Kort om
Både som utdanningsforsker og forbruksforsker har Berg vært opptatt av hvordan vi velger, og hva som påvirker valgene vi tar. Berg er sosiolog fra Universitetet i Oslo (cand.sociol. 1985) med hovedoppgaven ‘Etter skoletid’. Etter hovedfaget jobbet hun som vit.ass. med ‘Sosialhjelpundersøkelsen’ (UiO, 1986). Deretter var hun forsker ved NIFU (1986-1997) og tok doktorgraden med avhandlingen ‘Studieløpet - Om tidsbruksvalg, faglige valg og kunnskapsteoretiske valg (dr.polit. UiO 1997). Også ved Fafo (1997-1999) jobbet Berg med utdanningssosiologiske studier. Siden 1999 har Berg vært forbruksforsker ved SIFO. Her har hun jobbet med forbrukervalg, forbrukerkompetanse, forbrukerpraksis, forbrukertillit, forbrukermarkedene og adferdsøkonomisk teori. I 2011-2012 var hun ved Oxford Research.
Berg er medlem av EU-kommisjonenes ekspertgruppe CMEG (Consumer Markets Expert Group). Hun er også OECD delegat til the Committee on Consumer Policy.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Forbrukermarkeder Forbrukervalg Forbrukerpraksis Forbrukertillit Atferdsøkonomi Forbrukersårbarhet Kommersialisme
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Berg, Lisbet
(2022).
The Importance of Consumer Authorities for the Production and Maintenance of Trust and Social Capital in Consumer Markets.
22 s.
Journal of Consumer Policy.
Vol. 45.
https://doi.org/10.1007/s10603-022-09523-6
Berg, Lisbet
;
Slettemeås, Dag
; Kjørstad, Ingrid; Rosenberg, Thea Grav
(2020).
Trust and the don't-want-to-complain bias in peer-to-peer platform markets.
International Journal of Consumer Studies.
https://doi.org/10.1111/ijcs.12561
Berg, Lisbet
(2019).
Class Related Consumption and the Ability to Resist Commercial Temptations in the Age of Commercialism.
Sage Open.
Vol. 9.
https://doi.org/10.1177/2158244019856716
Rosenberg, Thea Grav; Berg, Lisbet (2018). Barns reaksjoner på markedsføring i butikk – en videoassistert observasjonsstudie. Storm-Mathisen, Ardis; Jacobsen, Eivind; Tangen, Karl-Fredrik; Helle-Valle, Jo (Red.). Markedsføring og forbrukerne – samfunnsvitenskapelige blikk. s. 137-155. Universitetsforlaget.
Berg, Lisbet
(2018).
Young consumers in the digital era: The selfie effect.
10 s.
International Journal of Consumer Studies.
Vol. 42.
https://doi.org/10.1111/ijcs12431
Berg, Lisbet
(2015).
Consumer vulnerability: Are older people more vulnerable as consumers than others?.
International Journal of Consumer Studies.
Vol. 39.
https://doi.org/10.1111/ijcs.12182
Berg, Lisbet
(2014).
Who benefits from behavioural economics?.
Economic Analysis and Policy.
Vol. 44.
https://doi.org/10.1016/j.eap.2014.06.001
Berg, Lisbet
(2014).
Consumer Markets' Trust Regimes across Europe.
European Societies.
Vol. 16.
https://doi.org/10.1080/14616696.2014.915418
Berg, Lisbet
; Gornitzka, Åse
(2012).
The consumer attention deficit syndrome: Consumer choices in complex markets.
Acta Sociologica.
Vol. 55.
https://doi.org/10.1177/0001699312440711
Berg, Lisbet
;
Slettemeås, Dag
;
Throne-Holst, Harald
(2010).
The EMF uncertainty problem related to mobile phones: where do consumers place their trust?.
International Journal of Consumer Studies.
Vol. 34.
https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.2009.00830.x