Forskergruppen fokuserer på forskning om digital kompetanse og digitalisering i utdanningspolitikk, pedagogikk, didaktikk og skole, på alle nivåer og i alle fag.
Digitale læringsarenaer anlegger et bredt perspektiv på bruk og forståelse av digitalisering i utdanning. Det omfatter bruk av digitale verktøy i undervisning og læring, strategier for digitalisering og digitale utfordringer internasjonalt. Konkretisert omfatter dette alt fra bruk av datamaskiner i klasserommet til digitale verktøy i fritid og hverdagsliv. Utviklingen går raskt, og det er til enhver tid vanskelig å si hva som er aktuelle og relevante teknologier i nær framtid. Det er derfor viktig å legge til grunn en bred tilnærming, med hensyn fokus og analytiske redskaper for slik forskning.
Forskningsgruppeledere
Medlemmer
Mer om forskningsgruppen
Forskning på feltet digitale læringsarenaer kan forstås på flere måter, enten som et tverrfaglig/flerfaglig felt, som anvendelse av redskaper eller som et komplekst samspill med teknologi. Uavhengig av hvilken forståelse man legger til grunn, må forskning innen feltet forholde seg til de teknologiske artefakter som bringes inn i praksisfeltet, så vel som til endrede arbeids- og kommunikasjonsmåter.
Hovedområder for forskningen
- Digital kompetanse i grunnskolen (1-13-skolen).
- Digital kompetanse i barnehagen.
- Digital kompetanse i lærerutdanninger.
- Digitalisering i høyere utdanning generelt (e-læring).
Forskningstemaer
- Profesjonsfaglig digital kompetanse
- Digital dømmekraft
- Samarbeidslæring
- Nettbasert læring
- Digitale læringsressurser
- Mobile teknologier i læring
- Augmented reality
- Sosiale medier
- Programmering i skolen
- Spill og læring
- IKT i barnehagen
- ICT for development
Metodisk anvender vi både kvalitative og kvantitative tilnærminger. Arbeidsmåtene er ofte utforskende eller eksperimenterende.
Forskningsprosjekter
Pågående prosjekter:
- MASCOT: Matematikk, naturfag og algoritmisk tenkning (2021-2025)
- STRIDE: Strategier for å oppnå sosial utjevning og inkludering i utdanning, opplæring og læring i det demokratiske Europa (2024-2027)
- DigiLiv: Digital teknologi og livsmestring i fremtidens skole (2020-2025)
- TEFF: Lærerutdanning for en fremtid i flux (2023-2026)
Avsluttede prosjekter:
- TRELIS: Forskningsbasert lærerutdanning i naturfag (2021-2024)
- TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre (2019-2023)
- ProSkap: PROgrammering og SKAPerverksted i skolen
- DigiGen - Hvordan påvirker digitaliseringen barn og unges liv (2019-2023)
- SMILE: Minecraft in Teacher Education: Developing 21st Century Skills in Social Studies (uni.oslomet.no)
- DiCTE: Digital kompetanse i lærerutdanning
- QUANTICT: Quality and Access in Nepalees Teacher education with the use of ICT
- Master in Vocational Pedagogy
Samarbeidspartnere
- Aalborg universitet, Danmark
- Austrian Institute for Family Studies (AIF), University of Vienna, Østerrike
- COFACE Families Europe, Belgia
- George Mason University, USA
- Høgskolen i Østfold
- Jagiellonian University, Kraków, Polen
- Københavns Professionshøjskole, Danmark
- Lifelong Learning platform (LLLP), Belgia
- National and Kapodistrian University of Athens, Hellas
- Panteion University, Hellas
- Roehampton University, Storbritannia
- Tallinn University, Estland
- TÁRKI Social Research Institute, Ungarn
- Tenk, skoleavdelingen til Faktisk.no
- Universitat de Girona, Spania
- Universitatea Babeș-Bolyai, Romania
- Universitetet i Oslo
- Universitetet i Sørøst-Norge
- University of Leicester, Storbritannia
- University of Limerick, Irland
- University of Malta
- University of Paderborn, Tyskland
- University of Valencia, Spania
- VIA University College, Danmark
Publikasjoner
2025
Pierroux, Palmyre; Steier, Rolf ; Shaby, Neta; Pattison, Scott; Peleg, Ran; Dillon, Justin; Ben-Zvi Assaraf, Orit (2025). Telling tales: The use of narratives in informal STEM settings. Research in Science & Technological Education.
