English version

(Re)habilitering – individ, tjenester og samfunn

Vår forskning omfatter rehabilitering og barns habilitering og har et særlig søkelys på pasient eller brukers livssituasjon, helsetjenestenes utforming og samarbeid mellom pasient eller bruker og tjenesteutøver.

(Re)habilitering er et fagområde som omfatter både det enkelte individ, organisering og ytelse av tjenester og helsepolitiske rammeverk.

Forskningen vår retter seg særlig mot (re)habilitering på individ og tjenestenivå. Forskergruppen har en tverrvitenskapelig tilnærming til (re)habilitering.

Vi anvender særlig humanistiske og samfunnsvitenskapelige perspektiver til å utforske forståelser, dilemmaer og praksiser innenfor (re)habiliteringsfeltet.

Gruppen gjør bruk av ulike forskningsmetoder, og arbeider særlig med kvalitative metoder.

Gruppen tilhører Fakultet for helsevitenskap.
 

Forskningsgruppeleder

Laster inn ...

Medlemmer

Laster inn ...

Mer om forskningsgruppen

Gruppens målsetting er å bidra med ny kunnskap innen (re)habiliteringsfeltet for å bedre livskvaliteten til personer med behov for rehabiliteringstjenester.

Vår forskningsaktivitet dekker flere områder.

  • Barn med behov for livslang oppfølging – barne- og familieperspektiv. Sentrale temaer her er barnas muligheter for deltakelse i hverdagslivet, barnet og familien som partnere i det tverrprofesjonelle samarbeidet og tjenester som støtter og styrker barnet og familien. 
  • Langvarige tilstander – erfaringer, behandling og bedring. Sentrale temaer her er sykdomsfortellinger, kommunikasjon og interaksjon i helsefaglig praksis, ungdom og   muskel-skjelettsmerter, ungdom og psykisk helse, tverrprofesjonelt samarbeid og helsefremmende arbeid.
  • Tjenesteutvikling, brukermedvirkning og tverrprofesjonell arbeidsdeling. Sentrale temaer her er hvordan helsetjenester planlegges og utføres i spesialist- og kommunehelsetjenesten, profesjoner som representerer ulike tjenester og nivåer og nye og gamle oppgaver på helseområdet. Pasient- og brukerinvolvering på alle nivåer.

Sentrale prosjekter

Samarbeidspartnere

  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet
  • Diakonhjemmet sykehus
  • Høgskulen på Vestlandet (HVL)
  • Norges idrettshøgskole (NIH)
  • VID vitenskapelige høgskole (VID)
  • Auckland University of Technology, New Zealand
  • Tilburg University, Nederland
  • University of Brighton, England
  • University of Capetown, Sør-Afrika
  • University of Iceland, Island
  • University of Manitoba, Canada
  • University of Southern Denmark
  • University of Toronto, Canada