Elevperspektiver i skolebasert yrkesopplæring
- «Alle sammen støtter hverandre og hjelper hverandre hvis vi trenger motivasjon»: et elevperspektiv på læring og relasjoner i flerkulturelle videregående skoler med lave inntakskrav (idunn.no)
- Bærekraft i yrkesopplæringen: Rapport fra en spørreundersøkelse om hvordan elever i yrkesopplæringen vektlegger bærekraft i skoleopplæring og yrkesutøvelse (handle.net)
- Demokrati på erhvervsuddannelser med afsæt i social- og sundhedsuddannelser (doi.org)
- Digitale historiefortelling som kontekstuell læring i yrkesfaglig undervisning (unit.no)
- «Du blir litt sånn selvsikker, og tenker at 'wow' noen vil faktisk sende bilen til oss!» Ungdomsbedrift som virkemiddel for en opplevd relevant skolehverdag (doi.org)
- Endringsbehov i norsk yrkesopplæring? - Elevers, lærlingers og yrkesfaglærere erfaringer med yrkesopplæring i Vg1 (journals.oslomet.no)
- Fra ungdomsskole til videregående skole – hvordan opplever elevene overgangen? (doi.org)
- From doing to learning: Students’ self-evaluation and reflective practices in VET (liu.se)
- ‘Før hatet jeg skolen... Nå synes jeg skolen er kjekt’. En kvalitativ studie av elevers erfaringer om trivsel i utvidet praksis (doi.org)
- How can students in vocational education be motivated to learn mathematics? (doi.org)
- How schools contribute to keeping students on track: Narratives from vulnerable students in vocational education and training (liu.se)
- Om betydningen av forventninger fra foreldre og lærere for sårbare elever: funn fra en kvalitativ studie på yrkesfag (doi.org)
- Opplevelse av sammenheng i fag- og yrkesopplæring: Et longitudinelt perspektiv (doi.org)
- Praktisk opplæring gir deg ikke nødvendigvis et fagspråk − målrettet språkopplæring må til (utdanningsforskning.no)
- På väg mot industrikarriärer i Sverige. En narrativ studie av elevers val av industriteknikprogrammet (doi.org)
- Relevant opplæring i yrkesopplæringens første år: Elevers erfaringer med yrkesrelevant opplæring (oda.oslomet.no)
- The importance of relevance: Factors influencing upper secondary vocational students’ engagement in L2 English language teaching (doi.org)
- The use of trade-related writing in upper secondary vocational education and training (tandfonline.com)
- Transfer of Learning in Swedish Technical Vocational Education: Student Experiences in the Energy and Industry Programmes (tandfonline.com)
- Yrkesrelevant og meningsfull opplæring for elever med ulike utdanningsplaner i VG1: To eksempler på utvikling for yrkesrelevant og meningsfull undervisning (journals.oslomet.no)
- Å velge et yrke. Intervjuer med elever på Vg1 Helse- og oppvekstfag (fafo.no)
Lærerperspektiver i skolebasert yrkesopplæring
- An exploration of teachers and trainers use of instruction practices and development of students interpersonal abilities in hospitality training: the Ugandan perspective (doi.org)
- Assessment decision-making in vocational education and training (doi.org)
- Boundary processes in connection with students' workplace learning: Potentials for VET teachers' continuing professional development (doi.org)
- Creating continuity between school and workplace: VET teachers’ in-school work to overcome boundaries (doi.org)
- Deltakerundersøkelsen for yrkesfaglærere 2023: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere på videreutdanningstilbud i strategien Yrkesfaglærerløftet (handle.net)
- ”Det är klart de vet vad uppgivenhet betyder”: Kommunikation och språk i vård- och omsorgsutbildning på komvux (doi.org)
- Digital opplæring i praktiske ferdigheter – erfaringer fra den skolebaserte yrkesopplæringen i perioden mars til juni 2020 (utdanningogpraksis.no)
- Engelskfaget: Relevans som forutsetning for god yrkesretting (utdanningsforskning.no)
- Entrepreneurship education practices in VET: The roles of the teacher and the local region (doi.org)
- En utdanningsreforms møte med ulike skolekulturer og forståelsesrammer (doi.org)
- Exploring vocational teacher preparation in Norway: a study of dimensions and differences in vocational teacher learning (tandfonline.com)
- Flerkulturalitet i opplæring av helsefagarbeidere (doi.org)
- Fra logg til blogg: Yrkesfaglæreres digitale kompetanseutvikling gjennom designbasert praktikerforskning (doi.org)
- Frameworking vocational teachers’ digital competencies: An integrative literature review and synthesis (doi.org)
- Holistic professional competence, with life skills on the agenda (doi.org)
- How does it feel? An exploration of teaching perceptive sensoriality in hairdressing education (doi.org)
- Hvordan tilrettelegge for læring av yrkesteori? (doi.org)
- Identifying teachers’ competencies in Finnish vocational education (researchgate.net)
- Identifying teachers’ reactive strategies towards disruptive behavior in classrooms (doi.org)
- Important and achieved competence for Swedish vocational teachers: A survey with teachers and principals (doi.org)
- Improving Student Engagement in Online Courses through Interactive and User-Centered Course Design: Practical Strategies (doi.org)
- Læring på tvers: Hvordan kan yrkesfaglæreren legge til rette for boundary learning for elever i arbeidslivspraksis? (doi.org)
- Maintaining Competence in the Initial Occupation: Activities among Vocational Teachers (doi.org)
- Mangfold i yrkesopplæringen slik det oppleves av yrkesfaglærere i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (oda.oslomet.no)
- Nyanlända yrkeselevers livs- och studiesituation. Förståelse av lärarberättelser genom Foucault’s makt och motmakt (doi.org)
- One size fits nobody: En casestudie av yrkesfaglæreres deltakelse i kompetanse-utviklingsarbeid i videregående skole (doi.org)
- Praktisk yrkesopplæring på nett: En case-studie av yrkesfaglæreres undervisningspraksis under covid-19-pandemien (liu.se)
- Simulering i yrkesutbildning. Didaktiska samtal om simulatorstödd undervisning (doi.org)
- Skolens evne til å ivareta krenkede lærere (oda.oslomet.no)
- Spenningsfeltet mellom praktiske kunnskapsformer og summative vurderinger i yrkesfaglærerutdanningen. I: Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag (universitetsforlaget.no).
- Teachers’ perceptions on relevant upper-secondary vocational graduate competencies and their development (doi.org)
- The Five Faces of an Assessor: Conceptualizing the Enactment of Teacher Assessment Identity in Vocational Education and Training (doi.org)
- The vocational teacher, an inventor in special needs education: A study on Swedish vocational programmes (doi.org)
- Velferdsteknologi i helse- og oppvekstyrker: Digitalt kompetansebehov i yrkesfaglig utdanning (liu.se)
- VET Teachers' and Schools' Capacities to Tackle the Challenges of Vulnerable Students in the Baltic Countries and Norway (doi.org)
- Virtual welding: A didactic perspective (liu.se)
- Vocational Teachers’ Craft Knowledge and Working-life Experiences in Building and Construction: a Narrative Study of Embodied and Tacit Learning (springer.com)
- Yrkesdidaktik utifrån industrilärares berättelser. En studie om yrkesundervisning och yrkeslärande i svenska yrkesgymnasieskolor (doi.org)
- Yrkesfaglig lærerkompetanse i brede utdanningsprogram (doi.org)
- Yrkesfaglærerens paradoks: Utdanne til fagarbeid eller videre studier? (liu.se)
- Yrkesfaglæreres opplevelse av sin rolle i det psykiske helsearbeidet (doi.org)
- Yrkesfaglæreres profesjonsfaglige digitale kompetanse i et spenningsfelt mellom skole og arbeidsliv. En studie av ePortfolioer og dokumentasjonssystem i bruk og utprøving (doi.org)
- Å tilrettelegge for elevenes yrkesinteresser: En surveystudie av yrkesfaglærernes kompetanse i yrkesdifferensiert opplæring (doi.org)
Opplæring i arbeidslivet
- Bedriftenes perspektiver og behov når elevene er i yrkesfaglig praksis (doi.org)
- Being someone or doing something: How students in municipal adult education view their future vocation (doi.org)
- Both novice and expert? How apprentices develop vocational competence in workplaces where technology is continuously changing: Examples from the Norwegian media graphics programme (liu.se)
- Collaborative problem solving: A pedagogy for workplace relevance (doi.org)
- Den vanskelige deltidsknuten – en særnorsk utfordring som rammer unge helsefagarbeidere (fagbladet.no)
- Elevers formande av arbetsplatsförlagt lärande i svensk gymnasial lärlingsutbildning (doi.org)
- En utdanning til randsonen?Barne- og ungdomsarbeiderfagets plass i arbeidslivet (doi.org)
- Facilitating non-tokenistic user involvement in research (biomedcentral.com)
- Fagopplæring i bedrift 2019-2021 (akademika.no)
- From school to work: Coherence between learning in school and learning in workplaces for apprentices in the Media graphics programme in Norway (doi.org)
- Grounded Theory Analysis of Work-based TVET and Intersectional Challenges Between Construction Workers (tidsskrift.dk)
- Heldigital opplæring skal gi kompetanseløft og økt trygghet for mentorer (doi.org)
- Helsefagarbeideren, yrkesfaglæreren og det tredelte klasserommet (fagbladet2.com)
- HELVYRD. Helhetlig vurdering i et yrkesdidaktisk perspektiv (skriftserien.oslomet.no)
- How do workplace educators assess student performance at the workplace? A qualitative systematic review (doi.org)
- Hvordan samarbeider fagskolene med arbeidslivet om utdanningene? (handle.net)
- Identifying resilience promoting factors in vocational education and training: a longitudinal qualitative study in Norway (doi.org)
- Implementation of digital tools in VET: Experienced support and technology acceptance (liu.se)
- Influence of Guidance on Occupational Image and Traineeship’s Satisfaction of Vocational Students (doi.org)
- Kjønnsdeling og kompetansebehov i framtidas arbeidsliv (doi.org)
- Kompetansekartlegging i arbeidslivet: Erfaringer og behov (handle.net)
- Kvinner med innvandrerbakgrunn og deres møte med helsearbeidere (doi.org)
- Large scale studies of holistic professional competence in vocational education and training (VET): The case of Norway (uni-hamburg.de)
- Lifelong Learning Expanding Concepts and Practices. ISBN: 3631889925, 9783631889923
- Ligga steget före: Barnskötares yrkesomdöme åskådliggjort genom bedömningshandlingar (doi.org)
- Livslang læring – fra slagord til reform (doi.org)
- Læring i teknologifag. Opplæringen for yrker innenfor industriteknologi for å møte kravene til det 21. århundrets arbeidsliv og kompetansebehov (doi.org)
- Mannlige vernepleiere og deres yrkesvalg (doi.org)
- Medarbeiderdrevet innovasjon (gyldendal.no)
- ”Men nu fick man planera om och i den planeringen fick jag vara med!” Verksamhetsförlagt lärande i yrkeslärarutbildningen när undervisningen går över till distans (doi.org)
- Mesterbrevets rolle i arbeidslivet og kunnskapssamfunnet (fafo.no)
- Multitasking og acting. Helsefagarbeiderlærlingers strategier for å imøtekomme krav og forventninger (oda.oslomet.no)
- Nye læreplaner i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag - Kompetanse for fremtiden? (doi.org)
- Når arbeidet blir skole og skolen blir arbeid – #Læringslivet som et eksempel på et symbiotisk læringssystem (oda.oslomet.no)
- Organisatoriske særtrekk i samordningen mellom skole og arbeidsliv i yrkesfagutdanningen: Empirisk belysning gjennom en norsk casestudie (doi.org)
- Organisering av samarbeid mellom skole og arbeidsliv i yrkesfagutdanningen (doi.org)
- Practices and strategies for enhancing learning through collaboration between vocational teacher training institutions and workplaces (springeropen.com)
- Prøvenemnders tolkningsfellesskap og vurdering av fag- og svenneprøven (doi.org)
- Review of simulator training practices for industrial operators: How can individual simulator training be enabled? (doi.org)
- Selvstendige helsefagarbeidere i morgendagens helsetjeneste (doi.org)
- Språkkompetanse hos voksne innvandrere i helsefagarbeiderutdanningen (journals.oslomet.no)
- Stories of Learning: A Case Study of Norwegian Plumbers and Apprentices in TVET at the Construction Site and in a Training Agency (uni-hamburg.de)
- Tilrettelagt fag- og yrkesopplæring. Erfaringer og grep fra samarbeid (imdi.no)
- Tilrettelegging for dybdelæring og helhetlig yrkeskompetanse i helsefagarbeiderutdanningen (doi.org)
- Vg3 fagopplæring i skole – av akseptabel kvalitet? Evaluering av tiltak rettet mot videregående opplæring i Utdanningsløftet 2020 (brage.unit.no)
- Workplace Learning Environment and Participation in Work Communities: A Qualitative Comparison of Stayers’ and Leavers’ Perceptions and Experiences (springer.com)
- Writing Competences in Norwegian Vocational Education and Training: How Students and Apprentices Express their Professional Competences (springer.com)
- Yrkesrelevant skoleopplæring for fremtidens mediegrafikere (doi.org)
- Å utvikle yrkeskompetanse gjennom arbeidslivspraksis i helsesekretærutdanningen (liu.se)
- Å velge bort læring i skolen til fordel for læring i praksis: En casestudie om veien frem til fagbrev via praksisbrev (doi.org)
Yrkesfaglærerutdanning
- 21st century skills in technical vocational teacher education (ateeannual2023.elte.hu)
- A holistic student-centred guidance framework supports Finnish vocational education and training students in building competence identity (liu.se)
- Analysing the Interplay Between Institutional-Based and Workplace Learning (doi.org)
- Arbeid med bachelor- og masteroppgåver i lærarutdanningane (regjeringen.no)
- Arbeid med skriving i yrkesfaglærerutdanningen (journals.uio.no)
- Arts-based learning in vocational education: Using arts-based approaches to enrich vocational pedagogy and didactics and to enhance professional competence and identity (sagepub.com)
- Bachelorutdanning for yrkesfaglærere, i et historisk og utviklingsorientert perspektiv (doi.org)
- Between Trust and Ambivalence: How Does Trainee Teachers’ Perception of the Relationship With Their Mentors Explain How Trainee Teachers Experience Their Work? (doi.org)
- Bridging Troubled waters: Expansive lifelong learning by adult master's students with vocational backgrounds. I: Lifelong Learning. Expanding Concepts and Practices (peterlang.com)
- Bærekraft i yrkesfaglærerutdanninger: Et vitenskapsteoretisk bidrag til integrering av bærekraft som tverrfaglig tema (doi.org)
- Collaboration Between Educational Institutions and the Practical Field in Teacher Education-Epistemological Perspectives in a Project Aiming to Enhance Relevance in Vocational Teacher Education Through the Development of Teacher Education Schools (wiserpub.com)
- Deltakerundersøkelsen for yrkesfaglærere 2023: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere på videreutdanningstilbud i strategien Yrkesfaglærerløftet (handle.net)
- Developing Teachers’ Digital Competence: Approaches for Art and Design Teacher Educators in Uganda (handle.net)
- Diplomuddannelse i Erhvervspædagogik. Et afsæt for udvikling af praksis (doi.org)
- Dual læringsmodell i trafikklærerutdanningen (doi.org)
- Erfaringer fra lærerspesialistutdanning i yrkesfag (utdanningsforskning.no)
- Exploring recontextualization of didactic ability and vocational teacher students’ professional learning through video analysis (doi.org)
- Exploring vocational teacher preparation in Norway: A study of dimensions and differences in vocational teacher learning (doi.org)
- Five years with vocational teacher education online (lui.se)
- FoU-baserte læringsaktiviteter i yrkesfaglærerutdanning: Sammenheng mellom utdanning og profesjonsutøvelse? (utdanningogpraksis.no)
- From vocational worker to vocational teacher: A study of identity transition and loss (doi.org)
- Grensekryssing i yrkesfaglærerutdanningen: Betydningen av studentenes utviklingsprosjekter (liu.se)
- Handbook of Technical and Vocational Teacher Professional Development in the Digital Age (springer.com)
- Identitetsskaping gjennom yrkesretting av fellesfaget matematikk på vg1 bygg- og anleggsfag i videregående skole (idunn.no)
- Integrering av tverrfaglige temaer i fag- og yrkesopplæringen: Folkehelse og livsmestring – Demokrati og medborgerskap – Bærekraftig utvikling (skriftserien.oslomet.no)
- Kjønn på dagsordenen: Et ikke-tema i yrkesfaglærerutdanningene? (journals.oslomet.no)
- Kunstbasert læring i utvikling av yrkeskompetanse. Erfaringer fra studier ved Yrkesfaglærer-utdanningen, OsloMet – storbyuniversitetet (journals.oslomet.no)
- Learning through collaboration between vocational teacher training institutions and workplaces: Barriers and contradictions (liu.se)
- Multistable Technologies and Pedagogy for Resilience: A Postphenomenological Case Study of Learning by 3D printing (handle.net)
- Nye krav til de pædagogiske kompetencer: Erfaringer med lærere fra de erhvervsrettede institutioners deltagelse i diplomuddannelsen i erhvervspædagogik (eva.dk)
- Nye yrkesfaglærerstudenter og betydningen av læringsfellesskap - "Det er bare å holde ut, det blir bedre". I: Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag (universitetsforlaget.no)
- Nyutdannede yrkesfaglærere: Hvordan vurderer de studiet sammenlignet med andre lærerstudenter? I: Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag (universitetsforlaget.no)
