Tar utgangspunkt i studentenes arbeidshverdag
– Studiets pedagogikk bygger på erfaringslæring, forteller Grydeland.
– Studentene våre kommer med masse kunnskap og erfaringer. Ved å ta utgangspunkt i dette forsøker vi å komme frem til pedagogiske og didaktiske verktøy som kan bidra positivt for studenten og studentens arbeidsplass.
Grydeland forteller at mange dyktige medarbeidere får ansvar for ulike former for opplæring på arbeidsplassen. Det kan være bedriftsintern opplæring, kurs rettet mot kunder og andre eksterne, oppfølging av lærlinger og arbeidsledelse i arbeidsrettede tiltak.
Tidligere studenter har arbeidet i virksomheter der opplæring er formålet til virksomheten, andre i virksomheter der opplæring kommer som en konsekvens av reduksjon i virksomheten.
– Med utgangspunkt i studentenes egen arbeidshverdag legger vi grunnlag for et metodisk endringsarbeid. Målsettingen er å legge til rette for læring, veiledning og systematisk opplæringsplanlegging.
Studentene lærer hva som kan hemme og fremme læring. De gjør praktiske undervisningsøvelser sammen med medstudenter under kyndig veiledning av OsloMets ansatte.