Kort om
Jeg er utdannet PhD i samfunnsgeografi og lektor i geografi og historie ved Universitetet i Oslo. Min doktoravhandling handler om fagorganisering, arbeids- og velferdsrettigheter for bygningsarbeidere i Sør-India. Jeg forsker nå på samfunnsfagdidaktikk, spesielt geografididaktikk og kritisk tenkning.
Ved seksjon for samfunnsfag i grunnskolelærerutdanningen underviser jeg temaer som geografi- og bærekraftdidaktikk, global utvikling, bærekraftig utvikling og storylinemetoden.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Praksisutveksling i det globale sør
Formålet med prosjektet Praksisutveksling i det globale sør er å oppnå et mer stabilt og varig økt studenttall, på et mer kvalitetssikret praksisutvekslingstilbud i det globale sør.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Løken, Ingrid
;
Wetlesen, Annika
(2024).
From boundary maintenance to boundary crossing: Geography in the Norwegian national curriculum.
16 s.
Curriculum Journal.
https://doi.org/10.1002/curj.247
Wetlesen, Annika ; Eie, Siv ; Motzfeldt, Gitte Cecilie (2023). Bærekraftig utvikling i tre univers. Motzfeldt, Gitte Cecilie; Næsje, Ragnhild Louise; Häggström, Margaretha; Berggren, Stein Arnold; Karlsen, Kristine Høeg (Red.). Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring: En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft. s. 45-65. Universitetsforlaget.
Wetlesen, Annika
;
Eie, Siv
(2022).
'Sted' som utgangspunkt for kritisk tenkning i geografi.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 16.
https://doi.org/10.5617/adno.8994
Ferrer, Marlen
;
Johannesen, Hedvig
;
Wetlesen, Annika
;
Aas, Per Anders
(2021).
Burde Greta heller vært på skolen? Om vilkårene for systemkritisk tenkning i skolen, med elevenes klimaopprør som utgangspunkt.
Norsk sosiologisk tidsskrift.
Vol. 5.
https://doi.org/10.18261/issn.2535-2512-2021-05-02
Wetlesen, Annika ; Eie, Siv (2019). Geografisk dannelse: en reise gjennom fylkene i Norge. Ferrer, Marlen; Wetlesen, Annika (Red.). Kritisk tenkning i samfunnsfag. s. 88-109. Universitetsforlaget.
Ferrer, Marlen ; Jøsok, Evy ; Ryen, Erik ; Wetlesen, Annika ; Aas, Per Anders (2019). Hva er kritisk tenkning i samfunnsfag?. Ferrer, Marlen; Wetlesen, Annika (Red.). Kritisk tenkning i samfunnsfag. s. 11-29. Universitetsforlaget.
Ferrer, Marlen ; Wetlesen, Annika (2019). Kritisk tenkning i samfunnsfag. ISBN: 9788215031835. 198 s. Universitetsforlaget.
Wetlesen, Annika
(2010).
Legal empowerment of workers in the informal economy: the case of the construction industry in Tamil Nadu,India.
Journal of Asian Public Policy (JAPP).
Vol. 3.
https://doi.org/10.1080/17516234.2010.536346
Wetlesen, Annika (2010). Fagforeninger og velferdspolitikk i Tamil Nadu. Ruud, Arild Engelsen; Heierstad, Geir (Red.). Demokrati på indisk. s. 157-177. Unipub forlag.