MASCOT er et tverrfaglig og innovativt forskningsprosjekt som tar sikte på å utvikle kunnskap om undervisning, læring og vurderingsprosesser av algoritmisk tenkning i lærerutdanning og skole. Prosjektet har internasjonale samarbeidspartnere.
Algoritmisk tenkning (AT) regnes som en generisk kompetanse for det 21. århundre. Som en generisk ferdighet tar AT sikte på å fremme studentenes analytiske og kritiske tenkning, kreativitet og problemløsing. Disse ferdighetene er avgjørende for læring og demokratisk deltakelse i fremtidens samfunn.
AT er ikke et nytt begrep, men har nylig fått en mer fremtredende status gjennom inkludering i nordiske læreplaner (og i Norge fra 2020). Til tross for denne utbredte forankringen av AT i skolen, er det fortsatt mangel på allment kjent forståelse for hva AT faktisk innebærer.
MASCOT (Mathematics, Science and Computational Thinking) tar sikte på å utvikle kunnskap om lærings- og vurderingsprosessene i algoritmisk tenkning i lærerutdanning og skole, primært innen matematikk og naturfag. Prosjektets forskning skal videre danne grunnlag for utvikling av nye undervisnings- og vurderingspraksiser. Det er et mål å sørge for at kunnskap fra forskning i skoler og lærerutdanningsprogrammer gjensidig informerer hverandre for å forbedre profesjonell undervisnings- og vurderingspraksis på begge arenaer. Prosjektet vil oppnå dette ved å gjennomføre intervensjoner ved lærerutdanningsprogrammer og skoler knyttet til de Nordiske deltagerinstitusjoner, og legger vekt på samarbeid og utveksling og mellom partnerne for å trekke lærdom fra hverandres ekspertise. MASCOT sikter mot å utvikle en helhetlig introduksjon til algoritmisk tenkning (ev. tillegg som profesjonell kompetanse) i lærerutdanning med vekt på anvendelser i matematikk og naturfag. I tillegg til nært samarbeid med skoler, er det et mål å utvikle forskningsbaserte undervisnings- og vurderingspraksiser.
MASCOT er organisert som et samarbeidsprosjekt basert på et langtidssamarbeid mellom lærere, studenter og forskere. Den overordnede forskningstilnærmingen er design-basert forskning (design-based research). MASCOT er et tverrfaglig forskningsprosjekt som samler et konsortium av eksperter fra ledende nordiske lærerutdanningsinstitusjoner i Norge, Finland og Danmark og involverer 5 partnerskoler i Norge og Finland.
Samarbeidspartnere
- Kalle Jutti University of Helsinki
- Jari Lavonen University of Helsinki
- Anni Loukomies University of Helsinki
- Ari Myllyviita Kulosaari secondary school
- Aleksi Markkanen Viikki teacher training school
- Erika Perttuli-Borobio
- Thomas Frågåt Høyskolen Innlandet
- Kristin Ebbesen Høyskolen Innlandet
- Vibeke Schrøder Københavns Professionshøjskole
- Mads Middelboe Rehder Københavns Professionshøjskole
- Thilde Emilie Møller Københavns Professionshøjskole
- Vigernes skole
- Fagerlund skole
- Refstad skole
- Vollebekk skole