Kort om
Jeg har vært ansatt på OsloMet – Storbyuniversitet siden 2003 og har toppkompetanse i universitetspedagogikk og norsk fagdidaktikk. Arbeids- og forskningsområdet mitt er i hovedsak utvikling og videreutvikling av akademisk tekstkompetanse i studier og arbeid, men jeg har også utført studier som ser nærmere på overgangen mellom videregående skole og høyere utdanning og arbeidshverdagen til universitetsansatte og lærere i grunnskolen.
Jeg arbeider prosjektbasert og har på bakgrunn av egen og andres forskning etablert en rekke tiltak for å sikre studenter et stødig studieløp bl.a. studieforberedende kurs, studieverksted, skrivementorer, skriveuka, språkmakkere og Norsk i sykepleie. Jeg var også sentral i opprettelsen av universitetets norskkurs for ansatte og deres partnere.
Jeg har gjort et større nybrottsarbeide i forbindelse med forfatterskapet til Kjell Aukrust. Det resulterte i boka Skarpt blikk, lyst sinn, kvass penn - Kunstneren Kjell Aukrust. Det at jeg ikke helt klarer å legge skjønnlitteraturen på hylla, henger nok sammen med at jeg har vært norsklærer på videregåendeskole i 10 år. Jeg har også hatt en kort periode som byråkrat der jeg arbeidet med å utforme kompetansepolitikk innen voksenopplæringsfeltet.
Jeg holder en rekke skriveseminarer, særlig på masternivå, og underviser i faget norsk som andrespråk. Jeg er emneansvarlig for Andrespråkspedagogikk 1 og 2.
Fra 2005 har jeg hatt flere fagadminstrative lederoppgaver.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Allmenn språkvitenskap og fonetikk Nordiske språk Anvendt språkvitenskap Humaniora Samfunnsvitenskap
Emner
Norsk som andrespråk Nordisk språk og litteratur Flerkulturelle lærings- og arbeidsmiljø Voksnes læring Kjell Aukrust Skriving i høyere utdanning
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Andrespråksstudentenes bruk av KI og bruk av KI i andrespråkslæring
I dette pilotprosjektet er det overordnete forskningsspørsmålet: Hvordan bruker andrespråksstudenter KI?
-
Lærerstudenter utvikler eget språkstøttetilbud gjennom aksjonsforskning
Prosjektet jobber med hvilke tilbud lærerutdanninga bør gi lærerstudenter som har behov for å arbeide med egne muntlige og skriftlige ferdigheter i norsk.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Jonsmoen, Kari Mari
;
Greek, Marit
(2021).
Det går på engelsk og norsk
– internasjonalisering av høyere utdanning i Norge.
Nytt Norsk Tidsskrift.
Vol. 38.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-3053-2021-04-03
Jonsmoen, Kari Mari
(2021).
Samtaler som stimulerer til språkutvikling
En studie av språkmakkertilbudet ved OsloMet –
storbyuniversitetet.
30 s.
UNIPED.
Vol. 44.
https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2021-01-03
Greek, Marit
;
Jonsmoen, Kari Mari
(2020).
Transnational academic mobility in universities: the impact on a departmental and an interpersonal level.
Higher Education.
Vol. 81.
https://doi.org/10.1007/s10734-020-00558-7
Jonsmoen, Kari Mari (2020). Forfatteren Kjell Aukrust. Jonsmoen, Kari Mari; Andersen, Stig; Strøm, Gunnar (Red.). Skarpt blikk, lyst sinn, kvass penn - Kunstneren Kjell Aukrust. s. 13-181. ABM-media AS.
Jonsmoen, Kari Mari ; Andersen, Stig; Strøm, Gunnar (2020). Skarpt blikk, lyst sinn, kvass penn - Kunstneren Kjell Aukrust. ISBN: 978-82-93298-17-5. 297 s. ABM-media AS.
Jonsmoen, Kari Mari ; Greek, Marit (2017). På stø kurs inn i akademia?. NOA - Norsk som andrespråk. Vol. 33.
Greek, Marit
;
Jonsmoen, Kari Mari
(2016).
Hvilken tekstkyndighet har studenter med seg fra videregående skole?.
UNIPED.
Vol. 39.
https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-03-06
Jonsmoen, Kari Mari
;
Greek, Marit
(2016).
Lecturers' text competencies and guidance towards academic literacy.
17 s.
Educational Action Research.
Vol. 25.
https://doi.org/10.1080/09650792.2016.1178156
Jonsmoen, Kari Mari ; Greek, Marit (2015). Stolthet og fordom. Jonsmoen, Kari Mari; Greek, Marit (Red.). Språkmangfold i utdanningen. s. 13-25. Gyldendal Akademisk.
Jonsmoen, Kari Mari ; Greek, Marit (2015). Språkmangfold i utdanningen. ISBN: 978-82-05-46026-3. 300 s. Gyldendal Akademisk.