Kort om
Jeg har vært ansatt på OsloMet – Storbyuniversitet siden 2003 og har toppkompetanse i universitetspedagogikk og norsk fagdidaktikk. Arbeids- og forskningsområdet mitt er i hovedsak utvikling og videreutvikling av akademisk tekstkompetanse i studier og arbeid, men jeg har også utført studier som ser nærmere på overgangen mellom videregående skole og høyere utdanning og arbeidshverdagen til universitetsansatte og lærere i grunnskolen.
Jeg arbeider prosjektbasert og har på bakgrunn av egen og andres forskning etablert en rekke tiltak for å sikre studenter et stødig studieløp bl.a. studieforberedende kurs, studieverksted, skrivementorer, skriveuka, språkmakkere og Norsk i sykepleie. Jeg var også sentral i opprettelsen av universitetets norskkurs for ansatte og deres partnere.
Jeg har gjort et større nybrottsarbeide i forbindelse med forfatterskapet til Kjell Aukrust. Det resulterte i boka Skarpt blikk, lyst sinn, kvass penn - Kunstneren Kjell Aukrust. Det at jeg ikke helt klarer å legge skjønnlitteraturen på hylla, henger nok sammen med at jeg har vært norsklærer på videregåendeskole i 10 år. Jeg har også hatt en kort periode som byråkrat der jeg arbeidet med å utforme kompetansepolitikk innen voksenopplæringsfeltet.
Jeg holder en rekke skriveseminarer, særlig på masternivå, og underviser i faget norsk som andrespråk. Jeg er emneansvarlig for Andrespråkspedagogikk 1 og 2.
Fra 2005 har jeg hatt flere fagadminstrative lederoppgaver.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Nordiske språk Allmennpedagogikk Allmenn språkvitenskap og fonetikk Anvendt språkvitenskap Humaniora Samfunnsvitenskap
Emner
Norsk som andrespråk Nordisk språk og litteratur Flerkulturelle lærings- og arbeidsmiljø Voksnes læring Kjell Aukrust Skriving i høyere utdanning
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Andrespråksstudentenes bruk av KI og bruk av KI i andrespråkslæring
I dette pilotprosjektet er det overordnete forskningsspørsmålet: Hvordan bruker andrespråksstudenter KI?
-
Lærerstudenter utvikler eget språkstøttetilbud gjennom aksjonsforskning
Prosjektet jobber med hvilke tilbud lærerutdanninga bør gi lærerstudenter som har behov for å arbeide med egne muntlige og skriftlige ferdigheter i norsk.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Jonsmoen, Kari Mari
;
Greek, Marit
(2021).
Det går på engelsk og norsk
– internasjonalisering av høyere utdanning i Norge.
Nytt Norsk Tidsskrift (NNT).
Vol. 38.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-3053-2021-04-03
Jonsmoen, Kari Mari
(2021).
Samtaler som stimulerer til språkutvikling
En studie av språkmakkertilbudet ved OsloMet –
storbyuniversitetet.
30 s.
UNIPED.
Vol. 44.
https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2021-01-03
Greek, Marit
;
Jonsmoen, Kari Mari
(2020).
Transnational academic mobility in universities: the impact on a departmental and an interpersonal level.
Higher Education.
Vol. 81.
https://doi.org/10.1007/s10734-020-00558-7
Jonsmoen, Kari Mari (2020). Forfatteren Kjell Aukrust. Jonsmoen, Kari Mari; Andersen, Stig; Strøm, Gunnar (Red.). Skarpt blikk, lyst sinn, kvass penn - Kunstneren Kjell Aukrust. s. 13-181. ABM-media AS.
Jonsmoen, Kari Mari ; Andersen, Stig; Strøm, Gunnar (2020). Skarpt blikk, lyst sinn, kvass penn - Kunstneren Kjell Aukrust. ISBN: 978-82-93298-17-5. 297 s. ABM-media AS.
Jonsmoen, Kari Mari ; Greek, Marit (2017). På stø kurs inn i akademia?. NOA - Norsk som andrespråk. Vol. 33.
Greek, Marit
;
Jonsmoen, Kari Mari
(2016).
Hvilken tekstkyndighet har studenter med seg fra videregående skole?.
UNIPED.
Vol. 39.
https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-03-06
Jonsmoen, Kari Mari
;
Greek, Marit
(2016).
Lecturers' text competencies and guidance towards academic literacy.
17 s.
Educational Action Research.
Vol. 25.
https://doi.org/10.1080/09650792.2016.1178156
Jonsmoen, Kari Mari ; Greek, Marit (2015). Stolthet og fordom. Jonsmoen, Kari Mari; Greek, Marit (Red.). Språkmangfold i utdanningen. s. 13-25. Gyldendal Akademisk.
Jonsmoen, Kari Mari ; Greek, Marit (2015). Språkmangfold i utdanningen. ISBN: 978-82-05-46026-3. 300 s. Gyldendal Akademisk.