Jente tegner på gulvet

Flerspråklig barndom

Lurer du på hvorfor barn i norske barnehager leker så mye ute hele året? Vil du gjerne vite mer om hva som skal til for at barn skal lære flere språk? Da er denne ressurssiden for deg.

Disse sidene inneholder informasjon til foreldre om hvorfor barn i norske barnehager tilbringer mye tid ute i naturen, hvordan barns språk utvikler seg og hva barnehagen gjør for å skape et flerspråklig miljø.

Barnehagelærere og helsesykepleiere kan finne nyttige verktøy som kan brukes i foreldresamtaler eller for å kartlegge enkeltbarns språkferdigheter.

I tillegg er det en rekke ressurser som er rettet særlig mot polskspråklige foreldre og barnehagelærere som bor i Norge.

Ressurser

Mer om ressursen

Om PolkaNorski i praksis

Prosjektet PolkaNorski i praksis (2024–25) er en forlengelse av det polsk-norske forskningsprosjektet PolkaNorski (2020–24), som har vært et samarbeid mellom Universitetet i Warszawa, Universitetet i Oslo og OsloMet.

Der har vi undersøkt betydningen av kursing av foreldre som venter barn som skal vokse opp med polsk og norsk, barns språkutvikling i alderen 0–6 år, språkkartleggingsverktøy for polskspråklige barn i barnehagealder som bor i Norge, og forskjellene mellom polske og norske barnehager i å være ute i naturen.

Forskningen er under publisering. En del av ressursene på denne siden er et resultat av prosjektene PolkaNorski og PolkaNorski i praksis.

Mer informasjon kan du finne på prosjektsiden til PolkaNorski (multilada.pl).

Bidragsytere

Fra OsloMet

Laster inn ...

Eksterne bidragsytere

  • Sviatlana Kharkevich, student ved OsloMet
  • Pernille Bonnevie Hansen fra Universitetet i Innlandet
  • Rina Kristin Frej, Steinbråten barnehage