Kort om
Er samfunnsviter med hovedfag i sosiologi, har praktisk pedagogisk utdanning. Har arbeida i lærerutdanning siden 1997. Førstekompetansen er i IKT og læring. Var studieleder i perioden 2011-2019, og ble i 2019 instituttleder. Forskning og utviklingsarbeid i lederperioden dreier seg inn mot ledelse, lærerutdanning og IKT.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Samfunnsvitenskap Informasjons- og kommunikasjonsteknologi Sosiologi Språkvitenskapelige fag Pedagogiske fag
Emner
Didaktikk IKT og læring Strategisk kompetanseutvikling Lærerkvalifisering Grunnskolelærerutdanning
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Hatlevik, Ove Edvard
;
Bjarnø, Vibeke
(2024).
Examining the role of student teachers' perceived usefulness of ICT and resilience to digital distractions on their evaluation of online information.
Journal of Computer Assisted Learning (JCAL).
https://doi.org/10.1111/jcal.13008
Imenes, Olav Gravir
;
Bjarnø, Vibeke
;
Hatlevik, Ove Edvard
(2021).
Lærerstudenters bruk av Monte Carlo-simulering for å løse oppgaver om sannsynlighet: En analyse av 16 gruppebesvarelser.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 15.
https://doi.org/10.5617/adno.8180
Imenes, Olav Gravir
;
Bjarnø, Vibeke
;
Hatlevik, Ove Edvard
(2021).
Student teachers' use of Monte Carlo simulation to solve probability problems: An analysis of 16 group answers.
25 s.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 15.
https://doi.org/10.5617/ADNO.8180
Hatlevik, Ove Edvard
;
Bjarnø, Vibeke
(2021).
Examining the relationship between resilience to digital distractions, ICT self-efficacy, motivation, approaches to studying, and time spent on individual studies.
8 s.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies.
Vol. 102.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103326
Bjarnø, Vibeke (2018). Er forskning på egen praksis veien mot bedre resultater i skole og lærerutdanning? Eksemplifisert gjennom faglig ledelse i lærerutdanning som pådriver for resultatforbedring i matematikk. Christensen, Hanne; Eikeland, Olav; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate; Lindboe, Inger Marie (Red.). Vitenskapelighet og kunnskapsforståelse i profesjonene. Universitetsforlaget.
Aarsæther, Finn ; Bjarnø, Vibeke ; Nergård, Mette Elisabeth (2017). Språklig mangfold og læring Didaktikk for flerspråklig klasserom. ISBN: 9788205505759. 240 s. Gyldendal Akademisk.
Mifsud, Louise ; Giæver, Tonje Hilde ; Bjarnø, Vibeke ; Gjølstad, Eli ; Log, Irene Beyer (2014). Developing an Open Online Course for Teachers and Student Teachers: An Analysis. Liu, Leping; Gibson, David (Red.). Research Highlights in Technology and Teacher Education. s. 121-130. Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
Mifsud, Mary Louise
;
Giæver, Tonje Hilde
;
Bjarnø, Vibeke
;
Gjølstad, Eli
; Log, Irene Beyer
(2014).
Developing an Open Online Course for Teachers and Student Teachers: An Analysis.
Searson, Michael; Ochoa, Marilyn N. (Red.).
Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2014. s. 2167-2173.
Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
http://www.editlib.org/p/131108/
Bjarnø, Vibeke
;
Høivik, Helge
(2014).
Feedback: On Students’ Requirement for Personal Mentoring Models.
Viteli, Jarmo; Leikomaa, Marianna; Herrington, Jan (Red.).
Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2014. s. 2670-2675.
Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
http://www.editlib.org/noaccess/147857/
Bjarnø, Vibeke ; Nergård, Mette Elisabeth ; Aarsæther, Finn (2013). Språklig mangfold og læring. Didaktikk for flerspråklige klasserom. ISBN: 978-82-05-42520-0. 235 s. Gyldendal Akademisk.