– Design er veldig mye mer enn møbler og retail
– Det høres kanskje rart ut å kombinere yrker som produktdesigner og astronaut, men faktum er at design kan implementeres i alle mulige fag, sier han og fortsetter raskt:
– Design handler om veldig mye mer enn møbler og retail. Det får jeg jo ettertrykkelig bevist når jeg nå tar det inn i romfarten.
Oppdraget fra NASA handler ikke om estetikk, form eller farge, men heller om å designe løsninger på reelle problemstillinger knyttet til funksjon og evne i romstasjoner.
Et eksempel han nevner er å designe mulige løsninger for universell utforming i romfarten.
– På et tidspunkt i fremtiden kommer vi til å sende opp astronauter som ikke er hundre prosent funksjonsfriske. Men for å komme dit, må vi ha noen helhetlige løsninger på plass som gjør det mulig. Og det er noe av det jeg skal se på, sier han.
Shahinian skal også jobbe med utfordringer knyttet til 3D-printing i verdensrommet og eksemplifiserer med to ulike problemstillinger:
Hvordan skal man få til å 3D-printe alt fra komponenter til maskiner i vektløs tilstand?
Og hva skal til for å kunne 3D-printe med levende stamceller i verdensrommet, slik som vi allerede får til på jorden?
– Som produktdesigner er jeg trent opp til å se etter helhetlige løsninger. En ingeniør er supergod på detaljene, men en produktdesigner ser helheten. Og det er avgjørende i problemløsning, understreker han.
Samtidig legger han til at estetisk design vil være viktig i fremtidens dypere romfart, som for eksempel til Mars eller til andre steder lenger ut i solsystemet eller universet.
– Hvis vi skal bo på et romskip i tre år eller kanskje flere titalls år, vil en estetisk utforming og det at ting faktisk har en estetisk verdi, ha en funksjon i form av trivsel.
– Det vil gjøre astronautene mentalt sterkere, som igjen bidrar til effektiv arbeidskraft med god og stabil mental helse. Så fremtidens romfartøy må designes for å se bra ut.