Kort om
Tore Andre har en variert bakgrunn fra industridesign, visuell kommunikasjon, reklame og undervisning fra videregående skole. Han har en særskilt fag og forskninginteresse for hvordan design i utdanningspraksis kan bidra til endring og hvordan teknologi spiller en rolle i skapende læringsprosesser. Den publiserte forskningen omhandler fremtidsscenarioer og kritisk design i grunn- og videregående skole samt bruken av visualisering med generativ KI i skapende læringsprosesser.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
- 
            
    Unge hender – grunnskolen som satsingsarena for yrkesfag og håndverksferdigheter?
    
            
Med såkornmidler undersøker vi hvordan utvalgte ungdomsskoler i Oslo kommune tilbyr og gjennomfører Arbeidslivsfag og Kunst og håndverk. 
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
                
    Holm, Henrik
; 
    Alexeeva, Anastasiya
; 
    Berg, Lise-Kari
; 
    Berg, Arild Skarsfjord
; Bernhardt, Emil; 
    Blålid, Kersti Fosse
; 
    Dahlsveen, Mimesis Heidi
; 
    Evang, Hanne Kihlman
; Gjernes, Liv Mildrid; 
    Haakonsen, Peter
; 
    Halvorsen, Line
; 
    Kristiansen, Ida
; 
    Kunnikoff, June Oline
; 
    Mathiesen, Ilmi Gutzeit
; 
    Ringvold, Tore Andre
; Skjelbred, Bente Helen; Stenersen, Arnhild Liene; Stjernø, Lisa Bonnár; 
    Strand, Ingri
; 
    Strand, Kari Saasen
; 
    Sunde, Dag Johannes
; 
    Thelle, Notto Johannes Windju
; 
    Vanebo, Guro
; Varkøy, Øivind; 
    Vida, Lena
; 
    Øyan, Petter
                 (2025).
                 Estetiske fag i samfunnet
							| Cappelen Damm Forskning.
                 ISBN: 9788202895105.
                
            
                
                 Cappelen Damm Akademisk.
                                    
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.23865/cdf.261
        
                
    Ringvold, Tore Andre
; 
    Strand, Ingri
; 
    Haakonsen, Peter
; 
    Strand, Kari Saasen
                 (2025).
                 Kunstig intelligens sitt fremtidige mulighetsrom i kunst og håndverk.
                
                
            Holm, Henrik; Alexeeva, Anastasiya; Berg, Lise-Kari; Berg, Arild Skarsfjord; Bernhardt, Emil; Blålid, Kersti Fosse (Red.).
                         Estetiske fag i samfunnet
							| Cappelen Damm Forskning.                 s. 53-76.    
                 Cappelen Damm Akademisk.
                                    
            
                    
                
                        
    https://doi.org/https://cdforskning.no/cdf/catalog
        
Ringvold, Tore Andre ; Strand, Ingri ; Haakonsen, Peter ; Strand, Kari Saasen (2024). The AI generative text-to-image creative learning process: An art and design educational perspective. Design and Technology Education: An International Journal. Vol. 29.
Ringvold, Tore Andre ; Strand, Ingri ; Haakonsen, Peter ; Strand, Kari Saasen (2023). AI Text-to-Image Generation in Art and Design Teacher Education. A Creative Tool or a Hindrance to Future Creativity?. Davies, Sarah; McLain, Matt; Hardy, Alison; Morrison-Love, David (Red.). PATT40 The 40th Pupils’ Attitudes Towards Technology Conference. LJMU Library Journal Hosting Service.
                
    Ringvold, Tore Andre
                 (2023).
                 Intergenerational reflection in a changing world.
                
                
            Jones, Derek (Red.).
                         Learn X Design 2023 Proceedings : Futures of Design Education ; The 7th International Conference for Design Education Researchers.                    
                 Design Research Society.
                                    
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.21606/drslxd.2024.025
        
                
    Ringvold, Tore Andre
; 
    Nielsen, Liv Merete
                 (2021).
                 Complexity, interdisciplinarity and design literacy.
                
                
            
                
                
                                     FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk.
            
                    
                 Vol. 14.
                        
    https://doi.org/10.7577/formakademisk.4640
        
Ringvold, Tore Andre ; Digranes, Ingvild (2017). Future scenarios in general design education and 21st century competencies. Berg, Arild; Bohemia, Erik; Buck, Lyndon; Gulden, Tore; Kovacevic, Ahmed; Pavel, Nenad (Red.). proceedings of E&PDE 2017 – International Conference on Engineering and Product Design Education. Building Community: Design Education for a Sustainable Future. s. 98-103. The Design Society.
Ringvold, Tore Andre ; Digranes, Ingvild (2015). Future scenario building and youths’ civic insights. Zande, Robin Vande; Bohemia, Erik; Digranes, Ingvild (Red.). Proceedings of the 3rd International Conference for Design Education Researchers Learn x Design, Vol. 1-4. s. 800-815. Design Research Society.
