TREL har som mål å identifisere god praksis i nordisk-baltisk utdanningskontekst. Den ser for seg workshops, klasseromsobservasjoner, forskning og en håndbok for god praksis for å bygge forskningskompetanse.
Om prosjektet
Oppfordringer fra internasjonale organisasjoner (dvs. Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling OECD) og mandater fra utdanningsdepartementene i den nordisk-baltiske regionen fremhever viktigheten av å bygge forskningskompetanse i lærerutdanningen (TE) og oppmuntre dem til å konkretisere disse ferdighetene via aktiv forskning for å støtte deres fortsatte faglige utvikling.
Forskningsbasert TE krever parallelle prosesser og nøye vurdering av ulike perspektiver fra interessenter i ulike utdanningssektorer for å gripe inn forskningsengasjement i lærernes profesjonelle identitet.
Teacher Research Literacy (TREL): Comparative Trajectories in the Nordic-Baltic Region har som mål å utvikle et strategisk etablert samarbeidsnettverk som utforsker forskningsengasjement i lærerutdanningsprogrammer og gir innsikt i hvordan etterutdannede lærere kan integrere forskning i undervisningen.
TREL skal være et profesjonelt læringsnettverk der deltakerne deltar i samarbeid og reflekterende dialog om å bruke kunnskap om forskning lært/undervist ved universitetet til skolebaserte situasjoner for å generere kritisk undersøkelse, refleksjon og kontinuerlig faglig læring.
TREL samler partnerne til dette nordisk-baltiske initiativet fra 8 HEI-er og praktikere fra 3 videregående skoler.
Partnere er forpliktet til å bruke en rekke forskningsdrevne aktiviteter og metoder for å fremme faglig utvikling og støtte lærernes "forskningskompetanse", det vil si kunnskapen og ferdighetene før- og etterutdanningslærere trenger for å utføre forskning.
TREL-prosjektet gir måter å øke effektiviteten til forskningsorientert TE i den nordisk-baltiske regionen og støtte før- og etterutdanningslærere i undervisnings-/læringsprosessen gjennom systematisk analyse og utveksling av kunnskap, prosesser, erfaringer og god praksis i undervisning i forskning gjennom prosjektaktiviteter, workshops og håndboken for god praksis.
Dette utviklingsprosjektet har som mål å identifisere god praksis i nordisk-baltisk utdanningskontekst. Prosjektpartnere fra høyere utdanningsinstitusjoner (HEI) og videregående skoler fra Sverige, Litauen, Latvia, Estland, Finland og Norge vil samarbeide i dette utviklingsprosjektet for å skape et nettverk for å utvikle en kunnskapsbase.
Den ser også for seg workshops, klasseromsobservasjoner, forskning og en håndbok for god praksis for å bygge forskningskompetanse.
Å bygge forskningskompetanse legger til rette for aktiv læring, kritisk refleksjon og problemløsning og fremmer ideen om forskningsrike klasserom og skoler.
TREL kommer således lærere, skoler og organisasjoner til gode ved å bidra til utvikling av forskningskompetanse/literacy i lærerutdanningen og veilede lærere til å gjøre denne faglige kunnskapen om til forsknings- og utviklingskompetanse.
Mer om prosjektet:
- Om prosjektet på nettsidene til Universitetet i Sørøst-Norge (usn.no, på engelsk)
- Om prosjektet på offisiell nettside (teacher-research-lit.com, på engelsk)
Deltakere ved OsloMet
Samarbeidspartnere
- Oslo Metropolitan, Norway
- University of South-Eastern Norway
- University of Stavanger, Norway
- University of Gothenburg, Sweden
- Malmö University, Sweden
- Talllinn University, Estonia
- Kaunas University of Technology, Lithuania
- University of Latvia, Latvia
- Drammen Upper Secondary School, Norway
- Lier Videregående Skole, Norway
- Seinajoki High School, Finland
Aktuelt om prosjektet
Prosjektet har som mål å fullføre følgende:
- Kick-off møte: 28. august 2023, OsloMet, Norge
- Klasseromsobservasjoner 1: 28.-29. august 2023, OsloMet, Norge aktiviteter kommer snart
Flere aktiviteter kommer snart.