Kort om
Jeg underviser og veileder i pedagogiske emner på bachelor, master og PhD nivå med særlig interesse for lærerprofesjonalitet, estetiske og utforskende læreprosesser, og pedagogiske grunnlagsproblemer. Min forskningsinteresse er hovedsakelig knyttet til pedagogisk aksjonsforskning i skolen og selvstudier i lærerutdanningen med kulturhistorisk virksomhetsteori (CHAT) som teoretisk og analytisk perspektiv. Før jeg begynte på Oslomet i 2009, jobbet jeg som grunnskolelærer i Osloskolen. Jeg har gjennom årene ledet og bidratt i flere små og store nasjonale og internasjonale forsknings- og utviklingprosjekter i utdanningssektoren.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Aksjonsforskning Flerkulturell pedagogikk Tverrfaglig samarbeid Kulturpsykologi Kritisk pedagogikk Sosiokulturell teori Interaksjonsanalyse Læring og undervisning Kulturhistorisk virksomhetsteori
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
I partnerskap for styrket profesjonskompetanse og praksisrelevant lærerutdanning «iPAR»
iPAR er et samarbeidsprosjekt mellom Grunnskole- og faglærerutdanningen på OsloMet og sentrale aktører i regionens grunnskolesektor
-
TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre
I forskningsprosjektet TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre, vil vi undersøke hva læreres profesjonelle kompetanse innebærer og få bedre forståelse for hvordan lærerstudenter kan utvikle kompetanser for framtiden.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Eri, Thomas
;
Aas, Marit
(2020).
Aktivitetsteori som tenkeredskap i aksjonsforskning.
Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene (Red.).
Aksjonsforskning i Norge : Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2. s. 133-161.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.121.ch5
Michelet, Simon; Eri, Thomas (2019). Kvalifisering for læreres yrkespraksis. Casebasert dialogseminar som strategi for å løfte grunnskolens klasserom inn i teoriundervisningen. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Michelet, Simon (Red.). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering - sammenhenger og spenninger. s. 241-267. Universitetsforlaget.
Eri, Thomas ; Michelet, Simon (2018). Mangfold og spenninger i lærerens praksis. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Christensen, Hanne (Red.). Jeg er lærer. s. 175-190. Fagbokforlaget.
Eri, Thomas
(2017).
A multilingual book café at the school library: Contradictions between literacy discourses.
Pihl, Joron; Kooij, Kristin Skinstad van der; Carlsten, Tone Cecilie (Red.).
Teacher and Librarian Partnerships in Literacy Education in the 21st Century. s. 103-119.
Brill | Sense.
https://doi.org/10.1007/978-94-6300-899-0_8
Eri, Thomas
;
Pihl, Joron
(2017).
The challenge of sustaining change: contradictions within the development of teacher and librarian collaboration.
17 s.
Educational Action Research.
Vol. 25.
https://doi.org/10.1080/09650792.2016.1147366
Michelet, Simon;
Eri, Thomas
(2016).
Casebasert dialogseminar - Studentkultur, læring og danning i grunnskolelærerutdanninga.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
Vol. 3.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2016-03-02
Eri, Thomas
(2014).
Samarbeid mellom lærere og bibliotekarer.
Borg, Elin; Drange, Ida; Fossestøl, Knut; Jarning, Harald (Red.).
Et lag rundt læreren. En kunnskapsoversikt. s. 133-135.
Arbeidsforskningsinstituttet.
http://www.udir.no/Upload/Forskning/2014/Delrappor
Eri, Thomas
(2012).
The best way to conduct intervention research: methodological considerations.
Quality & Quantity: International Journal of Methodology.
Vol. 47.
https://doi.org/10.1007/s11135-012-9664-9