Mediekulturer og teknologi påvirker barns lek, oppvekst og læring i dagens digitale samfunn. På videreutdanningen lærer du hvilken betydning medier og digitale verktøy har og hvordan du kan bruke dette aktivt i barns lek og læringsprosesser.
Opptakskrav og søknadsfrist
Søknadsfrist
Studiet er en del av Utdanningsdirektoratets tilbud om videreutdanning for barnehagelærere (udir.no) og har søknadsfrist 15. april.
Opptakskrav
Opptakskravet er bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå, jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 17 og 18. Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre oppgaver og arbeidskrav som tar utgangspunkt i kunnskapsdeling og utprøving av ny faglig kunnskap i eget kollegium i barnehagen. Det er derfor et krav at studenten er i arbeid tilknyttet barnehagefeltet under hele studiet. Dette dokumenteres med en bekreftelse fra arbeidsgiver.
Med tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå menes følgende utdanninger i kombinasjon med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng):
- Grunnskolelærer for trinn 1–7 eller tidligere allmennlærerutdanning
- Faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
- Spesialpedagog
- Barnevernspedagog
- Kateket
- Steinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk eller Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk
Veiledet praksisopplæring knyttet til arbeid med barn må inngå som en integrert del av utdanningen.
For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende kompetanse fra utdanning fra utlandet.
Språkkrav og godkjenning av utenlandsk høyere utdanning
Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere norsk og engelsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse (samordnaopptak.no).
Barnehage- eller lærerutdanning fra utlandet må være godkjent som «Styrer og pedagogisk leder i barnehage» eller «Lærer i grunnopplæring og/eller morsmålslærer» enten av Utdanningsdirektoratet, NOKUT eller Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (hkdir.no).
Spørsmål?
Spørsmål om opptakskrav til studiet rettes til opptak@oslomet.no
Hva lærer du?
I en tid hvor barn vokser opp i et digitalisert samfunn, er det viktig at barnehagelærere forstår og har kunnskap om hvordan mediekulturer og teknologi påvirker barns lek, oppvekst og læring.
På videreutdanningen lærer studentene hvilken betydning medier og digitale verktøy har, og om kritisk pedagogisk teori knyttet til det digitale hverdagslivet.
Studentene skal gjennom studiet gjøre erfaringer og tilegne seg kunnskap i form av digitale ferdigheter, i tillegg til å bruke det aktivt inn mot barns lek og læringsprosesser knyttet til barnehagens verdigrunnlag og styringsdokumenter.
Innhold:
- kunnskapsbasert bruk av teknologi i barnehager
- etiske vurderinger i forhold til personvern, privatliv og dokumentasjon
- oversikt over grunnlagsdokumenter for digitale praksiser i barnehagen
- digital dømmekraft med forståelse for de etiske og juridiske perspektivene
- digitale danningsprosesser med kritisk refleksjon og forståelse for teknologisk påvirkningskraft
- bruk av teknologi i inkluderende praksis
Rammeplanens føringer (regjeringen.no) om at barnehagens digitale praksis skal bidra til barnas lek, kreativitet og læring vil danne utgangspunkt for det forskningsbaserte innholdet i emnet, samtidig som studentenes kritiske refleksjon og evne til digital dømmekraft utvikles gjennom praktisk utprøving, refleksjon og diskusjon i egen praksis. Studentene skal reflektere over utprøving i egen praksis, og opplegget skal tilpasses egen barnegruppe og gjenspeile en inkluderende praksis, og forutsetter også erfaringsdeling i studentens eget kollegium.
Studieside for Digital kompetanse i barnehagen
Studiets oppbygging
Undervisning og samlinger
Videreutdanningen er nettbasert med tre to-dagers samlinger hvert semester og vil ta for seg følgende temaer:
- Barnehagens digitale praksis
- Verktøy til kartlegging av egen praksis
- Barns lek og mediekultur
- Multimodal læring
- Oppvekst. lek og læring i et digitalt samfunn
- Estetikk og digital lek - å skape sammen
- Digital teknologi i kommunikasjon
- Digital dømmekraft
- Profesjonsfaglig digital kompetanse
- Miljø og bærekraft
- Spill som pedagogikk
Mellom samlingene skal studentene jobbe med arbeidskrav og utforske sin egen rolle som pedagog gjennom å ta i bruk ny kunnskap for å utvikle barnehagens digitale praksis i tett samspill med kollegaer. Du finner oversikt over samlingsdatoer og timeplan her.
Undervisningen er variert og har en praktisk tilnærming. Studiet benytter ulike læringsarenaer og digitale plattformer:
- Flipped classroom og forelesninger på nett
- Arbeid i kollokviegruppe, diskusjoner og refleksjonsoppgaver
- Individuell veiledning og tilbakemelding på oppgaver
- Presentasjon og vurdering av ulike verktøy
- Ny faglitteratur
- Arbeidskrav og utviklingsprosjekt
Strategien "Kompetanse for framtidens barnehage"
Videreutdanningen inngår som et av kompetanseutviklingstiltakene i regjeringens «Kompetanse for fremtidens barnehage» - Revidert strategi for kompetanse og rekruttering 2023–2025 (regjeringen.no).
Strategien har tiltak rettet mot alle grupper ansatte i barnehagen og har som mål å bidra til at det blir flere barnehagelærere og barne- og ungdomsarbeidere i barnehagen, og at det blir flere barnehagelærere med utdanning på masternivå. Den har også som mål å sikre at alle barn får et barnehagetilbud av høy kvalitet.
Videreutdanningstilbudene for barnehagelærere skal bidra til at en økende andel barnehagelærere
utvikler kompetanse på mastergradsnivå, i tråd med prioriterte områder i rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Studiet skal styrke barnehagelæreres kompetanse i planlegging og gjennomføring av utviklingsarbeid.
Barnehageeier kan motta midler for ansatte som deltar på videreutdanningstilbud igangsatt av Utdanningsdirektoratet. Les mer om tilretteleggingsmidler og hvordan disse kan brukes på Utdanningsdirektoratets nettside (udir.no).