Mange barnevernsbarn fullfører ikke videregående opplæring. Prosjektet undersøker nærmere hvilke barnevernsbarna som faller fra, og når i det yrkesfaglige løpet frafallet skjer.
Kun tre av ti unge som har fått hjelp fra barnevernet fullfører videregående opplæring. Til sammenlikning gjelder dette syv av ti unge uten slik hjelp. Studier på NOVA viser at barnevernsbarnas frafall er størst på yrkesfag og større enn det deres karakterer og andre bakgrunnsfaktorer skulle tilsi.
Dette prosjektet er en videreføring av NOVAs tidligere arbeid om hvem av barnevernsbarna som faller fra, og når i det yrkesfaglige løpet frafallet skjer: Kvalifisering og sosial inkludering i yrkesfaglig utdanning i videregående skole (SAFETY-VET).
Prosjektet er todelt. For det først skal det skrives en norskspråklig artikkel om jenter som begynner på Helse- og oppvekstfag. Jenter med barnevernserfaring skal sammenliknes med jenter uten barnevernserfaring. For det andre skal det skrives en engelskspråklig artikkel om ungdom med minoritetsbakgrunn i barnevernet. Disse ungdommenes fullføring og frafallsgrad på yrkesfag vil bli sammenliknet med fullføring og frafallsgrad på studieforberedende utdanningsprogrammer.
For å undersøke dette benyttes en longitudinell registerbasert database over alle som har fått hjelp fra barnevernet én eller flere ganger fra og med 1993, samt et representativt utvalg av unge uten barnevernserfaring. Databasen inneholder også opplysninger om ungdommenes utdanningsforløp, karakterer, foreldrenes utdanningsnivå og deres landbakgrunn.
Resultatene vil gi oss kunnskap om to elevgrupper på yrkesfag vi vet lite om: jenter med barnevernserfaring og minoritetselever med barnevernserfaring.
Det er publisert flere artikler og kronikker fra prosjektet SAFETY-VET.
Kronikker
- Dæhlen, Marianne (2016). Knuste drømmer – et luksusproblem. Tilgang til "ærlig" arbeid er ikke spørsmål om følelser, men kvalifikasjoner. Dagens Næringsliv
- Dæhlen, Marianne (2015). Ta seg sammen er ikke rette medisin. Utdanning. Høyere forventning til barnevernsbarna er neppe nok... Aftenposten
Publikasjoner
- Dæhlen, Marianne (2018). Sikrer gode karakterer fullføring? Videregående opplæring blant jenter med hjelp fra barnevernet. Tidsskrift for velferdsforskning (utdanningsforskning.no)
- Dæhlen, Marianne; Rugkåsa, Marianne (2018). Early school leaving in the care population - Differences by county of origin. Child & Family Social Work (oda.oslomet.no)
- Dæhlen, Marianne (2017). Betydningen av opphold i fosterhjem for livet som voksen - en kunnskapsoversikt. Tidsskriftet Norges Barnevern (idunn.no)
- Dæhlen, Marianne (2017). Completion in vocational and academic upper secondary school: The importance of school motivation, self-efficacy, and individual characteristics. European Journal of Education (semanticscholar.org)
- Dæhlen, Marianne (2017). Fullføring på bygg- og anleggsteknikk. En sammenlikning av unge gutter med og uten hjelp fra barnevernet. Søkelys på arbeidslivet (idunn.no)
- Dæhlen, Marianne (2017). Transition from school-based training in VET. Education + Training (oda.oslomet.no)
- Dæhlen, Marianne (2017). Child welfare clients and educational transitions. Child & Family Social Work (onlinelibrary.wiley.com)
- Dæhlen, Marianne (2016). Dårlige odds - barnevernsbarn i videregående opplæring. Reegård, Kaja; Rogstad, Jon (Red.), De frafalne: Om frafall i videregående opplæring. kapittel 5. s. 112-130. Gyldendal Akademisk.
- Dæhlen, Marianne; Madsen, Christian (2016). School enrolment following multisystemic treatment: A register-based examination among youth with severe behavioural problems. Children and youth services review (sciencedirect.com)
- Dæhlen, Marianne (2015). School performance and completion of upper secondary school in the child welfare population in Norway. Nordic Social Work Research (tandfonline.com)
- Dæhlen, Marianne.(2013).Child welfare clients’ first step away from higher education. The influence of school performances, educational aspirations and background factors on choosing the vocational track after compulsory school. Nordic Social Work Research (semanticscholar.org)