Kort om
Jeg er førsteamanuensis i historie og historiedidaktikk ved Seksjon for samfunnsfag. Her underviser og veileder jeg lærerstudenter i ulike historieemner og historiedidaktikk.
Jeg har en PhD i historie fra Universitetet i Oslo (2010). Her undersøkte jeg den tyske nazibevegelsen i Berlin i opposisjonsårene før 1933, og skrev særlig om ideologi, propaganda og organisasjonsutvikling. Jeg har fortsatt å forske på nazismen – både som ideologi, bevegelse og regime – i årene etter, og har vært særlig opptatt av samspillet mellom befolkningen og regimet.
Siden 2020 har jeg vært en del av forskningsprosjektet Demokrati, læring og mobilisering for unge medborgere (DEMOCIT) et NFR-finansiert samarbeidsprosjekt mellom samfunnsfagseksjonen ved grunnskolelærerutdanningen og Seksjon for ungdomsforskning ved Velferdsforskningsinstituttet NOVA. Sammen med kollega Evy Jøsok undersøker jeg hvordan skolen kan bidra til økt demokratisk deltakelse blant ungdom, med særlig vekt utjevning av sentrale bakgrunnsvariablers påvirkning på elevenes politiske mestringstro.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Demokrati, læring og mobilisering for unge medborgere (DEMOCIT)
Hvordan utvikler norske ungdommer demokratisk handlingskompetanse og tro på at deres meninger kan gjøre en politisk forskjell? Målet med DEMOCIT er å bidra til å redusere utviklingen av et “civic empowerment gap” i det norske demokratiet.