Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Tkachenko, Elena ; Bratland, Kari ; Fevolden, Benedikte Homme (2018). Barnehagen som språklæringsarena for flerspråklige barnehageansatte i arbeidsrettet norskopplæring. NOA - Norsk som andrespråk. Vol. 2018.
Bratland, Kari (2017). Språklig og kulturelt mangfold i barnehagen. Høihilder, Eli Kari; Lund-Kristensen, Hanne (Red.). Praksisbarnehagen: En arena for læring. s. 149-158. Gyldendal Akademisk.
Olsen, Sissel Tove ; Bratland, Kari ; Hagen, Anikke (2016). Preparing student teachers and teachers for the multicultural school and preschool through international practicum and collaboration. Livingston, Kay; Macfarlane, Gaele (Red.). Teacher education through partnerships and collaborative learning communities. Proceedings of the 40th annual ATEE Conference. Glasgow 2015. s. 8-21. ATEE - Association for Teacher Education in Europe.
Tkachenko, Elena
;
Bratland, Kari
; Johansen, Jorunn
(2016).
Culturally Diverse Students in Higher Education: Challenges and Possibilities within Academic Literacy Practices.
FLEKS - Scandinavian Journal of Intercultural Theory and practice.
Vol. 3.
https://doi.org/10.7577/fleks.1830
Bratland, Kari
(2016).
Visiual representation of multilingualism in early childhood classrooms in Cape Town, South Africa.
Journal of the European Teacher Education Network (JETEN).
Vol. 11.
http://www.jeten-online.org/index.php/jeten/articl
Bratland, Kari (2016). Jenter, forbilder og foreldre. Et historisk blikk på Vildanden og den tidas pikebøker. Haugen, Torgeir; Lindboe, Inger Marie (Red.). Ibsen og barndom. Møter mellom profesjonsfag og litteratur. s. 219-237. Vidarforlaget AS.
Tkachenko, Elena
;
Giæver, Katrine
;
Bratland, Kari
;
Syed, Bushra Fatima
(2015).
"Marginalisert eller synliggjort"? Flerspråklige barnehageansattes kompetanse og rolle.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
Vol. 3-4.
http://hdl.handle.net/10642/3010
Tkachenko, Elena ; Bratland, Kari (2012). Flerspråklige studenters møte med nye tekstkulturer. Otterstad, Ann Merete; Rossholt, Nina (Red.). Barnehagelærerutdanningens kompleksitet. Bevegelser i faglige perspektiver. s. 56-77. Universitetsforlaget.