Slattery, Darina M.; Cleary, Yvonne; Giæver, Tonje Hilde ; Engen, Bård Ketil (2025). Experimenting with a Multi-User Virtual Environment for Collaborative Online International Learning. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE).
2024
Aukland, Knut (2024). A methodological turn in RE. British Journal of Religious Education.
Beal, Charlotte; Steier, Rolf Erik Jorgenson (2024). Dialogues across time and space in a video-based collaborative learning environment. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning. Vol. 19.
Birgit, Eickelmann; Barbovschi, Monica; Holmarsdottir, Halla Bjørk ; Parsanoglou, Dimitris; Sisask, Merike; Labusch, Amelie (2024). Perspectives of children and young people on their education as preparation for their future in the digital age: In-depth qualitative study in five European countries.
Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.). Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. Springer Nature.
Bussesund, Erik Straume ; McGarr, Oliver; Engen, Bård Ketil (2024). Teacher educators’ discursive enactment of professional digital competencies. Journal of Education Policy.
McGarr, Oliver; Engen, Bård Ketil (2024). Justifications for the study of computers on the curriculum: Neo-vocational ideology veiled in progressive educational discourse. 12 s. European Journal of Education.
Davidsen, Jacob; Steier, Rolf (2024). Near future practices of interaction analysis: technology-mediated trends in educational research. International Journal of Research & Method in Education.
Giæver, Tonje Hilde ; Stokke, Ruth Seierstad ; Røed, Dag Freddy (2024). Læreres oppfatninger om å skrive seg til lesing med digital lydstøtte (STL+). Nordic Journal of Digital Literacy. Vol. 10.
Gudmundsdottir, Greta Björk; Holmarsdottir, Halla Bjørk ; Mifsud, Louise ; Teidla-Kunitsõn, Gertha; Barbovschi, Monica; Sisask, Merike (2024). Talking about digital responsibility: children’s and young people’s voices. Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.). Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. s. 379-431. Springer Nature.
Henriksen, Ellen Karoline ; Jegstad, Kirsti Marie ; Pajchel, Katarina ; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (2024). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. ISBN: 9788215069555. 351 s. Universitetsforlaget.
Holmarsdottir, Halla Bjørk ; Lafton, Tove ; Andreasen, Kristina Johnsdatter (2024). Children’s digital boundary crossings when moving in between porous ecosystems. Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.). Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. Springer Nature.
Holmarsdottir, Halla Bjørk ; Seland, Idunn ; Hyggen, Christer (2024). How can we understand the everyday digital lives of children and young people?. Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.). Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. Springer Nature.
Holmarsdottir, Halla Bjørk ; Seland, Idunn ; Hyggen, Christer ; Roth, Maria (2024). Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. ISBN: 978-3-031-46928-2. 350 s. Springer Nature.
Holmarsdottir, Halla Bjørk (2024). The digital divide: Understanding vulnerability and risk in children and young people’s everyday digital lives. Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.). Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. Springer Nature.
Høiby, Torill; Jegstad, Kirsti Marie ; Pajchel, Katarina (2024). Faglige nettverk som utviklingsarena for naturfagundervisningen. Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. s. 283-303. Universitetsforlaget.
Johannesen, Monica ; Øgrim, Leikny ; Hatlevik, Ove Edvard (2024). Teachers’ Professional Digital Competence – The Neglected Management of Technology-rich Classrooms?. 17 s. Nordic Journal of Digital Literacy. Vol. 19.
Karlsen, Niklas; Aalbergsjø, Siv Gundrosen (2024). Programmering av simuleringer i naturfaglærerutdanningen. Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. s. 235-259. Universitetsforlaget.
Karlsen, Niklas; Henriksen, Ellen Karoline ; Pajchel, Katarina (2024). Programmering i naturfaglærerutdanningen: Lærerstudenters syn på egne kunnskaper og kompetansebehov. Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. Universitetsforlaget.
Karlsen, Niklas; Henriksen, Ellen Karoline ; Pajchel, Katarina (2024). Assessing Teachers’ Knowledge of How to Use Computer Programming in Science and Technology Education. 13 s. Journal of Science Education and Technology.
Kvia, Anne Siri ; Aukland, Knut (2024). What is reflexivity? A scoping review of reflexivity and related concepts in Religious Education. British Journal of Religious Education.
