Kort om
Erik Ryen er statsviter og dosent i samfunnsfagdidaktikk ved OsloMet. I tillegg til å forske på det norske samfunnsfaget, jobber han med læreplanteori og danningsteoretisk didaktikk, og er særlig interessert hvordan forholdet mellom kunnskap, utdanning og demokrati blir forstått i utformingen av nasjonal og internasjonal utdanningspolitikk. Ryen har publisert i nasjonale og internasjonale tidsskrift som European Educational Research Journal (EERJ) og Journal of Curriculum Studies (JCS). Han er medredaktør av boken Samfunnsfagdidaktikk (2021) og har skrevet kapitler i bøkene Kritisk tenkning i samfunnsfag (2019) og Klasseledelse, fag og danning, 2. utg. (2020).
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)
KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.