- Overgangen fra fagarbeider til yrkesfaglærer. Yrkesfaglærerutdanning som overgangsarena fra ett yrke til et annet (skriftserien.oslomet.no)
- Potentials and Limitations of MOOCs in Vocational Teacher Education Postgraduate Vocational Students’ Perspectives (doi.org)
- Praksislærerens utfordringer, dilemmaer og muligheter. Mer yrkesrelevant og meningsfull praksisperiode for PPU-y-studentene (doi.org)
- Predicting the future competence needs in working life: Didactical implications for VET in Norway (uni-hamburg.de)
- Profesjonskvalifisering for yrkesfaglærere: To ulike utdanninger, like godt forberedt for læreryrket? (doi.org)
- Profesjonsretting og studentaktivitet (doi.org)
- Professionsutveckling inom lärarutbildning: (Yrkes)lärarstudenters beskrivningar (journals.oslomet.no)
- Ramfaktorernas inverkan på (yrkes)lärarutbildares undervisningsarbete. En berättelsestudie inom korta lärarutbildningar vid ett svenskt universitet (journals.oslomet.no)
- Samarbeid og lærerprofesjonalitet (doi.org)
- Simulering som pedagogisk metode i lærerutdanning (doi.org)
- Skoleovertakelse som didaktisk metode i lærerutdanningen (doi.org)
- Som å ta av seg verktøybeltet: Kontraster og metaforer i overgangen fra fagarbeid til yrkesfaglærerutdanning (oda.oslomet.no)
- Spegeln som resurs i hår- och makeupstylistklassrummet: Yrkesämnesundervisning på hantverksprogrammet (liu.se)
- Student teachers’ conditions for professional learning on and across the learning arenas of teacher education (journals.oslomet.no)
- The Dilemma of Teaching with Digital Technologies in Developing Countries: Experiences of Art and Design Teacher Educators in Uganda (duo.uio.no)
- The Importance of Authentic Workplace-Based Assessment: A Study From VET Teacher Education (uni-hamburg.de)
- To kontekster - to skrivepraksiser? Skriving i skole og bedrift i fag- og yrkesopplæringen (doi.org)
- Undervisning og undervisningspraksis i yrkesfaglærerutdanning. Yrkesfaglærerstudenters og praksislæreres perspektiv på lærerutdanning for og i praksis (journals.oslomet.no)
- Utfordringer og muligheter i møtepunktet mellom yrkesfaglærerutdanningen og praksis i videregående skole (oda.oslomet.no)
- Utvikling av profesjonskompetanse: Estetiske læreprosesser i yrkesfaglærerutdanning (doi.org)
- Vocational teachers' professional development in assessment for learning (doi.org)
- Yrkesfaglig lærerkompetanse i brede utdanningsprogram (doi.org)
- Yrkesfaglig praksis i bachelorutdanningen for yrkesfaglærere: En kartlegging av studentenes erfaringer (doi.org)
- Yrkesfaglærerens paradoks: Utdanne til fagarbeid eller videre studier? (doi.org)
- Yrkespedagogikk for lærere i høyere yrkesfaglig utdanning (fagbokforlaget.no)
- Utfordringer og muligheter i møtepunktet mellom yrkesfaglærerutdanningen og praksis i videregående skole (oda.oslomet.no)
- Utvikling av pedagogisk praksis? Oppfølgingsundersøkelse halvannet år etter gjennomført videreutdanning blant barnehagelærere, lærere og yrkesfaglærere (handle.net)
- Å tilrettelegge for elevenes yrkesinteresser: En surveystudie av yrkesfaglærernes kompetanse i yrkesdifferensiert opplæring (doi.org)
Inkludering i skole og arbeidsliv
- A chance lost in the prevention of school dropout? Teacher–student relationships mediate the effect of mental health problems on noncompletion of upper–secondary school (doi.org)
- A place to belong: student–adult relationship-building activities in a transitional school year program (tandfonline.com)
- Arbeidsinkludering som en vei til varig arbeidslivstilknytning og et verdig voksenliv: Hvordan metoder for arbeidsinkludering kan brukes i opplæringen av lærekandidater (doi.org)
- A Semi-Structured Approach to Photo Elicitation Methodology for Research Participants With Intellectual Disability (sagepub.com)
- Belonging in Education, Research and Communities - a book review on the anthology: Belonging for people with Profound Intellectual and Multiple Disabilities: Pushing the Boundaries for Inclusion (researchgate.net)
- Caregivers’ Experiences with School–Work Transitions for Their Children with Disorders of Intellectual Development (doi.org)
- Challenges and Risk Factors of Early Leaving from IVET: Perceptions of Students and Schools´ Staff (doi.org)
