Kort om
Marit Haldar er professor i sosiologi. Viktige temaer i hennes forskning er barndom, alderdom, kjønn, familie, sosial ulikhet og sårbare subjekter i velferdsstaten. I den senere tid har hun utviklet forskningsprosjekter om velferdsteknologi, hvor hennes hovedinteresse er forholdet mellom politikk/ideologi og konkret implementering av nærværsteknologi. Haldar leder forskningssenteret CEDIC og den tverrfaglige forskningsgruppen Welfare Access Through Technology (WATT).
Haldar er engasjert i kvalitativ metodologi og analysestrategier og har publisert flere internasjonale artikler også om dette. Hun oppdaget uutnyttede datakilder innen kvalitativ metode, og har utviklet ny metodikk med omtaler i internasjonal metodelitteratur (se Silverman, D. 2011, «Interpreting qualitative data», 4th ed. London: Sage).
I 2019 mottok hun OsloMet sin Forskningspris
Haldar underviser i alle de nevte temaene og teoriene på bachelor, master og phd-nivå.
Fagområder
Emner
Kvalitativ forskningsmetode Makt Medisinsk sosiologi Iscenesettelse av kjønn Barndomssosiologi Analysemetode Omsorgsteknologi
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Enkel og trygg pårørendekontakt
Innovasjonsprosjekt med ensomhetsreduserende teknologi i eldreomsorgen i Oslo, hvor Sykehjemsetaten i Oslo og No Isolation skal tilpasse forbrukerteknologien KOMP til bruk på institusjon.
-
Virtual Presence: En undersøkelse av samspill mellom ensomhet, teknologi og kultur
Forskningsprosjektet gir en kulturell analyse av ensomhet. Det fokuserer hvordan ensomhet forstås i tilknytning til digital kommunikasjonsteknologi, som sies å være både årsak til og løsning på ensomhetsproblemet.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Hughes, Gemma; Moore, Lucy; Hennessy, Megan;
Sandset, Tony Joakim Ananiassen
;
Jentoft, Elian Eve
;
Haldar, Marit
(2024).
What kind of a problem is loneliness? Representations of connectedness and participation from a study of telepresence technologies in the UK.
Frontiers in Digital Health.
Vol. 6.
https://doi.org/10.3389/fdgth.2024.1304085
Jentoft, Elian Eve
;
Sandset, Tony Joakim Ananiassen
;
Haldar, Marit
(2024).
Problematizing loneliness as a public health issue: an analysis of policy in the United Kingdom.
Critical Policy Studies.
https://doi.org/10.1080/19460171.2024.2306240
Askheim, Clemet
;
Engebretsen, Eivind
;
Haldar, Marit
(2024).
Living happily alone in Plato's cave? on loneliness, technology and the metaphysics of presence.
Medical Humanities.
https://doi.org/10.1136/medhum-2024-012965
Nordtug, Maja;
Haldar, Marit
(2024).
The technology multiple: The robot avatar substituting for the ill body.
New Media & Society.
https://doi.org/10.1177/14614448241304658
Larsson, Karl Kristian;
Haldar, Marit
(2024).
Activation by technology: Young people’s use of digital tools provided by the government.
33 s.
Journal of Comparative Social Work.
Vol. 19.
https://doi.org/10.31265/jcsw.v19i1.623
Jentoft, Elian Eve
;
Haldar, Marit
(2023).
Panacea or poison? Exploring the paradoxical problematizations of loneliness, technology and youth in Norwegian and UK policymaking.
International journal of sociology and social policy.
https://doi.org/10.1108/IJSSP-11-2022-0292
Johannessen, Lars E. F.
;
Rasmussen, Erik Børve
;
Haldar, Marit
(2023).
Educational purity and technological danger: understanding scepticism towards the use of telepresence robots in school.
British Journal of Sociology of Education.
Vol. 44.
https://doi.org/10.1080/01425692.2023.2203360
Johannessen, Lars E. F.
; Nordtug, Maja;
Haldar, Marit
(2023).
Multi-site domestication: taming technologies across multiple institutional settings.
Information, Communication & Society.
https://doi.org/10.1080/1369118X.2023.2255644
Nordtug, Maja;
Haldar, Marit
(2023).
Ethics Beyond the Checklist: Fruitful Dilemmas Before, During, and After Data Collection.
Qualitative Inquiry.
Vol. 30.
https://doi.org/10.1177/10778004231176088
Johannessen, Lars E. F.
;
Rasmussen, Erik Børve
;
Haldar, Marit
(2022).
Student at a distance: exploring the potential and prerequisites of using telepresence robots in schools.
Oxford Review of Education.
https://doi.org/10.1080/03054985.2022.2034610