English version
Sigmund Ongstad

Sigmund Ongstad

Kort om

Sigmund Ongstad har norsk hovedfag og doktorgrad i anvendt språkvitenskap og har bakgrunn som mangeårig lærer i skole og lærerutdanning samt som forskningskonsulent i Forsøksrådet for skoleverket og Norges almenvitenskapelige forskningsråd. Han har sittet i styret for Nasjonal forskerskole for lærerutdanning og ledet flere morsmålsdidaktiske forskernettverk. Hans forskning har særlig vært rettet mot læreplaner, skoleskriving, kommunikasjonsteori og fagdidaktikk og han har (med-)redigert flere antologier på disse fagfeltene, senest boka Morsmålsdidaktisk forskning og profesjonalisert lærerutdanning. Fem nordiske beretninger om 50 års utvikling og kamp. Forskningen rettes nå mot ytringsteoriers relevans for utdanning og biosemiotikk. I 2022 publiserte han f.eks. artiklene Simple utterances, but complex understanding? og Conceptions of context samt Utterance theory and validation of disciplinary knowledge in a ‘post-truth‘ era.

Fagområder

Vitenskapsdisipliner

Fagdidaktikk   Anvendt språkvitenskap   Språkvitenskapelige fag

Emner

Vitenskapsteori   Klasseromsforskning   Kommunikasjonsteori   Matematikkdidaktikk   Norskdidaktikk   Kunnskapsteori   Fagdidaktikk   Anvendt språkvitenskap   Semiotikk   Allmenn didaktikk   Forskningsmetoder i fagdidaktikk   Tekstteori   Biosemiotikk

Vitenskapelige publikasjoner

Ongstad, Sigmund (2024). The Challenge of Positioning Space and Time in Systemic Studies of Animal Utterances as Both Embodied and External Contexts. Sciendo. Vol. Volume 6 (2023).
https://doi.org/10.2478/lf-2023-0026

Ongstad, Sigmund (2024). Aesthetics or Communication?: Social Semiotic Traits of Structured Forms in Studies of “Animal Beauty”. Biosemiotics.
https://doi.org/10.1007/s12304-024-09587-6

Ongstad, Sigmund (2024). L1-DIDACTICS AND THE GLOBAL PRESSURE FROM ANGLO-SAXON NEW LITERACIES. GAINED DISCIPLINARITY AT RISK?. 29 s. L1-Educational Studies in Language and Literature. Vol. 24.
https://doi.org/10.21248/l1esll.2024.24.2.610

Olteanu, Alin; Ongstad, Sigmund (2024). Utterance-genre-lifeworld and Sign-habit-Umwelt Compared as Phenomenologies. Integrating Socio- and Biosemiotic Concepts?. Biosemiotics.
https://doi.org/10.1007/s12304-024-09561-2

Erixon, Per-Olof; Ongstad, Sigmund (2023). Den modersmålsdidaktiska forskningens roll för professionalisering av lärarutbildningen – metod och tema i fem bidrag. Erixon, Per-Olof; Ongstad, Sigmund (Red.). Morsmålsdidaktisk forskning og profesjonalisert lærerutdanning. Fem nordiske beretninger om 50 års utvikling og kamp. s. 229-256. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.197.ch7

Ongstad, Sigmund (2023). Didaktisering av norsk lærerutdanning: Et deltakerperspektiv på 50 års kunnskapsutvikling av L1, forskning og fagdidaktikk. Erixon, Per-Olof; Ongstad, Sigmund (Red.). Morsmålsdidaktisk forskning og profesjonalisert lærerutdanning. Fem nordiske beretninger om 50 års utvikling og kamp. s. 119-156. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.197.ch4

Ongstad, Sigmund ; Erixon, Per-Olof (2023). Et rammeverk for personlige, historiske beskrivelser av kunnskapsutvikling og profesjonalisering av morsmålsfag i lærerutdanning. Erixon, Per-Olof; Ongstad, Sigmund (Red.). Morsmålsdidaktisk forskning og profesjonalisert lærerutdanning. Fem nordiske beretninger om 50 års utvikling og kamp. s. 9-42. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.197.ch1

Erixon, Per-Olof; Ongstad, Sigmund (2023). Morsmålsdidaktisk forskning og profesjonalisert lærerutdanning. Fem nordiske beretninger om 50 års utvikling og kamp. ISBN: 9788202817732. 258 s. Cappelen Damm Akademisk.

Ongstad, Sigmund (2022). Utterance Theory and Validation of Disciplinary Knowledge in a ‘Post-Truth’ Era. Krogh, Ellen; Qvortrup, Ane; Graf, Stefan Ting (Red.). Bildung, Knowledge, and Global Challenges in Education. Didaktik and Curriculum in the Anthropocene Era. Routledge.

Ongstad, Sigmund (2022). Perceptions of Context. Epistemological and Methodological Implications for Meta-Studying Zoo-Communication. Biosemiotics.
https://doi.org/10.1007/s12304-022-09504-9





Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig