English version
Peter Forde Hougaard

Peter Forde Hougaard

Kort om

Jeg er spesialsykepleier for barn med mange års erfaring fra Oslo Universitetssykehus. Jeg har en bachelorgrad i sosiologi fra UiO, samt en mastergrad og doktorgrad fra Senter for profesjonsstudier (SPS). Mine forskningsinteresser inkluderer profesjonell samhandling, ledelse, utdanning av profesjonsutøvere, og temaer knyttet til barn på sykehus, som smertevurdering og behandling. Jeg er prosjektmedlem i Interreg-prosjektet Mer Hjemmedialyse.

Jeg har undervist i og hatt ansvar for blant annet kunnskapsbasert praksis, vitenskapsteori og metode, forskningsetikk, og bacheloroppgaven i sykepleieutdanningen. Jeg har bred erfaring med veiledning av studenter i praksis  i primær- og spesialisthelsetjenesten, både på grunn- og masternivå i barnesykepleie. Jeg veileder også studenter på bachelor- og masternivå og er medveileder for en PhD-stipendiat i barnesykepleie. 

Ved siden av min stilling som førsteamanuensis ved OsloMet, er jeg seniorforsker (10%) ved Kirurgisk avdeling for barn ved OUS, tilknyttet forskningsgruppen InteRSurg, etablert i 2021. Jeg var leder for InteRSurg fra etableringen til slutten av 2023.

Fra 1. januar 2024 har jeg vært leder av forskningsgruppen Læring og samhandling ved Institutt for sykepleie og helsefremmende arbei

Siden juni 2024 har jeg vært avdelingsleder ved sykepleierutdanningen. 

Fagområder

Vitenskapsdisipliner

Sosiologi   Sykepleievitenskap   Fagdidaktikk   Helsetjeneste- og helseadministrasjonsforskning   Samfunnsvitenskap

Forskningsgrupper

Vitenskapelige publikasjoner

Nygaard-Andersen, Beate ; Torbjørnsen, Astrid ; Hougaard, Peter Forde ; Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist; Wolf, Axel ; Finderup, Jeanette (2025). Home-based dialysis and person-centered care: a scoping review. Nephron.

Østberg, Marthe Karolina; Hougaard, Peter Forde ; Kynø, Nina M ; Svendsen, Edel Jannecke (2024). The use and prevention of procedural restraint in children – A scoping review. Journal of Pediatric Nursing : Nursing Care of Children and Families.
https://doi.org/10.1016/j.pedn.2024.10.006

Hougaard, Peter Forde ; Smeland, Anja Hetland (2024). Barriers to Pediatric Postoperative Pain Management—Interprofessional Focus Group Interviews. Pain Management Nursing.
https://doi.org/10.1016/j.pmn.2024.11.001

Hougaard, Peter Forde ; Tørris, Christine ; Erichsen, Torunn ; Høium, Kari ; Ulfsby, Kirsten Jacobsen ; Jensen, Trude Løkhaug; Opheim, Helene Margrethe Storebø (2023). Teknologi og aktivisering i læringsfellesskap. Knutstad, Unni; Larsen, Kristian; Jensen, Kari Toverud (Red.). Fagdidaktiske temaer i helsefagene. s. 91-123. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.198.ch6

Rivenes Lafontan, Sara ; Hougaard, Peter Forde ; Knutstad, Unni ; Jensen, Kari Toverud ; Jerpseth, Heidi (2023). Caught in the Middle—Experiences of Student Peer Mentors in Nursing Education: A Qualitative Study. 11 s. Education Sciences. Vol. 13.
https://doi.org/10.3390/educsci13030323

Hougaard, Peter Forde ; Øygarden, Anne-Martha Utne ; Marchen, Roger Arnold ; Hansen, Sylvia ; Ulfsby, Kirsten Jacobsen (2023). Vi trodde det skulle bli gull. En kritisk vurdering av det pedagogiske designet i et mindre vellykket undervisningsopplegg. Knutstad, Unni; Larsen, Kristian; Jensen, Kari Toverud (Red.). Fagdidaktiske temaer i helsefagene. s. 125-149. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.198.ch7

Jensen, Kari Toverud ; Hougaard, Peter Forde ; Knutstad, Unni (2022). Nursing leaders' perspectives on research in specialist health services: A descriptive study. Nursing Open.
https://doi.org/10.1002/nop2.1495

Zlatanovic, Tatjana; Mausethagen, Sølvi ; Leseth, Anne ; Hougaard, Peter Forde (2018). The role of nurse teachers’ academic competencies; A research review. 15 s. Nordisk sygeplejeforskning. Vol. 8.
https://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2018-04-02



Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig