English version
Veerle Garrels

Veerle Garrels

Kort om

Veerle Garrels er professor i spesialpedagogikk. Hun har doktorgrad i spesialpedagogikk fra UiO; i hennes doktorgradsprosjekt forsket hun på elevmedvirkning og selvbestemmelse for elever med utviklingshemming. Hennes forskningsinteresser inkluderer livskvalitet, levekår og rettssikkerhet for personer med nevroutviklingsforstyrrelser, overgangen fra skole til arbeid for unge voksne med utviklingshemming, og kvalitative forskningsmetoder.

Fagområder

Vitenskapsdisipliner

Spesialpedagogikk   Pedagogiske fag

Emner

Tilpasset opplæring   Spesialundervisning   Unges etablering   Tidlig og intensiv opplæring basert på atferdsanalyse for barn med autisme   Nevroutviklingsforstyrrelser   Autismespekterforstyrrelser   Selvbestemmelsesteori   Utviklingshemming og arbeid   Utviklingshemming   Mangfold og inkludering

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Schmid, Evi ; Garrels, Veerle ; Skåland, Børge (2024). The continuum of rapport: Ethical tensions in qualitative interviews with vulnerable participants. 18 s. Qualitative Research. Vol. 24.
https://doi.org/10.1177/14687941231224600

Schmid, Evi ; Garrels, Veerle (2024). Ethical Pitfalls in Research with Young People: How Can They Be Identified and Addressed?. Young - Nordic Journal of Youth Research. Vol. 33.
https://doi.org/10.1177/11033088241254230

Garrels, Veerle ; Sigstad, Hanne Marie Høybråten (2024). Å lære fra dem som har fått jobb. Garrels, Veerle; Sigstad, Hanne Marie Høybråten (Red.). Jobbklar med utviklingshemming - Praktisk hjelp til å lykkes. s. 49-64. Universitetsforlaget.

Garrels, Veerle ; Sigstad, Hanne Marie Høybråten (2024). Jobbklar med utviklingshemming - Praktisk hjelp til å lykkes. ISBN: 9788215071817. 165 s. Universitetsforlaget.

Solberg, Stine ; Laundal, Øyvind ; Garrels, Veerle (2023). Scoping Review of Positive Mental Health Research for Students in Vocational Education and Training. International Journal for Research in Vocational Education and Training.
https://doi.org/10.13152/IJRVET.10.2.6

Sigstad, Hanne Marie Høybråten; Garrels, Veerle (2023). Tolk, mekler, regissør og pedagog – jobbspesialisters egenskaper og roller overfor unge voksne med lett utviklingshemming i møte med arbeidslivet. Spesialpedagogikk.
http://hdl.handle.net/10852/107975

Sigstad, Hanne Marie Høybråten; Garrels, Veerle (2023). Norwegian teachers’ efforts in preparing students with mild intellectual disability for working life?. European Journal of Special Needs Education. Vol. 38.
https://doi.org/10.1080/08856257.2023.2172895

Garrels, Veerle ; Sigstad, Hanne Marie Høybråten (2023). Caregivers’ Experiences with School–Work Transitions for Their Children with Disorders of Intellectual Development. 12 s. International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH). Vol. 20.
https://doi.org/10.3390/ijerph20031892

Garrels, Veerle ; Skåland, Børge ; Schmid, Evi (2022). Blurring Boundaries: Balancing between Distance and Proximity in Qualitative Research Studies With Vulnerable Participants. 10 s. International Journal of Qualitative Methods (IJQM). Vol. 21.
https://doi.org/10.1177/16094069221095655

Garrels, Veerle ; Zemliansky, Pavel (2022). Improving Student Engagement in Online Courses through Interactive and User-Centered Course Design: Practical Strategies. Nordic Journal of Digital Literacy. Vol. 2.
https://doi.org/10.18261/njdl.17.2.3





Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig