Barnehagelærer og barn ser ut av vinduet i en barnehage.

Barnehagekunnskap

Masterprogram

Vil du bidra til utvikling av kvalitet i barnehagen og utvikle din faglige og analytiske kompetanse? Denne masterutdanningen gir deg kunnskap du kan bruke både i barnehagen og i forskning på barnehageområdet.

Opptakskrav og poeng

For å søke på dette programmet må du ha en av disse utdanningene:

  • bachelorgrad i barnehagelærerutdanning
  • relevant profesjonsutdanning som barnevernspedagog, grunnskolelærer, faglærer eller tilsvarende
  • kunstfaglig bachelorgrad og 60 studiepoeng praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) 
  • bachelorgrad med minst 80 studiepoeng innen samfunnsvitenskapelige eller humanistiske fag og minst 30 studiepoeng pedagogikk
  • bachelorgrad i pedagogikk eller spesialpedagogikk

Du må også ha minst 2,5 i karakterpoeng i gjennomsnitt på bachelorgraden din.

I tillegg må du dokumentere generell studiekompetanse (samordnaopptak.no) eller kunnskaper i norsk og engelsk (samordnaopptak.no)

Søkere rangeres etter karakterpoeng fra bachelorgraden. Du får ett tilleggspoeng hvis du har bachelor i barnehagelærerutdanning.

Det kan være konkurranse om plassene. Ved forrige opptak kom alle kvalifiserte inn.

Hvordan regnes poengsummen din ut?

Slik søker du

Du søker på Søknadsweb med studiekode 215 6005 for heltid og 215 6006 for deltid. 

  • 15. april: ordinær søknadsfrist
  • 1. mars: tidlig opptak

Mer om å søke på master.

Hvordan søke enkeltemner på masternivå?

Hva lærer du?

Studiet gir deg faglig fordypning om barnehagen som pedagogisk virksomhet og barnehagelærerens profesjonsutøvelse. Du får innsikt i forskning om barnehagens hverdagsliv, barns lek og kulturuttrykk, barnehagen som organisasjon og samfunnsinstitusjon samt flerkulturelle problemstillinger.

Du blir i stand til å sette din egen profesjonsutøvelse inn i en samfunnskontekst og bidra i utvikling av barnehagen som pedagogisk virksomhet. Studiet lærer deg å analysere faglige problemstillinger og anvende kunnskapen i profesjonsutøvelse, kvalitetsutvikling og barnehageforskning.

Masterprogrammet skal bidra til å styrke barnehagelæreres faglige kompetanse slik at barnehagelærere med mastergrad er med på å utvikle barnehagens praksis.

Studiet bidrar til utvikling av kvaliteten i barnehagen. Det passer for deg som vil utvikle din faglige og analytiske kompetanse til å gjennomføre systematisk vurdering av barnehagens praksis, og til å lede og drive kvalitetsutvikling i barnehagen og barnehagesektoren.

Programplan for heltid (student.oslomet.no)

Programplan for deltid (student.oslomet.no)

Studiets oppbygging

Heltid

Laster inn programplan, vennligst vent ...

Deltid

Laster inn programplan, vennligst vent ...

Hvordan foregår undervisningen?

Studieprogrammet består av seks emner og kan tas på heltid over to år eller deltid over fire år. Som deltidsstudent følger du emner og undervisning sammen med heltidsstudenter, men med en annen progresjon.

Master i barnehagekunnskap er et samlingsbasert studium. Et emne med 15 studiepoeng har 10 dager samling.

Hva koster det?

Hva kan du jobbe som?

Den spesialiserte kompetansen du får gjennom studiet, kan du bruke aktivt i ditt profesjonelle fellesskap og i det direkte arbeidet med barn i barnehagen.

Studiet kvalifiserer deg også til ulike typer arbeid innenfor barnehagesektoren, som undervisning, arbeid i offentlig forvaltning og forsknings- og utviklingsarbeid.

Master i barnehagekunnskap kvalifiserer også for opptak på ph.d.-program innenfor relevante fagfelt.

Utveksling

Spørsmål om utdanningen?

Har du spørsmål om utdanningen, kontakt oss gjennom vårt kontaktskjema.

Studenthistorier

Usma Ahmed ser i kameraet og smiler
En brobygger i barnehagen

Barnehagelærer Usma Ahmed (27) brenner for å hjelpe barn med særlige behov. Hun gikk derfor rett fra bachelor til master i barnehagekunnskap.

Elin Synnøve står ute og smiler lett mot kameraet
Master knytter teori og praksis sammen

Med en master i barnehagekunnskap ønsker Elin Synnøve Nordberg først å bruke kunnskapen som pedagogisk leder i en barnehage, og senere som foreleser og veileder.