English version
Tore Andre Ringvold

Tore Andre Ringvold

Kort om

Tore Andre har en variert bakgrunn fra industridesign, visuell kommunikasjon, reklame og undervisning fra videregående skole. Han har en særskilt fag og forskninginteresse for hvordan design i utdanningspraksis kan bidra til endring og hvordan teknologi spiller en rolle i skapende læringsprosesser. Den publiserte forskningen omhandler fremtidsscenarioer og kritisk design i grunn- og videregående skole samt bruken av visualisering med generativ KI i skapende læringsprosesser. 

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Publikasjoner og forskningsresultater

Vitenskapelige publikasjoner

Holm, Henrik ; Alexeeva, Anastasiya ; Berg, Lise-Kari ; Berg, Arild Skarsfjord ; Bernhardt, Emil; Blålid, Kersti Fosse ; Dahlsveen, Mimesis Heidi ; Evang, Hanne Kihlman ; Gjernes, Liv Mildrid; Haakonsen, Peter ; Halvorsen, Line ; Kristiansen, Ida ; Kunnikoff, June Oline ; Mathiesen, Ilmi Gutzeit ; Ringvold, Tore Andre ; Skjelbred, Bente Helen; Stenersen, Arnhild Liene; Stjernø, Lisa Bonnár; Strand, Ingri ; Strand, Kari Saasen ; Sunde, Dag Johannes ; Thelle, Notto Johannes Windju ; Vanebo, Guro ; Varkøy, Øivind; Vida, Lena ; Øyan, Petter (2025). Estetiske fag i samfunnet | Cappelen Damm Forskning. ISBN: 9788202895105. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.261

Ringvold, Tore Andre ; Strand, Ingri ; Haakonsen, Peter ; Strand, Kari Saasen (2025). Kunstig intelligens sitt fremtidige mulighetsrom i kunst og håndverk. Holm, Henrik; Alexeeva, Anastasiya; Berg, Lise-Kari; Berg, Arild Skarsfjord; Bernhardt, Emil; Blålid, Kersti Fosse (Red.). Estetiske fag i samfunnet | Cappelen Damm Forskning. s. 53-76. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/https://cdforskning.no/cdf/catalog

Ringvold, Tore Andre ; Strand, Ingri ; Haakonsen, Peter ; Strand, Kari Saasen (2024). The AI generative text-to-image creative learning process: An art and design educational perspective. Design and Technology Education: An International Journal. Vol. 29.

Ringvold, Tore Andre ; Strand, Ingri ; Haakonsen, Peter ; Strand, Kari Saasen (2023). AI Text-to-Image Generation in Art and Design Teacher Education. A Creative Tool or a Hindrance to Future Creativity?. Davies, Sarah; McLain, Matt; Hardy, Alison; Morrison-Love, David (Red.). PATT40 The 40th Pupils’ Attitudes Towards Technology Conference. LJMU Library Journal Hosting Service.

Ringvold, Tore Andre (2023). Intergenerational reflection in a changing world. Jones, Derek (Red.). Learn X Design 2023 Proceedings : Futures of Design Education ; The 7th International Conference for Design Education Researchers. Design Research Society.
https://doi.org/10.21606/drslxd.2024.025

Ringvold, Tore Andre ; Nielsen, Liv Merete (2021). Complexity, interdisciplinarity and design literacy. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. Vol. 14.
https://doi.org/10.7577/formakademisk.4640

Ringvold, Tore Andre ; Digranes, Ingvild (2017). Future scenarios in general design education and 21st century competencies. Berg, Arild; Bohemia, Erik; Buck, Lyndon; Gulden, Tore; Kovacevic, Ahmed; Pavel, Nenad (Red.). proceedings of E&PDE 2017 – International Conference on Engineering and Product Design Education. Building Community: Design Education for a Sustainable Future. s. 98-103. The Design Society.

Ringvold, Tore Andre ; Digranes, Ingvild (2015). Future scenario building and youths’ civic insights. Zande, Robin Vande; Bohemia, Erik; Digranes, Ingvild (Red.). Proceedings of the 3rd International Conference for Design Education Researchers Learn x Design, Vol. 1-4. s. 800-815. Design Research Society.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Ringvold, Tore Andre ; Strand, Ingri ; Haakonsen, Peter (2025). Artificial Intelligence in future art and design education. LearnXdesign. Intertwinia in design education.. Design Research Society, Universidad de Aveiro.
https://doi.org/https://www.lxd2025.com/p-s-day-1-

Ringvold, Tore Andre ; Lutnæs, Eva (2025). Karakterforskjeller og kjønn i Kunst og håndverk. Hvorfor gjør gutta det så mye dårligere enn jentene?. Nettverkskonferansen for formgiving, kunst- og håndverk i UH-sektor 2025.. Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringa og Høgskulen i Volda.

Lefdal, Else Margrethe ; Ringvold, Tore Andre ; Moe, Harald Eivind; Hassel, Ragnhild Merete (2025). Sju håndfaste grep for en mer praktisk skole.

Ringvold, Tore Andre ; Haakonsen, Peter (2025). Kunstig intelligens og fremtidens Kunst og håndverk. Nettverkskonferanse for formgiving, kunst- og håndverk i UH-sektor 2025. . Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringa og Høgskulen i Volda.

Ringvold, Tore Andre (2024). Kunst, KI og skapende prosesser.

Ringvold, Tore Andre ; Lutnæs, Eva (2024). Gutta kommer dårligst ut i kunst og håndverk. Dagsavisen.

Ringvold, Tore Andre ; Strand, Ingri ; Haakonsen, Peter ; Strand, Kari Saasen (2024). Generativ kunstig intelligens​: Fagdidaktiske muligheter og hindringer med tekst til bilde generering i design, kunst og håndverk. Nettverkssamling for Kunst og håndverkslærere i Oslo. Oslo kommune Utdanningsetaten.

Ringvold, Tore Andre ; Strand, Ingri ; Haakonsen, Peter (2024). Exploring AI-assisted pattern making in Art and design education. AI Make Slöjd NordFo conference. NordFo, Åbo Akademi Vasa.

Ringvold, Tore Andre ; Strand, Ingri ; Haakonsen, Peter ; Strand, Kari Saasen (2024). Generativ kunstig intelligens. Fagdidaktiske muligheter og hindringer med tekst-til-bilde-generering i kunst og håndverk. Kunst og håndverkskonferansen 2024. Institutt for Estetiske fag, OsloMet.

Strand, Ingri ; Ringvold, Tore Andre ; Haakonsen, Peter (2024). KI og bilder. Fagbokforlagets heldags redaktørforum om temaet KI. Fagbokforlaget.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.