Kort om
Forskningsleder for Bærekraftig tekstil- og matforbruk. Forsker selv på mat og personlig økonomi (spesielt bolig og forsikring). Benytter eksperimentelle metoder og diverse statistiske metoder hovedsakelig.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Sosiologi Samfunnsøkonomi Samfunnsvitenskap Økonomi Epidemiologi medisinsk og odontologisk statistikk Samfunnsmedisin, sosialmedisin Kulturvitenskap Ernæring Miljøteknologi Landbruksfag
Emner
Eksperiment-design Bolig Mikroøkonometri Forbrukeratferd Forbruk mat
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Organic-PLUS
Formålet med prosjektet er å finne nye erstatninger for en rekke innsatsmidler og metoder som i dag er omstridte, men tillat brukt i økologisk landbruk.
-
SIFO-survey
SIFO-surveyen er en spørreundersøkelse brukt for å overvåke forbrukernes situasjon og praksis på områdene forbrukerøkonomi, forbrukerkompetanse, forbrukets betydning og forbrukermakt.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Vittersø, Gunnar
; Andreola, Mattia;
Kjærnes, Unni
;
Kuraj, Sabina
;
Schjøll, Alexander
;
Torjusen, Hanne
(2025).
Conditions for Sustainable Food Consumption: A Comparative Study of Europeans' Valuations of Chicken Meat.
Jacobsen, Eivind; Strandbakken, Pål; Dulsrud, Arne; Skuland, Silje Elisabeth (Red.).
Consumers and consumption in comparison. s. 115-138.
Emerald Group Publishing Limited.
https://doi.org/10.1108/S0195-631020240000037006
Vittersø, Gunnar
; Andreola, Mattia; Kjærnes, Unni; Kuraj, Sabina;
Schjøll, Alexander
;
Torjusen, Hanne
(2024).
Conditions for Sustainable Food Consumption: A Comparative Study of Europeans' Valuations of Chicken Meat.
Comparative Social Research.
Vol. 37.
https://doi.org/10.1108/S0195-631020240000037006
Thorjussen, Christian Bernhard Holth;
Schjøll, Alexander
(2021).
Er asymmetrisk informasjon en drivkraft for konflikter i det norske boligmarkedet?.
Tidsskrift for boligforskning.
Vol. 4.
https://doi.org/10.18261/issn.2535-5988-2021-02-02
Fretheim, Atle
; Helleve, Arnfinn;
Løyland, Borghild
;
Sandbekken, Ida Hellum
; Flatø, Martin; Telle, Kjetil Elias; Watle, Sara Sofie Viksmoen;
Schjøll, Alexander
;
Helseth, Sølvi
;
Jamtvedt, Gro
; Hart, Rannveig Kaldager
(2021).
Relationship between teaching modality and COVID-19, well-being, and teaching satisfaction (campus & corona): A cohort study among students in higher education.
7 s.
Public Health in Practice.
Vol. 2.
https://doi.org/10.1016/j.puhip.2021.100187
Slapø, Helena;
Schjøll, Alexander
;
Strømgren, Børge
;
Sandaker, Ingunn
; Lekhal, Samira
(2021).
Efficiency of In-Store Interventions to Impact Customers to Purchase Healthier Food and Beverage Products in Real-Life Grocery Stores: A Systematic Review and Meta-Analysis.
30 s.
Foods.
Vol. 10.
https://doi.org/10.3390/foods10050922
Lekhal, Samira;
Bugge, Annechen Bahr
;
Schjøll, Alexander
; Slapø, Helena; Karevold, Knut Ivar
(2019).
Atferdsøkonomiske virkemidler i helsefremmende arbeid: hvordan kan utforming av restauranter og kantiner fremme sunnere valg?.
Norsk tidsskrift for ernæring (NTFE).
http://www.ntfe.no/i/2019/1/tfe-2019-01b-2401
Schjøll, Alexander ; Alfnes, Frode ; Lanseng, Even (2018). Reklame i blogger – forbrukeres holdninger og reaksjoner. Storm-Mathisen, Ardis; Jacobsen, Eivind; Tangen, Karl-Fredrik; Helle-Valle, Jo (Red.). Markedsføring og forbrukerne – samfunnsvitenskapelige blikk. s. 158-168. Universitetsforlaget.
Austgulen, Marthe Hårvik
;
Skuland, Silje Elisabeth
;
Schjøll, Alexander
;
Alfnes, Frode
(2018).
Consumer Readiness to Reduce Meat Consumption
for the Purpose of Environmental Sustainability:
Insights from Norway.
24 s.
Sustainability.
Vol. 10.
https://doi.org/10.3390/su10093058
Schjøll, Alexander
;
Alfnes, Frode
(2017).
Eliciting consumer preferences for credence attributes in a fine-dining restaurant.
British Food Journal.
Vol. 119.
https://doi.org/10.1108/BFJ-06-2016-0264
Schjøll, Alexander
(2017).
Country-of-origin preferences for organic food.
Organic Agriculture.
Vol. 7.
https://doi.org/10.1007/s13165-016-0159-1