erfaringer fra egen utdanning og praksis. INTER1300 introduksjonsvideo (youtube.com)
Emneplaner
Styringsgruppe
Leder av styringsgruppen
- Prodekan for utdanning Kåre Rønn Richardsen, Fakultet for helsevitenskap (HV)
Representanter fra utdanningene og sentrene
- Prodekan for utdanning Finn Aarsæther, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
- Prodekan Nathalie Hyde-Clarke, Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
- Instituttleder Liv Klakegg Dahlin, Institutt for estetiske fag, Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD)
Ekstern representanter
- Anne Stine Bergsløkken, Oslo kommune, Spesialrådgiver, Byrådsavdelingen oppvekst og kultur
Studentrepresentanter
- Mikkel Frydenlund Sibe
Fra Senter for velferds- og arbeidslivsforskning (SVA)
- Mira Aaboen Sletten, forskningsleder
Administrativ representant
- Anne Drag, kontorsjef studieadministrasjon, fakultet SV
Studentråd
- Frida Udnes Stokke
- Inga Banach
Arbeidsgruppe
- Runa Kalleson, Prosjektleder
- Ellen Merethe Magnus, administrativ leder
- Astrid Gillespie, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, LUI
- Kari Saasen Strand, Fakultet for teknologi, kunst og design
- Gunilla Johansson, Fakultet for samfunnsvitenskap, SAM
- Bente Kongsgård, Fakultet for helsevitenskap, HV
- Kirsten Jacobsen Ulfsby, HV
- Mona Asbjørnslett, HV
- Øydis Floden, HV
- Vesna Engan, LUI
- Inna Volkova, LUI
- Camilla Foss, DIGIN
Samarbeidspartnere
- Oslo kommune
- Lørenskog kommune
- Universitetet i Agder (UiA)
- Kompetansebroen
- Københavns Professionshøjskole