English version
Thomas Eri

Thomas Eri

Kort om

Jeg underviser og veileder i pedagogiske emner på bachelor, master og PhD nivå med særlig interesse for lærerprofesjonalitet, estetiske og utforskende læreprosesser, og pedagogiske grunnlagsproblemer. Min forskningsinteresse er hovedsakelig knyttet til pedagogisk aksjonsforskning i skolen og selvstudier i lærerutdanningen med kulturhistorisk virksomhetsteori (CHAT) som teoretisk og analytisk perspektiv. Før jeg begynte på Oslomet i 2009, jobbet jeg som grunnskolelærer i Osloskolen. Jeg har gjennom årene ledet og bidratt i flere små og store nasjonale og internasjonale forsknings- og utviklingprosjekter i utdanningssektoren.

Fagområder

Vitenskapsdisipliner

Musikkpedagogikk   Andre pedagogiske fag

Emner

Aksjonsforskning   Flerkulturell pedagogikk   Tverrfaglig samarbeid   Kulturpsykologi   Kritisk pedagogikk   Sosiokulturell teori   Interaksjonsanalyse   Læring og undervisning   Kulturhistorisk virksomhetsteori

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre

    I forskningsprosjektet TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre, vil vi undersøke hva læreres profesjonelle kompetanse innebærer og få bedre forståelse for hvordan lærerstudenter kan utvikle kompetanser for framtiden.

Vitenskapelige publikasjoner

Eri, Thomas ; Lundh, Lise; Myrvold, Charlotte Blanche (2024). Lærerutdanningen som danningsprosess i møte med Den kulturelle skolesekken. Rinholm, Hanne; Varkøy, Øivind; Fredriksen, Bendik; Bjerke, Mildrid (Red.). Kritisk danning i lærerutdanningen. s. 127-148. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/https://doi.org/10.23865/cdf.231.c

Eri, Thomas ; Aas, Marit (2020). Aktivitetsteori som tenkeredskap i aksjonsforskning. Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene (Red.). Aksjonsforskning i Norge : Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2. s. 133-161. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.121.ch5

Michelet, Simon; Eri, Thomas (2019). Kvalifisering for læreres yrkespraksis. Casebasert dialogseminar som strategi for å løfte grunnskolens klasserom inn i teoriundervisningen. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Michelet, Simon (Red.). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering - sammenhenger og spenninger. s. 241-267. Universitetsforlaget.

Eri, Thomas ; Michelet, Simon (2018). Mangfold og spenninger i lærerens praksis. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Christensen, Hanne (Red.). Jeg er lærer. s. 175-190. Fagbokforlaget.

Eri, Thomas ; Pihl, Joron (2017). The challenge of sustaining change: contradictions within the development of teacher and librarian collaboration. 17 s. Educational Action Research. Vol. 25.
https://doi.org/10.1080/09650792.2016.1147366

Eri, Thomas (2017). A multilingual book café at the school library: Contradictions between literacy discourses. Pihl, Joron; Kooij, Kristin Skinstad van der; Carlsten, Tone Cecilie (Red.). Teacher and Librarian Partnerships in Literacy Education in the 21st Century. s. 103-119. Brill | Sense.
https://doi.org/10.1007/978-94-6300-899-0_8

Michelet, Simon; Eri, Thomas (2016). Casebasert dialogseminar - Studentkultur, læring og danning i grunnskolelærerutdanninga. Norsk pedagogisk tidsskrift. Vol. 3.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2016-03-02

Eri, Thomas (2014). Samarbeid mellom lærere og bibliotekarer. Borg, Elin; Drange, Ida; Fossestøl, Knut; Jarning, Harald (Red.). Et lag rundt læreren. En kunnskapsoversikt. s. 133-135. Arbeidsforskningsinstituttet.
http://www.udir.no/Upload/Forskning/2014/Delrappor

Eri, Thomas (2012). The best way to conduct intervention research: methodological considerations. Quality & Quantity: International Journal of Methodology. Vol. 47.
https://doi.org/10.1007/s11135-012-9664-9



Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig