Kort om
Lihong Huang har en master (M.A.) i Barnehagesutdanning (1996) fra Kina, en master (M.Phil) i Comparative and International Education fra Norge (UiO, 2002) og doktorgrad (Dr.Philos) i International Education fra Sverige (Stockholms universitet, 2005). Årsaker til og langsiktige konsekvensene av læringsresultat, læringsmiljø, og sosiale og psykologiske velvære av barna og ungdom i skole er blant hennes viktigste forskingsinteresser i dag. Andre interesser er politikk, økonomi, sosial ulikhet i utdanningssystemene og ungdoms deltakelser i samfunnet i Europa og i internasjonal sammenheng. Hun har vært medlem til Europeisk ungdomsforskeres nettverk (PEYR) 2011-2016, prosjektleder til den Norske studien av International Civic and Citzenship Education Study (ICCS 2016), er medarbeider ved Voldsprogrammet - Forskningsprogram om vold i nære relasjoner og Norges representant ved COST Action European Network for Environmental Citizenship (2017-2022), en medlem i reduksjon til tidsskriftet YOUNG.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Andre pedagogiske fag Samfunnsvitenskap Psykiatri, barnepsykiatri
Emner
Læringsmiljø Ungdom Utdanningspolitikk Psykisk helse Ungdom og politisk deltakelse Utdanning og samfunnsdeltakelse Vold og mobing
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Demokrati, læring og mobilisering for unge medborgere (DEMOCIT)
Hvordan utvikler norske ungdommer demokratisk handlingskompetanse og tro på at deres meninger kan gjøre en politisk forskjell? Målet med DEMOCIT er å bidra til å redusere utviklingen av et “civic empowerment gap” i det norske demokratiet.
-
Strategier for å oppnå sosial utjevning og inkludering i utdanning, opplæring og læring i det demokratiske Europa (STRIDE)
STRIDE vil gi en ny, omfattende og komparativ kunnskapsbase om effektive utdanningsreformer, politiske initiativer og intervensjoner for å redusere ulikheter i utdanning, opplæring og læringsutbytte i Europa.
-
Voldsprogrammet – Forskningsprogram om vold i nære relasjoner
Forskningsprogrammet handler om å forstå vold i nære relasjoner som fenomen og konsekvensene volden har for de som blir utsatt. Det handler også om tiltakene samfunnet setter i verk for å hjelpe utsatte og for å bekjempe vold.
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Assessment for Learning in Citizenship Education (ALiCE)
ALiCE er et Erasmus+-prosjekt som skal utvikle felles europeisk rammeverk for vurderingspraksiser til bruk i formativ vurdering som fremmer elevers kompetanse i demokratisk medborgerskap, både i ulike skolefag- og i tverrfaglige tilnærminger.
-
Hvordan har covid-19 påvirket norsk ungdom og ungdomsarbeid?
Prosjektet vil undersøke hvordan covid-19-pandemien har påvirket norsk ungdom ved hjelp av analyser av spørreundersøkelsesdata og intervjuer om ungdomsarbeid før og under korona-pandemien.
-
International civic and citizenship education study 2016 (ICCS)
ICCS 2016-studien undersøker skoleelevers kunnskaper om demokratiske verdier og politiske systemer, deres forståelser og kompetanse i å anvende demokratiske prinsipper og samfunnsengasjement.
-
Key inclusive development strategies for life-long learning (KIDS4ALLL)
I KIDS4ALLL er formålet å utvikle en ny metodikk som skal bidra til å redusere integrasjonsutfordringene som mange innvandrede barn og unge opplever i ulike læringsmiljøer – på både formelle og uformelle arenaer.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Paaske, Nanna
;
Mohammad-Roe, Siri
; Smets, Wouter; Amitai, Ama; Randazzo, Maomi Alexia;
Huang, Lihong
(2023).
Challenges for European teachers when assessing student learning to promote democratic citizenship competences.
Journal of Social Science Education.
Vol. 22.
https://doi.org/10.11576/jsse-5978
Huang, Lihong
; Mossige, Svein;
Solem, May-Britt
(2022).
Access to Public Support Systems Related to Severity of Adversities and Resilience among Adolescents.
13 s.
Children.
Vol. 9.
https://doi.org/10.3390/children9070948
Biseth, Heidi
;
Seland, Idunn
;
Huang, Lihong
(2021).
Strengthening Connections Between Research, Policy, and Practice in Norwegian Civic and Citizenship Education.
Malak-Minkiewicz, Barbara; Torney-Purta, Judith (Red.).
Influences of the IEA Civic and Citizenship Education Studies:
Practice, Policy, and Research Across Countries and Regions. s. 147-159.
Springer.
https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-3-030-
Biseth, Heidi
; Hoskins, Bryony;
Huang, Lihong
(2021).
Civic and Citizenship Education: From Big Data to Transformative Education.
Biseth, Heidi; Hoskins, Bryony; Huang, Lihong (Red.).
Northern Lights on Civic and Citizenship Education:
A Cross-national Comparison of Nordic Data from ICCS. s. 147-160.
Springer.
https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-3-030-
Christensen, Ingrid Reite;
Biseth, Heidi
;
Huang, Lihong
(2021).
Developing Digital Citizenship and Civic Engagement Through Social Media Use in Nordic Schools.
Biseth, Heidi; Hoskins, Bryony; Huang, Lihong (Red.).
Northern Lights on Civic and Citizenship Education:
A Cross-national Comparison of Nordic Data from ICCS. s. 65-92.
Springer.
https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-3-030-
Biseth, Heidi
; Hoskins, Bryony;
Huang, Lihong
(2021).
Using IEA International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) Data: Northern Lights on ICCS.
Biseth, Heidi; Hoskins, Bryony; Huang, Lihong (Red.).
Northern Lights on Civic and Citizenship Education:
A Cross-national Comparison of Nordic Data from ICCS. s. 1-18.
Springer.
https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-3-030-
Biseth, Heidi
; Hoskins, Bryony;
Huang, Lihong
(2021).
Northern Lights on Civic and Citizenship Education:
A Cross-national Comparison of Nordic Data from ICCS.
ISBN: 978-3-030-66788-7.
170 s.
Springer.
Vol. 11.
https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-6
Hoskins, Bryony;
Huang, Lihong
; Arensmeier, Cecilia
(2021).
Socioeconomic Inequalities in Civic Learning in Nordic Schools: Identifying the Potential of In-School Civic Participation for Disadvantaged Students.
Biseth, Heidi; Hoskins, Bryony; Huang, Lihong (Red.).
Northern Lights on Civic and Citizenship Education:
A Cross-national Comparison of Nordic Data from ICCS. s. 93-
Springer.
https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-3-030-
Huang, Lihong
; Cheah, Saiki Lucy
(2021).
The Young Environmental Citizens in Nordic Countries: Their Concerns, Values, Engagement, and Intended Future Actions.
Biseth, Heidi; Hoskins, Bryony; Huang, Lihong (Red.).
Northern Lights on Civic and Citizenship Education:
A Cross-national Comparison of Nordic Data from ICCS. s. 123-146.
Springer.
https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-3-030-
Seland, Idunn
;
Huang, Lihong
; Arensmeier, Cecilia; Bruun, Jens; Löfström, Jan
(2021).
Aims of citizenship education across Nordic countries: Comparing school principals' priorities in citizenship education 2009-2016.
Biseth, Heidi; Hoskins, Bryony; Huang, Lihong (Red.).
Northern Lights on Civic and Citizenship Education:
A Cross-national Comparison of Nordic Data from ICCS. s. 43-63.
Springer.
https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-3-030-