Kort om
Veerle Garrels er professor i spesialpedagogikk. Hun har doktorgrad i spesialpedagogikk fra UiO; i hennes doktorgradsprosjekt forsket hun på elevmedvirkning og selvbestemmelse for elever med utviklingshemming. Hennes forskningsinteresser inkluderer livskvalitet, levekår og rettssikkerhet for personer med nevroutviklingsforstyrrelser, overgangen fra skole til arbeid for unge voksne med utviklingshemming, og kvalitative forskningsmetoder.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Spesialpedagogikk Pedagogiske fag
Emner
Tilpasset opplæring Spesialundervisning Unges etablering Tidlig og intensiv opplæring basert på atferdsanalyse for barn med autisme Nevroutviklingsforstyrrelser Autismespekterforstyrrelser Selvbestemmelsesteori Utviklingshemming og arbeid Utviklingshemming Mangfold og inkludering
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Inkluderende utdanning i Nepal
Et utviklingsprosjekt på vegne av Norad som skal styrke lærerutdanningen i Nepal.
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Staying on Track - gjennomføring av videregående opplæring for elever på yrkesfag
En longitudinell intervjustudie som følger yrkesfagelever med lavt karaktersnitt fra ungdomsskolen gjennom videregående opplæring.
-
Støtte til mangfoldig innhold og språklæring (SCALED)
Målet med SCALED-prosjektet er å utvikle et nytt nettkurs innen inkluderende undervisningsmetoder, universell utforming for læring, differensiert undervisning og metoder.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Schmid, Evi
;
Garrels, Veerle
;
Skåland, Børge
(2024).
The continuum of rapport: Ethical tensions in qualitative interviews with vulnerable participants.
18 s.
Qualitative Research.
Vol. 24.
https://doi.org/10.1177/14687941231224600
Schmid, Evi
;
Garrels, Veerle
(2024).
Ethical Pitfalls in Research with Young People: How Can They Be Identified and Addressed?.
Young - Nordic Journal of Youth Research.
Vol. 33.
https://doi.org/10.1177/11033088241254230
Garrels, Veerle ; Sigstad, Hanne Marie Høybråten (2024). Å lære fra dem som har fått jobb. Garrels, Veerle; Sigstad, Hanne Marie Høybråten (Red.). Jobbklar med utviklingshemming - Praktisk hjelp til å lykkes. s. 49-64. Universitetsforlaget.
Garrels, Veerle ; Sigstad, Hanne Marie Høybråten (2024). Jobbklar med utviklingshemming - Praktisk hjelp til å lykkes. ISBN: 9788215071817. 165 s. Universitetsforlaget.
Solberg, Stine
;
Laundal, Øyvind
;
Garrels, Veerle
(2023).
Scoping Review of Positive Mental Health Research for Students in Vocational Education and Training.
International Journal for Research in Vocational Education and Training.
https://doi.org/10.13152/IJRVET.10.2.6
Sigstad, Hanne Marie Høybråten;
Garrels, Veerle
(2023).
Tolk, mekler, regissør og pedagog – jobbspesialisters egenskaper og roller overfor unge voksne med lett utviklingshemming i møte med arbeidslivet.
Spesialpedagogikk.
http://hdl.handle.net/10852/107975
Sigstad, Hanne Marie Høybråten;
Garrels, Veerle
(2023).
Norwegian teachers’ efforts in preparing students with mild intellectual disability for working life?.
European Journal of Special Needs Education.
Vol. 38.
https://doi.org/10.1080/08856257.2023.2172895
Garrels, Veerle
; Sigstad, Hanne Marie Høybråten
(2023).
Caregivers’ Experiences with School–Work Transitions for Their Children with Disorders of Intellectual Development.
12 s.
International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH).
Vol. 20.
https://doi.org/10.3390/ijerph20031892
Garrels, Veerle
;
Skåland, Børge
;
Schmid, Evi
(2022).
Blurring Boundaries: Balancing between Distance and Proximity in Qualitative Research Studies With Vulnerable Participants.
10 s.
International Journal of Qualitative Methods (IJQM).
Vol. 21.
https://doi.org/10.1177/16094069221095655
Garrels, Veerle
;
Zemliansky, Pavel
(2022).
Improving Student Engagement in Online Courses through Interactive and User-Centered Course Design: Practical Strategies.
Nordic Journal of Digital Literacy.
Vol. 2.
https://doi.org/10.18261/njdl.17.2.3