Lærerstudenter utvikler eget språkstøttetilbud gjennom aksjonsforskning

Prosjektet jobber med hvilke tilbud lærerutdanninga bør gi lærerstudenter som har behov for å arbeide med egne muntlige og skriftlige ferdigheter i norsk.

En student i grunnskole- og faglærerutdanninga trenger solide språkkunnskaper for å sikre seg et stødig studieløp og for å kunne utføre sin framtidige yrkesrolle i norsk skole på en faglig forsvarlig måte. 

Høsten 2023 ble førsteårsstudenter ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning invitert til å delta i et aksjonsforskningsprosjekt. 

Formålet var å finne ut hvilke tilbud lærerutdanninga bør gi lærerstudenter som har behov for å arbeide med egne muntlige og skriftlige ferdigheter i norsk. Dette ble gjort gjennom en syklisk prosess som inkluderte planlegging, utprøving, refleksjon og justering i flere runder.

Forskningsspørsmålet var: Hvilken språkstøtte erfarer lærerstudentene fungerer best for dem ut fra de språklige utfordringene de har og ut fra den livssituasjonen de er i?

Fire studenter deltok i prosjektet, og i løpet av fire sykluser hadde prosjektdeltakerne utmeisla et tilbud de mente var egna. Et av tiltakene, «språktimen»,  prøves ut i februar og mars 2025.

Prosjektdeltakere

Laster inn ...