Fakultetets strategiplan bygger på Strategi 2024 for OsloMet.
Planen skal bidra til å oppfylle institusjonens strategiske mål samtidig som den tar hensyn til særpreg ved fakultetets forskning og utdanning, og yrkesfeltet vi samarbeider med.
OsloMet har satt som et av målene for denne strategiperioden at vi skal ha landets beste sykepleierutdanning.
For å nå denne ambisjonen er det satt i gang flere utviklingsprosjekter som strategien bygger oppunder og som generelt skal bidra til høy kvalitet på alle programmene.
Fakultet for helsevitenskap skal bidra til å nå sentrale nasjonale mål for bærekraftig utvikling ved å utdanne profesjonsutøvere som kan levere gode, kunnskapsbaserte helsetjenester. Gjennom praksisnær forskning og innovasjon skal vi utvikle, effektivisere og forbedre tjenestene og sikre kvalitet.
Fakultet for helsevitenskap utdanner kandidater til en sektor i betydelig endring og det er usikkert hvordan det fremtidige helsevesenet de vil jobbe i kommer til å se ut. Befolkningssammensetningen endres og dermed endres behovet for helse- og omsorgstjenester. Det vil samtidig være mindre tilgjengelig kvalifisert arbeidskraft.
Vi er opptatt av å utdanne kandidater med kompetanse som gjør dem forberedt på oppgavene som vil møte dem gjennom yrkesløpet, og av å utvikle og formidle kunnskap som kan bidra til å løse utfordringene helsevesenet står overfor.
For å oppfylle denne ambisjonen må vi samarbeide tett med arbeidslivet om forskning og innovasjon og vi må styrke kunnskapsgrunnlaget for praksis.
Vi må også forske på vår undervisningsaktivitet og evaluere hvordan nye og varierte undervisningsformer påvirker læring. Videre er det essensielt at vi opparbeider økt kompetanse innen teknologi, for eksempel knyttet til digitalisering og simulering.
Denne kompetansen må vi bruke til å videreutvikle utdanningene våre, til å sikre at våre kandidater har betydelig grad av digital kompetanse og til å delta i utvikling av nye løsninger i samspill med praksisfeltet.
Samtidig skal vi utdanne kandidater som forstår de etiske problemstillingene knyttet til økt bruk av teknologi i helse- og omsorgstjenestene og som er i stand til å ivareta den enkelte pasient/brukers verdighet.
Hovedmål 1
Fakultet for helsevitenskap utdanner gode yrkesutøvere som arbeider kunnskapsbasert, brukerorientert, tverrprofesjonelt og er kritisk konstruktive i sin fagutøvelse.
Fakultetet skal:
- ha en kunnskapsbasert utdanningsvirksomhet
- øke studentinvolvering og brukermedvirkning i utdanning, forskning og innovasjon
- ta i bruk varierte og studentaktive læringsformer bl.a. ved å utnytte mulighetene som ligger i digitale lærings- og vurderingsverktøyutdanne kandidater som ser mulighetene i bruk av teknologi
- utnytte muligheter og skape arenaer for tverrprofesjonell samarbeidslæring i teori og praksis
- være aktiv partner i INTERACT-prosjektet
- ha arenaer for å diskutere utdanningenes innhold og relevans med eksterne partnere
- inngå forpliktende samarbeidsavtaler med samtlige praksistilbydere om praksisplasser med relevante læresituasjoner, kunnskapsbaserte tjenester og kompetente veiledere
- legge til rette for at studentene kan utvikle internasjonalt og interkulturelt perspektiv på fag og profesjon
- øke internasjonal studentmobilitet på alle gradsstudier
- etablere en forskerlinje for å øke samspillet mellom forskning og utdanning, samt for å styrke rekruttering til forskerutdanning
- revidere og videreutvikle master- og ph.d.-porteføljen for å sikre kvalitet, robusthet og samfunnsrelevans
- utvikle et utdanningsprogram for helseteknologi sammen med Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD)
Hovedmål 2
Fakultet for helsevitenskap driver forskning, innovasjon og utvikling som styrker kunnskapsgrunnlaget til utdanningene og helsetjenestene.
Fakultetet skal:
- prioritere praksisnær forskning, og spesielt forskning som kan føre til innovasjon og forbedring av praksis og pasientenes/brukernes helse
- involvere tjenestene og brukerne i alle trinn av forskningsprosessen
- styrke innsatsen på forskning innen:
- helse og teknologi
- utdanning, med spesielt fokus på læring gjennom digitalisering og simulering
- primærhelsetjenesten
- ha et utviklingsprogram for forskningsgrupper, som øker kvalitet og løfter flere grupper opp på internasjonalt nivå
- styrke forskningsetisk kompetanse i alle deler av organisasjonen
- være en synlig aktør i samfunnsdebatten om helserelaterte spørsmål og bidra til kritisk tenkning
- styrke vitenskapelig produktivitet
- styrke rekruttering og gjennomstrømning på fakultetets ph.d.-programmer
- øke deltagelse i nasjonale og internasjonale forskningssamarbeid, særlig knyttet til Forskningsrådets og EUs programmer
Hovedmål 3
Fakultet for helsevitenskap har ansatte med høy og relevant kompetanse, som kan løfte fakultetets utdanning og forskning.
Fakultetet skal:
- sikre at både forsknings- og utdanningsbehov danner grunnlag for rekruttering av ansatte
- øke andelen professorer og ansatte med førstestillingskompetanse
- øke mangfoldet i profesjonsbakgrunn på instituttene/programmene
- implementere meritteringsordning for undervisning
- etablere et talentutviklingsprogram for forskere ved Fakultet for helsevitenskap
- etablere flere kombinerte stillinger i samarbeid med praksisfeltet
- styrke kompetansen på utdannings- og forskningsledelse
- bruke internasjonale nettverk målrettet for å rekruttere ansatte med høy kompetanse
- sikre at minimum 15% av våre undervisnings- og forskningsansatte har hatt et utenlandsopphold i løpet av det siste året
- etablere en ordning for hospitering i praksisfeltet
Hovedmål 4
Fakultet for helsevitenskap har et helsefremmende arbeidsmiljø.
Fakultetet skal:
- arbeide for et arbeidsmiljø preget av åpenhet, delekultur, fellesskap og forståelse av at alle ansatte arbeider sammen mot felles mål
- tilrettelegge for et faglig og sosialt godt arbeidsmiljø for ansatte og stipendiater
- øke mangfoldet når det gjelder etnisitet, kjønn og funksjonsnivå