Naturfag 2 for 5.-10. trinn (Videreutdanning for lærere)

Videreutdanning

Gjennom opplevelser, undring, utforsking og erfaring skal elevene forstå verden omkring seg i et naturvitenskapelig perspektiv. Lær hvordan du kan bidra til at elevene verner om naturressurser, bevarer biologisk mangfold og fremmer bærekraftig utvikling.

Opptakskrav og søknadsfrist

Søknadsfrist

15.april.

Opptakskrav

Opptakskravet er fullført allmenn-/grunnskole-/faglærerutdanning eller PPU. I tillegg kreves bestått naturfag 1, 5.-10. (30 studiepoeng) eller tilsvarende (for eksempel naturfag 1, 30 studiepoeng, fra allmennlærerutdanning).

Studenter som får studieplass, må være i arbeid som lærer, eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i naturfagundervisning. 

Kravet om bestått lærerutdanning kan fravikes dersom søkeren kun mangler faget hun/han søker på, for å fullføre lærerutdanningen sin.

Faget natur, samfunn og miljø (NSM) fra allmennlærerutdanningen gir ikke tilstrekkelig bakgrunn i naturfag.

Språkkrav og godkjenning av utenlandsk høyere utdanning

Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere norsk og engelsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse (samordnaopptak.no).  

Barnehage- eller lærerutdanning fra utlandet må være godkjent som «Styrer og pedagogisk leder i barnehage»  eller «Lærer i grunnopplæring og/eller morsmålslærer»  enten av Utdanningsdirektoratet, NOKUT eller Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (hkdir.no).

Spørsmål?

Spørsmål om opptakskrav til studiet rettes til opptak@oslomet.no

Hva lærer du?

Som naturfagslærer skal du inspirere og motivere elevene til å verne om naturressurser, bevare biologisk mangfold og fremme bærekraftig utvikling. Forståelse av naturfaglige fenomener, systemer og bærekraftig utvikling er derfor sentralt i faget. 

Naturfag 2 for 5.-10. trinn bygger videre på Naturfag 1 og i studiet lærer du hvordan du legger til rette for undervisning i biologi, fysikk, kjemi, geofag, bærekraft og teknologi i forhold til LK20. 

Naturfag er både et teoretisk og et praktisk fag, og gjennom studiet skal får du erfaring med varierte arbeidsformer. 

Som grunnskolelærer skal du kunne ta utgangspunkt i elevenes hverdagserfaringer. Du blir derfor kjent med forskningsbasert kunnskap om elevers naturfagforståelse. Du får også muligheten til å utvikle kompetanse i vurdering og diskutere kvaliteten av og rekkevidden til ulike vurderingsformer.

Studieside for Naturfag 2. for 5.-10. trinn (Kompetanse for kvalitet)

Besøk studentportalen for mer informasjon om dette studiet (student.oslomet.no).

Her vil du også få se seneste timeplan for utdanningen.

Se programplan på student.oslomet.no

Studiets oppbygging

Laster inn programplan, vennligst vent ...

Samlinger og undervisning

Studiet er samlingsbasert og går over to semester. Undervisningen er fordelt på tre samlinger hvert semester som går over tre hele dager. 

Studiet består av to emner på 15 studiepoeng med avsluttende eksamen i hvert emne. Emne 2 bygger på emne 1. Det er derfor krav om fullført og bestått eksamen i emne 1 for å kunne ta eksamen i emne 2. Samlingene er obligatoriske.

Undervisningen er variert og har en praktisk tilnærming. Studiet benytter ulike arbeids- og undervisningsformer knyttet til læringsarenaer og digitale plattformer:

  • samlinger
  • deling av egne praksiserfaringer fra arbeid i skolen og utprøving av faglig innhold i skolen
  • innføring i bruk av digitale læringsressurser tilpasset innholdet i studiet
  • selvstudium 
  • arbeidskrav

Som student på denne videreutdanningen forventes det at du deltar aktivt i samlingene og tar ansvar for egen læring gjennom diskusjoner, framlegg, kollokvier og ved fortløpende vurdering av egen læringsprosess.

Vi gjør oppmerksom på det ikke er høst- eller vinterferie ved OsloMet. Det kan derfor kan bli lagt opp til undervisning også i disse ukene.  Samlingsdatoer og timeplan finner du på student.oslomet.no.

Om Kompetanse for kvalitet

Kompetanse for kvalitet – felles satsing på videreutdanning

Det er viktig for barn og unges læring, mestring og trivsel at de møter kvalifiserte lærere som har god kompetanse. Regjerningen har gjennom strategien Kompetanse for kvalitet (regjeringen.no) et ønske om at skolen skal være et sted der lærerne har mulighet til å utvikle seg faglig, både individuelt og i et profesjonelt fellesskap.

Profesjonelle fellesskap, der kompetent ledelse legger til rette for at faglig dyktige lærere samarbeider om god undervisning, bidrar til et godt læringsmiljø og til at elevene lærer mer.

Vikar- og stipendordning

Du finner informasjon om vikar- og stipendordning, samt søknadsfrist på Utdanningsdirektoratets nettsider (udir.no).

Kostnader

Semesteravgift (student.oslomet.no).

Denne består av en semesteravgift til Studentsamskipnaden SiO og kopiavgift.

Har du spørsmål om utdanningen, kontakt oss gjennom vårt kontaktskjema. 

Du kan også nå oss ved å ringe fakultetets infosenter:
67 23 77 77 (10.00-11.30 og 12.00-14.00).

Faglig ansvarlig

Laster inn ...