På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet gjennomførte NOVA og AFI en studie av elevenes psykososiale miljø i grunnskolen.
Prosjektet innebar for det første en undersøkelse av hvordan fire skolemiljøprogrammer som har fått implementeringsstøtte av direktoratet, brukes i skolen og en vurdering av det empiriske grunnlaget for effektene som er påvist at programmene har.
For det andre studerte prosjektet hvordan skoler tar i bruk andre metoder for å forbedre elevenes trivsel og redusere uønsket atferd, og hvordan de psykososiale utfordringene i skolen fortoner seg fra elevenes eget perspektiv.
Prosjektdeltakere
Publikasjoner
Eriksen, I.M. & Lyng, S.T. (2018). Elevenes psykososiale miljø: Gode strategier, harde nøtter og blinde flekker i skolemiljøarbeidet. Fagbokforlaget
Eriksen, I.M. (2018). The power of the word: students’ and school staff’s use of the established bullying definition. Educational Research (tandfonline.com)
Eriksen, I.M. & Lyng, S.T. (2018). Relational aggression among boys: blind spots and hidden dramas. Gender and Education (tandfonline.com)
Eriksen, I.M. & Lyng, S.T. (2015). Skolers arbeid med elevenes psykososiale miljø. Gode strategier, harde nøtter og blinde flekker. NOVA Rapport 14/15 (oda.oslomet.no)
Eriksen, I.M.; Hegna, K.; Bakken, A. & Lyng, S.T. (2014). Felles fokus. En studie av skolemiljøprogrammer i norsk skole. NOVA Rapport 15/14 (oda.oslomet.no)