Kort om
Knut Aukland forsker og underviser i religionsundervisning og KRLE på lærerutdanningen. Han står bak formidlingsprosjektet KRLEpodden og redigerte 10 ULØSTE PROBLEMER. Knut forsker på religionsdidaktikk, religion og India. Innenfor religionsdidaktikk forsker han på lærere på Facebook, bruk av VR og 360graders video i religionsundervisning, grunnlagsproblematikk, undervisningsdesign og pedagogisk designforskning, religion og utdanning i India. Innen religionsvitenskap har han gjort feltarbeid i India og forsket på hinduisme, jainisme, pilegrimsferd og forholdet mellom religion og vitenskap. Han har også forsket på kolonitiden i India. Knut har master fra UiO og Universitet i Oxford, og doktorgrad fra UiB.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Praksisutveksling i det globale sør
Formålet med prosjektet Praksisutveksling i det globale sør er å oppnå et mer stabilt og varig økt studenttall, på et mer kvalitetssikret praksisutvekslingstilbud i det globale sør.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Aukland, Knut
(2024).
What is reflexivity? A scoping review of reflexivity and related concepts in Religious Education.
British Journal of Religious Education.
https://doi.org/10.1080/01416200.2024.2423351
Aukland, Knut
(2024).
A methodological turn in RE.
British Journal of Religious Education.
https://doi.org/10.1080/01416200.2024.2319805
Aukland, Knut
; Andersland, Inge; Smith-Gahrsen, Martin; Lindhardt, Eva Mila;
Kvia, Anne Siri
;
Hansen, Simon Simchai
(2023).
VR in RE and moral education: report from a conference symposium at the NCRE 2022.
Journal of Beliefs and Values.
https://doi.org/10.1080/13617672.2023.2207149
Hansen, Simon Simchai ; Aukland, Knut (2023). Å utvikle etisk kompetanse med 3H-modellen: En studie av et etikkdidaktisk undervisningsdesign med VR. Nordidactica.
Olkvam, Hannah Johnson;
Aukland, Knut
(2023).
Er Jesus hvit? Fargeblindhet og antirasistisk religionsundervisning.
Prismet.
https://doi.org/10.5617/pri.10364
Aukland, Knut
(2022).
Kunnskapsproblemet og utforsking med ulike metoder: Å lære om vis-a-vis å lære hvordan.
Prismet.
Vol. 73.
https://doi.org/10.5617/pri.9699
Aukland, Knut
(2021).
Å lære hvordan: Forslag til et nytt mål utover å lære om og av religion.
Nordidactica.
Vol. 11.
https://journals.lub.lu.se/nordidactica/article/vi
Aukland, Knut
(2021).
Bridging the research–practice gap on Facebook: a study of online communication between RE teachers and researchers.
British Journal of Religious Education.
https://doi.org/10.1080/01416200.2021.1920366
Aukland, Knut
; Tandberg, Håkon Naasen
(2020).
Lærergrupper på Facebook II: RLE-lærergruppa og andre møteplasser.
Prismet.
Vol. 71.
https://doi.org/10.5617/pri.7877
Tandberg, Håkon Naasen;
Aukland, Knut
(2020).
Lærergrupper på Facebook I: RLE-lærergruppa og religionslærerens profesjonsfaglige utvikling.
Prismet.
Vol. 71.
https://doi.org/10.5617/pri.7876