- Children With Developmental Language Disorder Have Lower Quality of Life Than Children With Typical Development and Children With Cochlear Implants (doi.org)
- Considering the boundaries of intellectual disability: Using philosophy of science to make sense of borderline cases (tandfonline.com)
- Doing and Talking: People with Intellectual Disabilities’ Handling of Challenges of Remote Communication (tandfonline.com)
- Employer willingness to hire people with intellectual disability: The influence of employer experience, perception of work, and social responsibility (doi.org)
- Employment for persons with intellectual disability in the Nordic countries: A scoping review (wiley.com)
- Exploring the Use of Virtual Characters (Avatars), Live Animation, and Augmented Reality to Teach Social Skills to Individuals with Autism (mdpi.com)
- Finnish VET representatives’ interpretations of inclusion (doi.org)
- For a real job? Views on the teaching of competence in working life by students with Autism Spectrum Disorder (ASD) (doi.org)
- Identifying teachers’ reactive strategies towards disruptive behavior in classrooms (doi.org)
- Jobbklar med utviklingshemming - Praktisk hjelp til å lykkes (universitetsforlaget.no)
- Motivation for employment in Norwegian adults with mild intellectual disability: The role of competence, autonomy, and relatedness (sjdr.se)
- Norwegian teachers’ efforts in preparing students with mild intellectual disability for working life (doi.org)
- Oppfølging i overgangen til videregående opplæring: Kan tidlig identifisering og oppfølging av elever med fraværsproblematikk øke nærvær? (handle.net)
- Praktisk opplæring gir deg ikke nødvendigvis et fagspråk − målrettet språkopplæring må til (utdanningsforskning.no)
- Recruitment and work arrangements for employees with intellectual disability in competitive employment (doi.org)
- Reengaging in their future: Students’ experiences of preparedness for education and training after attending a transitional school year (doi.org)
- Scoping Review of Positive Mental Health Research for Students in Vocational Education and Training (doi.org)
- Teachers’ experiences of school-based support in their work with shy students (doi.org)
- The advantages of jointly considering first and second language vocabulary skills among emergent bilingual children (tandfonline.com)
- The emerging promise of touchscreen devices for individuals with intellectual disabilities (mdpi.com)
- Tilrettelagt fag- og yrkesopplæring : erfaringer og grep fra samarbeid (nb.no)
- Which success factors do young adults with mild intellectual disability highlight in their school-work transition? (doi.org)
- Work Opportunities and Workplace Characteristics for Employees with Intellectual Disability in the Norwegian Labour Market (doi.org)
Forskningsmetode i fag- og yrkesopplæring
- Aksjonsforskning i Norge: Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster (doi.org)
- Anonymisering av kvalitative data: utfordringer og eksempler fra skole- og utdanningsforskningen (doi.org)
- Are action researchers mixed up? Reviewing and revising basic assumptions, concepts, and terminology in and by means of action research (doi.org)
- Blurring Boundaries: Balancing between Distance and Proximity in Qualitative Research Studies With Vulnerable Participants (doi.org)
- Ethical Pitfalls in Research with Young People: How Can They Be Identified and Addressed? (doi.org)
- Kontekstbegrepet i sosiokulturell forskning på literacy (journals.oslomet.no)
- Livshistorier i omsorgsarbeid. Utfordringer og muligheter ved bruk av livshistoriedokumentasjon på sykehjem (doi.org)
- The continuum of rapport: Ethical tensions in qualitative interviews with vulnerable participants (sagepub.com)
- Vitenskapelighet og kunnskapsforståelse i profesjonene (universitetsforlaget.no)
- Vocational classroom research with a focus on teaching and learning in vocational education subjects (Editorial) (liu.se)
- Why Does Action Research Need To Intervene And Change Things? (doi.org)
Organisering av fag- og yrkesopplæring
- Balancing the Esteem of Vocational Education and Social Inclusion in Four Nordic Countries. In Vocational Education in the Nordic Countries. Learning from Diversity (routledge.com).