Labusch, Amelie; Eickelmann, Birgit; Casamassima, Gianna; Drossel, Kerstin; Gudmundsdottir, Greta Björk; Kazani, Aggeliki; Mifsud, Louise ; Symeonaki, Maria; Teidla-Kunitsõn, Gertha (2024). Children’s and young people’s ICT experiences in school education: Participatory research design to engage children and young people as experts in research. Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.). Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. s. 143-165. Springer Nature.
Lafton, Tove ; Wilhelmsen, Janniche Elisabeth Broch ; Holmarsdottir, Halla Bjørk (2024). Parental mediation and children’s digital well-being in family life in Norway. Journal of Children and Media.
McGarr, Oliver; Engen, Bård Ketil (2024). Justifications for the study of computers on the curriculum: Neo-vocational ideology veiled in progressive educational discourse. 12 s. European Journal of Education.
Mørch, Anders ; Andersen, Renate ; Eie, Siv ; Mifsud, Louise (2024). Emergent group understanding: Investigating intersubjectivity in sociotechnical interdependencies. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning.
Nordby, Siri Krogh ; Mifsud, Louise ; Bjerke, Annette Hessen (2024). Computational thinking in primary mathematics classroom activities. Frontiers in Education. Vol. 9.
Pagano, Alessandro; Mørch, Anders ; Barletta, Vita Santa; Andersen, Renate (2024). AI for Humans and Humans for AI: Towards Cultures of Participation in the Digital Age with Human-Centered Artificial Intelligence. ID&A Interaction design & architecture(s).
Pajchel, Katarina ; Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Karlsen, Niklas; Henriksen, Ellen Karoline ; Sollid, Per Øyvind ; Swensen, Håkon ; Brevik, Birger (2024). BESt i naturfag: Bruke-Endre-Skape-tilnærmingen til programmeringskompetanse for naturfaglærerstudenter. Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. Universitetsforlaget.
Pajchel, Katarina ; Mifsud, Louise ; Frågåt, Thomas ; Rehder, Mads Middelboe; juuti, kalle; Bogar, Yurdagul; Lavonen, Jari; Schrøder, Vibeke; Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Rognes, Andre (2024). Sign of the Times An Analysis of Computational Thinking in Norwegian, Finnish and Danish Curricula. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). Vol. 8.
Rustad, Mikkel Bertram ; Parsanoglou, Dimitris; Symeonaki, Maria; Mifsud, Louise ; Hyggen, Christer ; Ghetau, Cosmin (2024). ‘Of gaming and other demons’: Defining children and young people’s meaningful leisure activities in the digital era. Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.). Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. Springer Nature.
Silseth, Kenneth; Steier, Rolf Erik Jorgenson ; Arnseth, Hans Christian (2024). Exploring students’ immersive VR experiences as resources for collaborative meaning making and learning. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning.
Sundtjønn, Trude ; Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Møller, Thilde Emilie; Schrøder, Vibeke (2024). Review on pedagogical practices for computational thinking in teacher education: Characterizing an emerging field. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). Vol. 8:4.
Swensen, Håkon ; Sollid, Per Øyvind ; Pajchel, Katarina ; Brevik, Birger (2024). Unyttige roboter: Teknologi som inngang til programmering for naturfaglærerstudenter. Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. s. 209-234. Universitetsforlaget.
Symeonaki, Maria; Hyggen, Christer ; Parsanoglou, Dimitris; Mifsud, Louise ; Stamou, Giorgos (2024). Investigating Patterns of Digital Socialisation During Leisure Through Multimodal Social Research. Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.). Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. Springer Nature.
U. S. R. Mohottige, Nisanka ; Andersen, Renate ; Bjerke, Annette Hessen (2024). Computational thinking in Norwegian teacher education: An analysis of mathematics and science course descriptions. 13 s. Nordic Journal of Digital Literacy. Vol. 19.
U. S. Rajapakse Mohottige, Nisanka ; Bjerke, Annette Hessen ; Andersen, Renate (2024). Teacher education as stakeholder: teacher educator perspectives on the integration of computational thinking into mathematics and science courses. Teachers and Teaching: theory and practice.
Ukkonen, Aino ; Yadav, Aman; Pajchel, Katarina ; Xenofontos, Constantinos (2024). Elementary Teachers Assessing Computational Thinking. Journal of Technology and Teacher Education (JTATE). Vol. 32.
Ukkonen, Aino ; Pajchel, Katarina ; Mifsud, Louise (2024). Teachers’ understanding of assessing computational thinking. Computer Science Education.