Kort om
Forsker på språkutvikling hos enspråklige og flerspråklige barn. Underviser om samme tema, samt om barnelitteratur, språkvansker og flerspråklighet, på bachelor og masteremner.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Pedagogiske fag Anvendt språkvitenskap
Emner
Barn i barnehage/førskole Flerspråklighet Språktilegnelse Pragmatikk Barnehage Prosodi Språkforstyrrelser
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
PolkaNorski i praksis
Utviklinga av språkferdigheter og kunnskap om verden hos polsk-norske barn i Norge.
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Økt kvalitet innen tidlig leseopplæring i Etiopia
Prosjektet omhandler kompetanseutvikling innen tidlig leseopplæring.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Muszynska, Karolina; Krajewski, Grzegorz; Dynak, Agnieszka;
Garmann, Nina Gram
;
Romøren, Anna Sara H.
; Simonsen, Hanne Gram;
Hansen, Pernille Bonnevie
; Krysztofiak, Magdalena; Sobota, Krzysztof; Haman, Ewa
(2025).
Bilingual children reach early language milestones at the same age as monolingual peers.
24 s.
Journal of Child Language.
https://doi.org/10.1017/S0305000924000655
Atsero, Zerihun Haliso; Yigezu, Moges; Romøren, Anna Sara H. (2024). Phonological Awareness Instructional Practices and Challenges for Implementation in Ethiopian Primary School: A Case Study of Goffa Language Grade One. Journal of Ethiopian Studies. Vol. 57.
Tkachenko, Elena
;
Garmann, Nina Gram
;
Romøren, Anna Sara Hexeberg
(2024).
Preparing teachers for multilingualism in Norwegian early childhood education and care provision through student active learning methods.
Mourão, Sandie; Leslie, Carolyn (Red.).
Researching Educational Practices, Teacher Education and Professional Development for Early Language Learning, Examples from Europe. s. 115-126.
Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003289043
Romøren, Anna Sara H.
;
Garmann, Nina Gram
;
Tkachenko, Elena
(2023).
Present but silent? The use of languages other than Norwegian in mainstream ECEC.
Nordisk barnehageforskning (NBF).
https://doi.org/10.23865/nbf.v19.310
Hansen, Joakim Evensen;
Eliassen, Erik
;
Romøren, Anna Sara Hexeberg
;
Kleppe, Rasmus
;
Garmann, Nina Gram
;
Bjørnestad, Elisabeth
(2023).
Acquisition of the majority language in Norwegian ECEC: Relating language-learning environment in ECEC to expressive vocabulary.
Nordisk barnehageforskning (NBF).
Vol. 20.
https://doi.org/10.23865/nbf.v20.293
Holm, Elisabeth
;
Hansen, Pernille
;
Romøren, Anna Sara H.
;
Garmann, Nina Gram
(2023).
The Norwegian CDI-III as an assessment tool for lexical and grammatical development in preschoolers.
Frontiers in Psychology.
Vol. 14.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1175658
Miezskowska, Karolina; Krajewski, Grzegorz; Sobota, Krzysztof; Dynak, Agnieszka; Kolak, Joanna; Krysztofiak, Magdalena; Lukomska, Barbara; Łuniewska, Magdalena;
Garmann, Nina Gram
;
Hansen, Pernille
;
Romøren, Anna Sara Hexeberg
; Simonsen, Hanne Gram; Alcock, Katie; Katsos, Napoleon; Haman, Ewa
(2022).
Parental Report via a Mobile App in the Context of Early Language Trajectories: StarWords Study Protocol.
18 s.
International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH).
Vol. 19.
https://doi.org/10.3390/ijerph19053067
Alfheim, Ingvild Kristin ; Grimsgaard, Kaja Bjølgerud ; Romøren, Anna Sara H. (2022). Bøker i bevegelse. Neegaard, Henrik; Krempig, Inger Wallem (Red.). Barnehagens friluftsliv. s. 147-164. Cappelen Damm Akademisk.
Romøren, Anna Sara Hexeberg
; Chen, Aoju
(2021).
The acquisition of prosodic marking of narrow focus in Central Swedish.
Journal of Child Language.
Vol. 49.
https://doi.org/10.1017/S0305000920000847
Garmann, Nina Gram
;
Romøren, Anna Sara Hexeberg
;
Tkachenko, Elena
(2021).
Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen.
NOA - Norsk som andrespråk.
Vol. 37.
http://hdl.handle.net/10852/89147