Kort om
Tilknyttet naturfagskesjonen i barnehagelærerutdanningen.
Naturfagdidaktik er et særlig fokus i undervisning og som forskningsinteresse.
Deltar i Erasmus+ prosjekt 2018-2021
SciTalk
https://www.hvl.no/en/collaboration/europe/sci-talk/
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Fagdidaktikk Petroleumsteknologi
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Jonsdottir, Gudrun;
Byhring, Anne Kristine
(2023).
When a common future for all enters the science classroom.
19 s.
Cultural Studies of Science Education.
https://doi.org/10.1007/s11422-022-10143-2
Byhring, Anne Kristine
;
Syed, Bushra Fatima
(2021).
Flere tilnærminger til utdanning for bærekraftig utvikling
i en mangfoldig by.
Jørgensen-Vittersø, Kari Anne; Vik, Unni (Red.).
Barn i by . s. 119-132.
Universitetsforlaget.
https://www.universitetsforlaget.no/barn-i-by
Tandberg, Cato ; Byhring, Anne Kristine ; Sandbakken, Mari (2021). Broer og naturfaglige samtaler. Jørgensen-Vittersø, Kari Anne; Vik, Unni (Red.). Barn i by . s. 183-200. Universitetsforlaget.
Bjønness, Birgitte; Johansen, Gerd; Byhring, Anne Kristine (2019). Lærerens tilrettelegging av utforskende arbeidsmåter. Knain, Erik; Kolstø, Stein Dankert (Red.). Elever som forskere i naturfag. s. 103-133. Universitetsforlaget.
Byhring, Anne Kristine
(2015).
Characteristics and functions of sixteen-year-old students’ collaborative deliberation when working with socioscientific inquiry assignments.
Journal of Argumentation in Context.
Vol. 4.
https://doi.org/10.1075/jaic.4.2.03byh
Byhring, Anne Kristine
; Knain, Erik
(2015).
Intertextuality for Handling Complex Environmental Issues.
Research in Science Education.
Vol. 46.
https://doi.org/10.1007/s11165-014-9454-6
Byhring, Anne Kristine
; Knain, Erik
(2014).
Framing student dialogue and argumentation: Content knowledge development and procedural knowing in SSI inquiry group work.
Nordic Studies in Science Education.
Vol. 10.
https://doi.org/10.5617/nordina.661
Albe, Virginie; Barrué, Catherine; Bencze, Larry;
Byhring, Anne Kristine
; Carter, Lyn; Grace, Marcus; Knain, Erik; Kolstø, Stein Dankert; Reis, Pedro; Sperling, Erin
(2014).
Teachers’ beliefs, classroom practices and professional development towards socio-scientific issues.
Bruguière, Catherine; Tiberghien, Andree; Clément, Pierre (Red.).
Topics and Trends in Current Science Education. 9th ESERA Conference Selected Contributions. s. 55-69.
Springer.
https://doi.org/10.1007/978-94-007-7281-6_4
Bjønness, Birgitte; Johansen, Gerd; Byhring, Anne Kristine (2011). Lærerens rolle ved utforskende arbeidsmåter. Knain, Erik; Kolstø, Stein Dankert (Red.). Elever som forskere i naturfag. s. 127-163. Universitetsforlaget.
Byhring, Anne Kristine
; Knain, Erik
(2009).
Kompetansebegrepet i PISA - teori og praksis.
1 s.
Acta Didactica Norge.
Vol. 3.
http://adno.no/index.php/adno/article/view/84/116