English version

Kvalitativt metodeforum

Et forum for stipendiater og forskere som jobber med kvalitative metoder.

Kvalitativt metodeforum er en arena for å diskutere alle aspekter ved kvalitative metoder, fra rekruttering og datainnsamling til analyse og formidling.

Forumets primære målgruppe er stipendiater og forskere ved OsloMet, men det er også åpent for andre interesserte.

Forumet arrangeres 2-3 ganger per semester og er organisert rundt et forberedt innlegg fra en invitert foredragsholder. Ofte inviterer vi også noen til å kommentere på innlegget.

Om forumet

Forumet ble opprettet i 2009 av Anne Leseth og arrangeres av Senter for profesjonsforskning ved OsloMet.

Flere av innleggene er blitt videreutviklet til artikler og bøker, bl.a. i form av antologien «Tett på profesjon, arbeid og politikk: Kvalitative metodeutfordringer og verktøy for å løse dem» (cdforskning.no)

Interesseliste

Tidligere arrangementer

2024

  • Fokusgrupper (David Jordhus-Lier)
  • Metoder for å forstå mediebruk (Brita Ytre-Arne)
  • Deltakende observasjon etter GDPR (Thomas Ugelvik)
  • Boklansering: Tett på profesjon, arbeidsliv og politikk (Anne Leseth, Silje Tellmann, Hanna Marie Ihlebæk, May-Len Skilbrei, Kristian Mjåland)

2023 

  • Praksisorientert dokumentanalyse (Kristin Asdal)
  • Hva er autoetnografi? (Linda Vilije, kommentar ved Pernille Skjevrak)
  • Generalisering og bruk av analytiske kategorier i kvalitativ forskning (Marjan Nadim)
  • Årsaksforklaringer med kvalitative data (Øivind Bratberg)

2022

  • Kategorisering (Sally Anderson) 
  • Forskning og etikk – et motsetningsforhold? (Christine Øye og Andreas Eriksen) 
  • Photovoice – hva er det? (Siw Tønnesen)
  • Digitale metoder (Anne Tjønndal, Edda Stang)
  • Intervju på zoom og telefon (Erik Rasmussen og Lars E. F. Johannessen)

2021

  • Repliserbarhet i kvalitativ forskning (Tom Bratrud)
  • Konsulentkontrakter og oppdragskontrakter i forskning (Vidar Enebakk og Silje Tellmann)
  • Å forske på egne studenter. Forskingsetikk og personvern (Jan Dolonen og Gunn Engelsrud)
  • Medforskning /citizen science (Reidun Norvoll og Ingar Brattbakk)

2020

  • Brukermedvirkning i kvalitativ forskning (Benedicte Carlsen og Tone Alm Andreassen)

2019

  • Hvordan skrive en god metodeartikkel? (Lilliana del Busso)
  • Produktive anomalier (Anders Vassenden)
  • Hvordan skrive systematiske kunnskapsoversikter/-oppsummeringer i kvalitativ forskning (Heather Ames og Kjetil Frøyland)
  • Hvordan bruke teori? Tore Rafoss)

2018

  • Hva er god bruk av historiske perspektiver i samfunnsforskning? (Fredrik Thue og Ove Skarpenes)
  • Komparasjon (Olav Korsnes og Thorgeir Kolshus)
  • Små utvalg – store spørsmål? (Kjetil Wathne og Agnes Andenæs)
  • Hvilke data får vi ved intervjuer? (Marte Mangset)
  • Hvilke data får vi ved deltagende observasjon? (Kristin Buvik)

2017

  • Institusjonell etnografi (Karin Widerberg, Marte Rua og Tone Maia Liodden)
  • Bruk av konsulenter og politisk styring av forskningen (Agnete Vabø)
  • Hvilke konsekvenser har politiske, normative og teoretiske perspektiver for forskerens funn? (Cathrine Holst og May-Len Skilbrei)
  • Anonymisering (Halvard Vike og Elisabeth L`Orange Fürst)

2016

  • From Content to Conditions of Possibility: Students Talking about Being a Student (Lea Sgier)
    Organizational Anthropology – fieldwork in complex organisations (Annette Nyquist)
  • Ordene og tingene og ordet på tinget: diskurser, dokumentanalyse og materielt-semiotiske innganger (Kristin Asdal)
  • Bruk av Nvivo i kvalitativ dataanalyse (Lars E. F. Johannessen)

2015

  • Visuelle metoder i profesjonsforskningen» (Laura Azzarito)
  • Hvordan arbeide tverrfaglig med et felt? (Alexandra Bartoszko og Edmund Henden)
  • Hvordan skrive om kvalitativ metode i artikkelformatet? (Claire Maxwell og Katrine Fangen)
  • Kan forskere stole på det folk sier? (Jon Horgen Friberg og Arnfinn Midtbøen)
  • Generalisering i den kvalitative, konstruktivistisk inspirerede sociologi - er det muligt? (Nanna Mik-Meyer)

2014

  • Forholdet mellom kvantitative og kvalitative metoder i forskningsprosjekter (Per Arne Tufte og Katrine Fangen)
  • Å være profesjonsutøver og forsker i egen profesjon eller profesjonsutdanning (Margrete Mangset og Jorunn Vindegg)

2012

  • Intervju med sosialarbeidere i NAV og barneverntjenesten om oppfølging av barnevernsungdom (Inger Oterholm)
  • Bruk av case-studier i studier av profesjoner og organisasjoner (Silje Maria Tellmann)
  • Forskeren i forskningsprosessen. En metodebok om situering (Cecilie Neumann)

2011

  • Om bruk av visuelle metoder i etnografiske studier av unge mennesker (Kristin Beate Vasbø)
  • Om bruk av dokumenter fra utlendingssaker og rettsaker som antropologisk datakilde - noen refleksjoner (Hilde Lidén)
  • Om metodiske utfordringer i transnasjonale og multilokale feltarbeid (Katrine Fangen)

2009

  • Antropologi som metodisk blikk i profesjonsforskning (Anne Leseth)
     

Kontakt

Laster inn ...
Kva skjer når forskarar sjølv er del av feltet dei forskar på?

Ny bok drøftar korleis forskingskvaliteten kan varetakast når bandet mellom forskar og forskingsobjekt er tett.

Fasaden til universitet med OsloMet logo på veggen