Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Flipped classroom i naturfag (FiNa)
Flipped classroom i naturfag (FiNa) har som mål å utvikle og utforsker læringsdesign med hovedvekt på digitalt støttet omvendt undervisning for å fremme studentaktiv læring.
-
Forskningsbasert lærerutdanning i naturfag (TRELIS)
I prosjektet TRELIS vil vi utdanne naturfaglærere som kan bruke forskningsresultater til å utvikle egen undervisning og skape gode læringsmiljøer i naturfag for elevene.
-
Matematikk, naturfag og algoritmisk tenkning (MASCOT)
MASCOT er et tverrfaglig og innovativt forskningsprosjekt som tar sikte på å utvikle kunnskap om undervisning, læring og vurderingsprosesser av algoritmisk tenkning i lærerutdanning og skole. Prosjektet har internasjonale samarbeidspartnere.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Swensen, Håkon
;
Sollid, Per Øyvind
;
Pajchel, Katarina
;
Brevik, Birger
(2024).
Unyttige roboter: Teknologisom inngang til programmering for naturfaglærerstudenter.
Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.).
Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. s. 209-234.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/https://www.idunn.no/doi/10.18261/
Aalbergsjø, Siv Gundrosen
;
Sollid, Per Øyvind
(2021).
Learning through modelling in science: Reflections by pre-service teachers.
18 s.
Nordic Studies in Science Education.
Vol. 17.
https://doi.org/10.5617/NORDINA.7108
Pajchel, Katarina
;
Jegstad, Kirsti Marie
;
Eklund, Gunilla Brita Maria
;
Aalbergsjø, Siv Gundrosen
;
Sollid, Per Øyvind
(2021).
The role of school placement within research-based teacher education–through the eyes of science mentors.
Teachers and Teaching: theory and practice.
https://doi.org/10.1080/13540602.2021.1933416
Pajchel, Katarina ; Ramton, Aase Marit T. Sørum ; Sollid, Per Øyvind Dokken (2019). Matematikk i naturfag. Voll, Liv Oddrun; Øyehaug, Anne Bergliot; Holt, Anne (Red.). Dybdelæring i naturfag. s. 172-207. Universitetsforlaget.
Pajchel, Katarina ; Ramton, Aase Marit T. Sørum ; Sollid, Per Øyvind Dokken (2019). Modeller og modellering i naturfag. Voll, Liv Oddrun; Øyehaug, Anne Bergliot; Holt, Anne (Red.). Dybdelæring i naturfag. s. 142-171. Universitetsforlaget.
Hansen, Leif Ove; Hauge, Andreas; Myrheim, Jan;
Sollid, Per Øyvind
(2015).
Extremal entanglement witnesses.
63 s.
International Journal of Quantum Information.
Vol. 13.
https://doi.org/10.1142/S0219749915500604
Hansen, Leif Ove; Hauge, Andreas; Myrheim, Jan;
Sollid, Per Øyvind
(2012).
Low-rank positive-partial-transpose states and their relation to product vectors.
17 s.
Physical Review A. Atomic, Molecular, and Optical Physics (PRA).
Vol. 85.
https://doi.org/10.1103/PhysRevA.85.022309
Sollid, Per Øyvind
; Leinaas, Jon Magne; Myrheim, Jan
(2011).
Unextendible product bases and extremal density matrices with positive partial transpose.
10 s.
Physical Review A. Atomic, Molecular, and Optical Physics (PRA).
Vol. 84.
https://doi.org/10.1103/PhysRevA.84.042325
Leinaas, Jon Magne; Myrheim, Jan;
Sollid, Per Øyvind
(2010).
Low-rank extremal positive-partial-transpose states and unextendible product bases.
6 s.
Physical Review A. Atomic, Molecular, and Optical Physics (PRA).
Vol. 81.
https://doi.org/10.1103/PhysRevA.81.062330
Leinaas, JM; Myrheim, Jan;
Sollid, PO
(2010).
Numerical studies of entangled positive-partial-transpose states in composite quantum systems.
12 s.
Physical Review A. Atomic, Molecular, and Optical Physics (PRA).
Vol. 81.
https://doi.org/10.1103/PhysRevA.81.062329