Hvordan utspiller sosial ulikhet seg i ungdomstida? Hvordan gir ulikhetsskapende mekanismer utslag gjennom ungdomstiden innenfor områder som utdanning, helse, fritid, relasjoner og risikoatferd? Dette er spørsmål vi skal undersøke i prosjektet Ungdom i endring.
Data og metode
Ungdom i endring er en tematisk bred, kvalitativ, longitudinell datainnsamling. Prosjektet bygger på og er et supplement til den kunnskapen som generes gjennom Ungdata (ungdata.no).
Databasen består av gjentatte intervjuer med 81 ungdommer i fire ulike oppvekstmiljøer i Norge. Den første intervjurunden (T1) var intervjuer med 13-åringer høsten 2018. Ungdommene har deretter blitt opp med gjentatte intervjuer, blant annet under korona-nedstengingen. Vi har også intervjuet ungdommenes foreldre.
Forskning
Ungdom i endring har så langt generert artikler, bokkapitler og rapporter blant annet om kjønn og fritid, unges framtidsorienteringer, ungdom på bygda, ungdomstid under Covid-19-epidemien og foreldres rolle i ungdomsidretten.
Materialet er hovedgrunnlaget til Lifechances, et stort NFR-prosjekt om ungdoms ulike livssjanser, og Funore, et nordisk prosjekt om distriktsungdom. Ungdom i endring benyttes også i en pågående ph.d.-studie, og bygges ut via flere masteroppgaver.
Prosjektdeltakere
Publikasjoner
- Eriksen, I.M., Stefansen, K. & Smette, I. (2022). Inequalities in the making: the role of young people’s relational resources through the COVID-19 lockdown. Journal of Youth Studies (tandfonline.com)
- Eriksen, I.M. (2021). Ungdom i endring. Kort oppsummert, nr. 3, 2021 (oda.oslomet.no)
- Eriksen, I. M. (2021). Teens’ dreams of becoming professional athletes: The gender gap in youths’ sports ambitions. Sport in Society (tandfonline.com)
- Eriksen, I.M. & Andersen, P.L. (2021). Ungdoms tilhørighet, trivsel og framtidsplaner i Distrikts-Norge. NOVA Rapport 2/21 (fagarkivet.oslomet.no)
- Eriksen, I.M. & Stefansen, K. (2021). What are youth sports for? Youth sports parenting in working-class communities. Sport, Education & Societies (tandfonline.com)
- Eriksen, I. M. & Davan, L.B. (2020). Tap og tillit. Ungdoms livstilfredshet og samfunnsdeltagelse under pandemien. NOVA Rapport 13/20
- Eriksen, I. (2020). Class, parenting and academic stress in Norway: middle-class youth on parental pressure and mental health, Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education
- I. Eriksen og I. Seland (2019). Ungdom, kjønn og fritid. NOVA Rapport 6/19. Oslo: NOVA, OsloMet
Flere prosjekter
-
Ungdom i Distrikts-Norden: en nordisk kvalitativ longitudinell undersøkelse av bygdeungdoms tilhørighet og framtidshorisonter
Et stort nordisk prosjekt som skal utforske ulike aspekter ved å være ung i rurale strøk i Norden.
-
Literacies for helse og livsmestring i skolen
Dette forskningsprosjektet har som målsetning å både utvikle og prøve ut en ny didaktisk tilnærming til hvordan lærere kan undervise i det nye tverrfaglige emnet «Folkehelse og livsmestring» i grunnskolen.
-
Ungdom under korona
Dette prosjektet handler om ungdommenes opplevelser av samfunnets nedstenging under koronapandemien.
-
Demokrati, læring og mobilisering for unge medborgere (DEMOCIT)
Hvordan utvikler norske ungdommer demokratisk handlingskompetanse og tro på at deres meninger kan gjøre en politisk forskjell? Målet med DEMOCIT er å bidra til å redusere utviklingen av et “civic empowerment gap” i det norske demokratiet.
-
Ung i Distrikts-Norge
Dette prosjektet undersøkjer korleis ungdomslivet fortonar seg i dei minst sentrale områda i Norge.
-
Foreldres betydning for ungdoms fritidsaktivitetar
Kva betyr ulikskap i familieressursar eller foreldreengasjement for dei moglegheitene barn har til å delta på fritidsaktivitetar?
-
Kjønn og unges fritid
Prosjektet skal utforske betydningen av kjønn for ungdoms aktivitet på fritidsarenaen.
-
Ungdata
Ungdata er et kvalitetssikret system for gjennomføring av lokale spørreskjemaundersøkelser blant elever på ungdomstrinnet og i videregående opplæring. Data samles i en nasjonal database som er utgangspunkt for mange forskningsprosjekter om ungdom i Norge.
-
Unges livssjanser: Hvordan blir ulikhet til gjennom ungdomstida? (LIFECHANCES)
I LIFECHANCES undersøker vi hvordan ulike ungdomsliv gir ulike livssjanser over tid.
-
Fra gutter til menn: Ulik utvikling av maskulinitet med ulike konsekvenser? (FRAGMEN)
Hva kjennetegner maskulinitet og maskuline praksiser i dagens Norge?