Kort om
Åsmund Hermansen er utdannet statsviter fra Universitetet i Oslo (2009) og har doktorgrad i sosialt arbeid og sosialpolitikk fra Høgskolen i Oslo og Akershus (2016). Hermansen ble tilkjent professorkompetanse i 2023.
Hermansen underviser i statistisk analyse ved masterstudiene i sosialfag og veileder en rekke PhD-stipendiater innen sine forskningsområder. I 2018 ble Hermansen tildelt utmerkelsen «Årets underviser» av Studentparlamentet, etter nominasjoner fra studentene. I 2023 ble Hermansen tildelt statusen «merittert underviser» som den første ved Fakultet for samfunnsvitenskap. Komiteen skriver i sin vurdering: «Hermansens utvikling preges av god og kritisk lesing av faglitteratur, der det ikke nødvendigvis er trender som er poenget, men god læring i sentrum. Han har utviklet seg som foreleser i store auditorier og særlig beveget seg mer i retning av studentaktive læringsformer – men uten at det ene alternativet forherliges eller det andre problematiseres. De didaktiske valgene er kunnskapsbaserte. Hermansen har et godt blikk for utvikling av undervisning- og utdanningskvalitet og beskriver kvalitetsarbeid på en god måte. Han både initierer og deltar bredt i kollegiale nettverk for utvikling og deling av gode undervisningserfaringer. Her fremstår Hermansen som en foregangsperson som skaper samarbeidsflater både faginternt, men også tverrfaglig.»
Hermansen leder og er involvert i en rekke forskningsprosjekter som involverer analyser av registerdata og har en særskilt kompetanse på registerbaserte analyser. Han har de senere årene publisert bredt nasjonalt og internasjonalt innen forskningsområdene inkluderende arbeidsliv, velferdsstatens inntektssikringsordninger, sosial ulikhet i helse, arbeidseksponeringer og helsekompetanse. Hermansen har også en rekke publikasjoner på tematikken kommunale pleie- og omsorgstjenester, pensjonering og senior politikk.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Analyse Statistikk Samfunnsmedisin, sosialmedisin Sosiologi Pedagogiske fag Sosialt arbeid Samfunnsvitenskap
Emner
Sosialpolitikk Pensjonering Inkluderende arbeidsliv Pleie- og omsorgstjenesten Active ageing Samhandlingsreformen Eldre arbeidstakere Livsløpsanalyser Arbeidsmiljø og helse Velferdspolitikk Psykososialt arbeidsmiljø
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Contingent Life Courses (C-LIFE): Tracing Health and Welfare in the Nordic Countries
Prosjektet skal etablere et nordisk komparativt registerbasert datasett for forskning på velferd, helse og sysselsetting i de nordiske land.
-
Håndhygiene, infeksjonsforebygging og antibiotikabruk på sykehjem
Studie av håndhygiene på sykehjem for å bidra til reduksjon av helsetjenesteassosierte infeksjoner (HAI) og reduksjon i bruk av antibiotika i sykehjem.
-
Welfare state life courses: Social inequalities in the co-evolution of employment, health and critical life events (WELLIFE)
Sosiale forhold, som inntekt, arbeid og familieressurser, har betydning for helse, og helsetilstand er samtidig viktig for deltakelse i samfunn og arbeidsliv. WELLIFE skal analysere disse sammenhengene som utgjør nøkkelkomponenter i noen av våre viktigste samfunnsutfordringer.
-
WellDebt
Prosjektet ”WellDebt: Debt problems, illhealth and labour market marginalisation” skal fylle inn kunnskapshull om sammenhengene mellom gjeldsproblemer, dårlig helse og svak tilknytning til arbeidsmarkedet.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Sandbekken, Ida Hellum
;
Hermansen, Åsmund
;
Grov, Ellen Karine
;
Utne, Inger
;
Løyland, Borghild
(2024).
Infeksjonsovervåkning på sykehjem gjennom 18 måneder under og etter covid-19-pandemien.
Sykepleien Forskning.
https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2024.97178
Andersen, Marit Helen;
Hermansen, Åsmund
; Dahl, Kari Gire; Lønning, Kjersti; Meyer, Klaus; Vidnes, Tone Karine; Wahl, Astrid Klopstad
(2024).
Profiles of health literacy and digital health literacy in clusters of hospitalised patients: A single-centre, cross-sectional study.
BMJ Open.
Vol. 14.
https://doi.org/10.1136/bmjopen-2023-077440
Sandbekken, Ida Hellum
;
Hermansen, Åsmund
;
Grov, Ellen Karine
;
Utne, Inger
;
Løyland, Borghild
(2024).
Surveillance of Infections and Antibiotic Use in 21 Nursing Home Wards during the COVID-19 Pandemic: A Systematic Assessment.
International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH).
Vol. 21.
https://doi.org/10.3390/ijerph21030358
Hermansen, Åsmund
(2024).
An Occupational Mechanical Job Exposure Index based on five Norwegian nationwide Surveys of Living Conditions on work environment.
BMC Research Notes.
Vol. 17.
https://doi.org/10.1186/s13104-024-06747-2
Vidnes, Tone Karine; Wahl, Astrid Klopstad; Larsen, Marie Hamilton; Meyer, Käthe Birgitte;
Engebretsen, Eivind
;
Hermansen, Åsmund
; Urstad, Kristin Hjorthaug; Dahl, Kari Gire; Borge, Christine Råheim; Andersen, Marit Helen
(2024).
Effectiveness of a health communication intervention on health literacy in the first year following kidney transplantation – A randomized controlled study.
10 s.
Patient Education and Counseling.
Vol. 123.
https://doi.org/10.1016/j.pec.2024.108207
Wondemu, Michael Yisfashewa
;
Hermansen, Åsmund
;
Joranger, Pål
;
Brekke, Idunn
(2024).
Sickness absence among mothers caring for a child with disability: Examining the impact of mechanical and psychosocial occupational exposures.
SSM - Population Health.
Vol. 25.
https://doi.org/10.1016/j.ssmph.2024.101610
Dahl, Espen
;
Lorentzen, Thomas
;
Hermansen, Åsmund
; Roaldsnes, Andreas
(2024).
Trajectories among recipients of social assistance in Norway: A local approach.
18 s.
Social Policy & Administration.
https://doi.org/10.1111/spol.13014
Le, Giang Huong
;
Hermansen, Åsmund
;
Dahl, Espen
(2023).
Return to work after cancer–the impact of working conditions: A Norwegian Register-based Study.
13 s.
Journal of cancer survivorship.
https://doi.org/10.1007/s11764-023-01503-0
Hermansen, Åsmund
; Andersen, Marit Helen; Borge, Christine Råheim; Dahl, Kari Gire; Larsen, Marie Hamilton; Lønning, Kjersti; Meyer, Käthe Birgitte; Vidnes, Tone Karine; Wahl, Astrid Klopstad
(2023).
Preliminary validity testing of the eHealth Literacy Questionnaire (eHLQ): a Confirmatory Factor Analysis (CFA) in Norwegian hospitalized patients.
9 s.
BMC Psychology.
Vol. 11.
https://doi.org/10.1186/s40359-023-01449-z
Jensen, Maria Reinholdt
;
Hermansen, Åsmund
(2023).
Adolescence Mental Health Disorders and Precarious School-to- Work Trajectories: The Role of Family Background and Gender.
23 s.
Young - Nordic Journal of Youth Research.
Vol. 31.
https://doi.org/10.1177/11033088231178106