Kort om
Bård Ketil Engen er sosiolog (mag. art og dr. polit fra Universitetet i Oslo). Hans forskningsinteresser omfatter rammeverk for bruk av digitale teknologier i undervisning og læring i grunnskolen og lærerutdanningen, og mange av forskningsprosjektene han har engasjert seg de siste 25 årene har utforsket disse aspektene. Han har deltatt i ulike forsknings- og utviklingsprosjekter knyttet til digital kompetanse, både finansiert internt og eksternt. Han har publisert bøker og en rekke bokkapitler, rapporter samt konferansebidrag og artikler innen teknologistøttet læring. Hans undervisnings- og veiledningsoppgaver er relatert til aspekter rundt digitale kompetansee på bachelor-, master- og ph.d.-nivå, videreutdanning, samt praksis. Hans forskningsinteresser knytter seg til flere områder: av teknologistøttet læring, for eksempel: Digital dømmekraft, digitalt medborgerskap, utdanningspolitikk og digitale kompetanser.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Sosiologi Samfunnsvitenskap Pedagogiske fag
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Digital kompetanse i lærerutdanning (DiCTE)
Målet med prosjektet er å utvikle digital kompetanse i lærerutdanning gjennom litteraturstudier og innsikt i lærerstudenters digitale kompetanse når de starter og mot slutten av utdanningen.
-
Lærerutdanning for en fremtid i flux
TEFF konsortiet koordineres av Universitetet i Köln og består av 17 partnere fra ni EU-land, hvorav ti universitetsmiljøer med skoler og andre tilknyttede partnere. TEFF fokuserer bevisst på en fremtidsorientert og et tverrfaglig samarbeid på tvers av alle faser av lærerprofesjonaliseringen.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Bussesund, Erik Straume
; McGarr, Oliver;
Engen, Bård Ketil
(2024).
Teacher educators’ discursive enactment of professional digital competencies.
Journal of Education Policy.
https://doi.org/10.1080/02680939.2024.2379821
McGarr, Oliver;
Engen, Bård Ketil
(2024).
Justifications for the study of computers on the curriculum: Neo-vocational ideology veiled in progressive educational discourse.
12 s.
European Journal of Education.
https://doi.org/10.1111/ejed.12630
Bussesund, Erik Straume
;
Engen, Bård Ketil
; McGarr, Oliver
(2023).
Digital compliance or professional competence? Representations of teachers and digital futures in the Norwegian Qualification Framework.
Learning, Media & Technology.
https://doi.org/10.1080/17439884.2023.2285831
Camilleri, Patrick;
Engen, Bård Ketil
;
Hatlevik, Ove Edvard
; Colomer Rubio, Juan Carlos; Gassó, Héctor Hernández
(2021).
Student teachers and their attitudes towards ICT: Lessons learned from three different countries.
14 s.
Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE).
Vol. 5.
https://doi.org/10.7577/njcie.4207
McDonagh, Adrian; Camilleri, Patrick;
Engen, Bård Ketil
; McGarr, Oliver
(2021).
Introducing the PEAT model to frame professional digital competence in teacher education.
12 s.
Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE).
Vol. 5.
https://doi.org/10.7577/njcie.4226
McGarr, Oliver.;
Engen, Bård Ketil
(2021).
By-passing teachers in the marketing of digital technologies: the synergy of educational technology discourse and new public management practices.
Learning, Media & Technology.
https://doi.org/10.1080/17439884.2021.2010092
Engen, Bård Ketil ; Giæver, Tonje Hilde ; Mifsud, Louise (2021). Digital dømmekraft. ISBN: 9788205554467. Gyldendal Akademisk.
Engen, Bård Ketil (2020). Å dekode digitalisering Om de sosiale og kulturelle aspektene ved teknologi i utdanning. Engen, Bård Ketil (Red.). Digitalisering, kompetanse og læring. Gyldendal Akademisk.
Engen, Bård Ketil (2020). Innledning: Om forholdet mellom utdanning, digitalisering og sosial forandring. Engen, Bård Ketil (Red.). Digitalisering, kompetanse og læring. Gyldendal Akademisk.
Engen, Bård Ketil (2020). Digitalisering, kompetanse og læring. ISBN: 978-82-05-53831-3. 141 s. Gyldendal Akademisk.