Kort om
Jorunn Dahlback har hovedfag i yrkespedagogikk, er dosent ved institutt for yrkesfaglærerutdanning, og leder av forskningsgruppen Fag- og yrkesopplæring i kontinuerlig endring (FYKE) ved OsloMet. Dahlback har fagbrev som blomsterdekoratør med toårig teknisk fagskoleutdanning fra Tyskland, og har vært daglig leder i Blomsterdekoratørfagets opplæringskontor – BLOK.
Dahlback har undervist og forsket ved treårig yrkesfaglærerutdanning ved OsloMet siden 2001. Dahlback har også ledet eksterne oppdrag, nasjonale videreutdanningstilbud for yrkesfaglærere, og har deltatt aktivt i utdanningspolitisk arbeid internasjonalt og nasjonalt. Forskningsinteressen er knyttet til yrkesrelevans i opplæringen, vurdering, samarbeid skole, arbeidsliv og universitet. Undervisningen har særlig vært orientert rundt temaene yrkesdidaktikk, yrkespedagogikk, læreplanutvikling, forsknings- og utviklingsarbeid med vekt på utvikling av relevant yrkesfaglærerkompetanse i et yrkes- og samfunnsperspektiv.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Aksjonsforskning Tilpasset opplæring Vurdering Livslang læring Arbeidslivslæring Erfaringslæring Læring og undervisning Yrkespedagogikk Deltagende aksjonsforskning Fagopplæring Yrkesdidaktikk Fag og yrkesopplæring Ledelse av læring Yrkesretting av fellesfag
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
-
EGREEN+
Prosjektet handler om småbedrifters og de grønne bransjenes klima- og miljøutfordringer.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Dahlback, Jorunn
; Hansen, Kari;
Haaland, Grete
;
Vagle, Inger
(2022).
Dybdelæring i et yrkesfaglig perspektiv.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling.
Vol. 7.
https://doi.org/10.7577/sjvd.4573
Dahlback, Jorunn
;
Berg Olstad, Hanne
;
Sylte, Ann Lisa
;
Wolden, Anne-Catrine
(2020).
The Importance of Authentic Workplace-Based Assessment: A Study From VET Teacher Education.
22 s.
International Journal for Research in Vocational Education and Training.
Vol. 7.
https://doi.org/10.13152/ijrvet.7.3.3
Dahlback, Jorunn
(2019).
Yrkesretting av yrkesfaglige utdanningsprogram.
Lyngsnes, Kitt Margaret; Rismark, Marit (Red.).
Yrkesopplæring. s. 87-103.
Gyldendal Akademisk.
https://doi.org/10.7577/sjvd.3234
Dahlback, Jorunn
;
Berg Olstad, Hanne
;
Sylte, Ann Lisa
;
Wolden, Anne-Catrine
(2019).
Yrkesfaglig lærerkompetanse i brede utdanningsprogram.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling.
Vol. 4.
https://doi.org/10.7577/sjvd.3234
Dahlback, Jorunn
;
Berg Olstad, Hanne
;
Sylte, Ann Lisa
;
Wolden, Anne-Catrine
(2018).
Utfordringer og muligheter i møtepunktet mellom yrkesfaglærerutdanningen og praksis i videregående skole.
21 s.
Nordic Journal of Vocational Education and Training.
Vol. 8.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.188357
Dahlback, Jorunn ; Hansen, Kari (2015). Demokratiske læringsarenaer i aksjonsforskning: pedagogiske verksteder og framtidsverksteder. Haaland, Grete; Hansen, Kari; Hoel, Torlaug Løkensgard (Red.). Tett på yrkesopplæring. s. 131-144. Fagbokforlaget.
Dahlback, Jorunn ; Hansen, Kari; Haaland, Grete ; Vagle, Inger (2015). Utvikling av relevant kompetanse gjennom den treårige yrkesfaglærerutdannelse. Haaland, Grete; Hansen, Kari; Hoel, Torlaug Løkensgard (Red.). Tett på yrkesopplæring. s. 112-130. Fagbokforlaget.
Dahlback, Jorunn ; Hansen, Kari; Haaland, Grete ; Vagle, Inger (2015). Yrkesfaglærerens kompetanse i fremtidens skole. Haaland, Grete; Hansen, Kari; Hoel, Torlaug Løkensgard (Red.). Tett på yrkesopplæring. s. 89-111. Fagbokforlaget.
Dahlback, Jorunn ; Haaland, Grete ; Hansen, Kari; Rokkones, Klara (2014). Yrkesdidaktikk for motivasjon og yrkesrelevans. Høihilder, Eli Kari; Lingås, Lars Gunnar (Red.). Pedagogikk 8. - 13. trinn : profesjonsutdanning av lærere. s. 339-354. Gyldendal Akademisk.