- "Det er mange veier til Rom ..." Evaluering av Steigenmodellen - en opplæringsmodell for yrkesfag (brage.unit.no)
- Developing two-year Apprenticeships in Norway and Switzerland (springer.com)
- Development of Vocational Skills Through Integration of Practical Training Periods in School Based Vocational Education in Norway. I Integration of Vocational Education and Training Experiences (doi.org)
- En utdanningsreforms møte med ulike skolekulturer og forståelsesrammer (doi.org)
- ePortfolios as hybrid learning arenas in vocational education and training. In Integration of vocational education and training experiences: Purposes, practices and principles (springer.com)
- Evaluering av ny kompetansemodell Temanotat 2: Desentralisert kompetanseutvikling for yrkesfag - utfordringer og muligheter (oda.oslomet.no)
- Fafo. Temanotat 6: Tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling i fag- og yrkesopplæringen (fafo.no)
- Fagfornyelsen 500 dager etter – Erfaringer fra restaurant- og matfag (oda.oslomet.no)
- Fag- og yrkesopplæring på voksnes premisser. Sluttrapport fra følgeevaluering av forsøk med modulstrukturert fag- og yrkesopplæring (ideas2evidence.com)
- Forberedt for fag: En undersøkelse av prøveordning med fagopplæring i Kompetansepluss arbeid (handle.net)
- For dem som ønsker å gå en annen vei: Implementering og praktisering av praksisbrevordningen i fylkeskommunene (doi.org)
- Four Decades Research on Higher Vocational Education: A Bibliometric Review (uad.ac.id)
- How can collaboration between schools and workplaces contribute to relevant vocational education? Results of an action research project in the school-based part of Norwegian vocational education and training (springer.com)
- Introducing the object of learning in interaction: vocational teaching and learning in a plumbing workshop session (doi.org)
- Kryssløp fra Vg1 studiespesialisering til alle Vg2 yrkesfag: Foreløpige erfaringer (handle.net)
- Makt og innflytelse i prosessen med å endre strukturen i yrkesopplæringen (doi.org)
- Modulstrukturert fag- og yrkesopplæring. Evaluering etter fire år med forsøk (nb.no)
- Norwegian VET and the ascent and decline of social democracy 1945-2015. I Vocational Education in the Nordic Countries: The Historical Evolution (routledge.com)
- Rapport: Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 1: Bakgrunn, prosess og implementering på vg1 (unit.no)
- Rapport: Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 2 (unit.no)
- Rapport: Evaluering av ny kompetansemodell. Utfordringer og muligheter i desentralisert kompetanseutvikling for yrkesfag (handle.net)
- Redefining TVET Leadership in Kenya. A Case for Transition from VNR to VLR and the Integration of Indigenous Philosophies (doi.org)
- Relevans i fag- og yrkesopplæringen: Utvikling og analyse av en fagarbeiderundersøkelse og en arbeidsgiverundersøkelse (handle.net)
- Store variasjoner i hvordan eksamen blir gjennomført (utdanningsforskning.no)
- The quality and standing of school-based Norwegian VET (tandfonline.com)
- The Standing and Status of Vocational Education and Training in Denmark (doi.org)
- The Standing of Vocational Education and the Occupations It Serves Current Concerns and Strategies For Enhancing That Standing (springer.com)
- Tilrettelegging for dybdelæring og helhetlig yrkeskompetanse i helsefagarbeiderutdanningen (doi.org)
- Tolkningsfellesskap som kilde til koherens i fag- og yrkesopplæring: Perspektiver fra fylkeskommune og opplæringskontor (doi.org)
- Training agencies as intermediary organisations in apprentice training in Norway and Switzerland: general purpose or niche production tools? (doi.org)
- Uddannelse til ældrepleje: Et scoping review af læring i dansk social- og sundhedsuddannelse (doi.org)
- Upper secondary education for youth at risk: A comparative analysis of education and training programmes in Austria, Norway, Sweden and Switzerland (uni-hamburg.de)
- Vg3 fagopplæring i skole – av akseptabel kvalitet? Evaluering av tiltak rettet mot videregående opplæring i Utdanningsløftet 2020 (handle.net)
- Vurdering og kvalitet i fag- og svenneprøver (handle.net)
- What constitutes a conducive learning environment in VET? (liu.se)
- Yrkesdidaktikk for bærekraftig utvikling (YBU) (utdanningsforskning.no)
- Yrkesfaglig vurderingspolicy. Gjenstridige problemer og motstridende forventninger (doi.org)
- Yrkesopplæring (gyldendal.no)
- Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag (universitetsforlaget.no)
Andre tema
- A place to belong: student–adult relationship building activities in a transitional school year program (tandfonline.com)
- A PRIDE-theory-based analysis of a positive learning environment in a Finnish vocational education and training (VET) institution (doi.org)
- Burde Greta heller vært på skolen? Om vilkårene for systemkritisk tenkning i skolen med elevenes klimaopprør som utgangspunkt (idunn.no)
