Kort om
Sissil Lea Heggernes er førsteamanuensis i engelsk ved grunnskolelærerutdanningen, hvor hun underviser barne- og ungdomslitteratur, kultur og engelsk fagdidaktikk. Hennes forskningsinteresser omhandler interkulturell læring, kritisk tenkning og bildebøker, spesielt i kontekst av språklæring. Hun er også opptatt av lesing, dialogisk læring og læreres faglige utvikling.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)
KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.
-
Styrking av fransk-, tysk- og spanskundervisning i grunnskolen (STELT)
Prosjektet har som målsetting å styrke utdanningen av språklærere til den norske grunnskolen i fransk, spansk og tysk.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Heggernes, Sissil Lea (2023). "Who's that man?" - Stirring teenagers' curiosity through Peter Sís's The Wall. Alter, Grit; Merse, Thorsten (Red.). Re-thinking Picturebooks for Intermediate and Advanced Learners: Perspectives for Secondary English Language Education. s. 203-224. Narr Francke Attempto Verlag.
Heggernes, Sissil Lea (2023). Enacting democracy with refugee voices through a picturebook in English language teaching. Øien, Ola Buan; Heggernes, Sissil Lea; Karlsen, Anne Mette Færøyvik (Red.). Flerstemmige perspektiver i norsk utdanningsforskning. Spenninger og muligheter. s. 11-32. Cappelen Damm Akademisk.
Øien, Ola Buan;
Heggernes, Sissil Lea
; Karlsen, Anne Mette Færøyvik
(2023).
Flerstemmige perspektiver i norsk utdanningsforskning. Spenninger og muligheter.
ISBN: 978-82-02-81798-5.
229 s.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.212
Tørnby, Hilde
;
Heggernes, Sissil Lea
;
Andersson-Bakken, Emilia
;
Svanes, Ingvill Krogstad
(2023).
Hats off to critical thinking: Anexcursion into Jon Klassen’s hat trilogy.
8 s.
Barnelitterært forskningstidsskrift.
Vol. 14.
https://doi.org/10.18261/blft.14.1.7
Holmarsdottir, Halla Bjørk
; Baily, Supriya;
Skårås, Merethe
; Ramos, Kathy; Ege, April Maute;
Heggernes, Sissil Lea
; Carsillo, Tami
(2023).
Exploring the Power of Internationalization
in Teacher Education.
Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE).
Vol. 7.
https://doi.org/10.7577/njcie.5233
Heggernes, Sissil Lea (2022). Intercultural English teaching in Norway for the 21st century. Dypedahl, Magne (Red.). Moving English language teaching forward : Festschrift in honor of Ragnhild Elisabeth Lund. s. 141-164. Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.166.ch7
Andersson-Bakken, Emilia
;
Heggernes, Sissil Lea
;
Svanes, Ingvill Krogstad
;
Tørnby, Hilde
(2022).
“Men da blir det urettferdig for dem som ikke får!”
Bildebøker som utgangspunkt for kritisk tenkning på barnetrinnet.
23 s.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 16.
https://doi.org/10.5617/adno.8995
Heggernes, Sissil Lea (2021). Intercultural learning through Peter Sís’ The Wall: Teenagers reading a challenging picturebook. Ommundsen, Åse Marie; Haaland, Gunnar; Kümmerling-Meibauer, Bettina (Red.). Exploring Challenging Picturebooks in Education: International Perspectives on Language and Literature Learning. s. 163-182. Routledge.
Heggernes, Sissil Lea
(2021).
A critical review of the role of texts in fostering intercultural communicative competence in the English language classroom.
Educational Research Review.
Vol. 33.
https://doi.org/10.1016/j.edurev.2021.100390
Heggernes, Sissil Lea (2019). Opening a Dialogic Space: Intercultural Learning through Picturebooks. Children's Literature in English Language Education (CLELEjournal ). Vol. 7.