- Creating a Free Space for Professional Development through Collaborative Self-Study (doi.org)
- Crossing the Line: Current and Future Challenges in Youth Mobility (springer.com)
- Den helhetlige selvregulerte yrkesutøver (utdanningsforskning.no)
- Deling av kunnskap og kompetanse er ingen selvfølge for deltakere i Yrkesfaglærerløftet (doi.org)
- Det er noe med den personlige egnetheten. Arbeidsgiveres vurderinger av uformelle kompetanser og deres betydning for ansettelser innen helse- og sosialfeltet (doi.org)
- Dybdelæring i et yrkesfaglig perspektiv (doi.org)
- Et kvalifisert utdanningsvalg for dagens ungdom: Resultater fra et innovasjons-samarbeid mellom en ungdomsskole, en videregående skole og en bedrift (doi.org)
- Evaluering av vekslingsmodeller i fag- og yrkesopplæringen. Sluttrapport (fafo.no)
- Fagarbeideres og fagopplæringens betydning for innovasjon (fafo.no)
- Fagopplæring og fordeling (doi.org)
- Finansiering av lærlinger. En diskusjon av styrker og svakheter ved ulike ordninger
- Forskningens betydning for demokratisering av samfunn og kultur – radikal reformisme gjennom aksjonsforskning, organisasjonslæring og demokrati (forskningogforandring.dk)
- FoU i lektorkvalificering og dets betydning for undervisning (doi.org)
- “Fractional” Vocational Working and Learning in Project Teams: “Project Assemblage” as a Unit of Analysis? (doi.org)
- Friere yrkesvalg i det yrkesfaglige feltet (forskningogforandring.dk)
- Fremtidens kompetansebehov i frisørfag. Sammenheng mellom nasjonale føringer og frisørbransjens uttrykte kompetansebehov (utdanningogpraksis.no)
- HØFY-studentenes ressurser og kompetanse i møte med Bachelorstudiet i byggeplassledelse (journals.oslomet.no)
- Håndtering og konsekvenser av koronautbruddet for videregående opplæring (fafo.no)
- Immeasurability loss? An analysis of the impacts of accountability measures on counselling within VET (liu.se)
- Kjønnsdelte utdannings- og yrkesvalg. En kunnskapsoppsummering (brage.unit.no)
- Kompetansemål i et yrkesopplæringsperspektiv Om formulering av kompetansemål i en yrkesfaglig læreplan (doi.org)
- Medeier eller høringsinstans? Yrkesopplæringsnemndas innflytelse på fagopplæringen (fafo.no)
- Mesterbrevets rolle i arbeidslivet og kunnskapssamfunnet (fafo.no)
- Miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i skolen (idunn.no)
- Nærhet, samvær og samarbeid i arbeiderkollektivet - En postpandemisk refleksjon over betydningen av fysisk nærvær av andre (doi.org)
- Om læringsmål i yrkesutdanninger som forutsetter fysiske ferdigheter (doi.org)
- Pandemi og gjennomføring av videregående opplæring (doi.org)
- Parental involvement and educational success among vulnerable students in vocational education and training (tandfonline.com)
- Pathways to higher education for vocationally qualified students. The case of Norway (handle.net)
- Predicting the Future Competence Needs in Working Life: Didactical Implications for VET (doi.org)
- Reduced grading in assessment: A scoping review (sciencedirect.com)
- Sense of coherence among apprentices in vocational education and training in Norway: Exploring general resistance resources in work-based learning (doi.org)
- Single-Case Writing Interventions for Students with Disorders of Intellectual Development: A Systematic Review and Meta-Analysis (doi.org)
- Små- og stordriftsfordeler i yrkesfaglige løp: Stedets betydning for opplæring i skole og bedrift (journals.oslomet.no)
- Social communication and quality of life in children using hearing aids (doi.org)
- Teachers’ Understanding and Enactment of Critical Literacy – A Lack of Unified Teaching Method (cogentoa.com)
- The importance of vocational education institutions in manufacturing regions: adding content to a broad definition of regional innovation systems (tandfonline.com)
- Tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling i fag- og yrkesopplæringen - temanotat (fafo.no)
- Tolkningsfellesskap som kilde til koherens i fag- og yrkesopplæring: Perspektiver fra fylkeskommune og opplæringskontor (doi.org)
- Transitions from vocational education to employment in the Nordic countries. I Vocational education in the Nordic countries: Learning from diversity (fafo.no)
- Utradisjonelle utdanningsvalg blant elever og lærlinger: Hvordan opplever gutter og jenter som har gjort et utradisjonelt utdanningsvalg sin situasjon i skole og lærebedrift? (brage.unit.no)
- Variasjoner i elevers subjektive erfaring av å ta utdannings- og yrkesvalg i 10. klasse i ungdomsskolen (doi.org)
- Vocational education in the Nordic countries: Learning from diversity (routledge.com)
- Yrkesdidaktikk 2.0 (utdanningsforskning.no)
- Yrkespedagogiske perspektiver (gyldendal.no)
- Yrkesstolthet og frafall i kokkeyrket (doi.org)
- Å vurdere yrkeskompetanse. Hva er yrkeskompetanse og hvordan kan den vurderes? (liu.se)