Fikk styrket fagkunnskap i naturfag

Bilde av lærer som viser artsmangfold

Stort personlig og faglig utbytte

Den erfarne læreren uttrykker at hun har blitt enda mer motivert for faget, og at oppdatert fagkunnskap har styrket selvtilliten som naturfagslærer. -Jeg har fått tilgang til flere ressurser, utviklet nye ideer og blitt kjent med andre lærere i samme situasjon. Det har vært givende å dele erfaringer og kjenne på mestring sammen. Samtidig har jeg blitt mer ydmyk overfor hvor mye det er å lære i dette feltet – og det motiverer meg til å fortsette å utvikle meg.

Elevene mine legger merke til at jeg er godt forberedt, mer fleksibel, blir med på digresjoner og tilpasser undervisningen basert på hva de er nysgjerrige på, sier Karin fornøyd før hun fortsetter: -Etter at faglærer på videreutdanningen inspirerte stort til å være ute, har jeg også blitt mer opptatt av økologi, noe som har ført til at vi har hatt mange spennende feltkurs på skolen min. Jeg hadde allerede god kunnskap om trær, men videreutdanningen har gitt meg et større grunnlag for artsidentifisering, noe som gjør at elevene opplever det som mer interessant å være ute med meg. 

Styrket naturfagsteam 

Videreutdanningen har også styrket hele naturfagsteamet på skolen og det er nå tre lærere med høy kompetanse på feltet som kan samarbeide om å utvikle undervisningen videre. -Vi driver for eksempel med læring i friluftsliv, utelæring og har integrert tverrfaglige tema i undervisningen. 

-På vår skole jobber vi etter periodeplaner og der er de tverrfaglige temaene styrende. Disse er alltid med oss, i større og mindre grad, og skinner gjennom i det meste som gjennomføres i naturfagundervisningen.

Karin forteller at hun selv har undervist naturfag i mange år uten formell utdanning, men med veldig stor interesse for faget. -Etter at jeg tok videreutdanning fungerer jeg nå som faglærer for alle tre klassene på trinnet, noe som letter trykket for kollegene mine og gjør at vi ikke trenger ekstern faglærer inn på trinnet eller at kolleger uten spesifikk utdannelse må ta faget selv.

Arbeidsgivers tilrettelegging

Lærere kan søke om vikar- eller stipendordning fra Utdanningsdirektoratet for å kombinere studier og jobb. Fordelingen av tiden læreren har fri i løpet av året, avtaler skoleeier, skoleleder og lærer lokalt. I tillegg må lærere benytte fritiden sin til egenstudier.

-Skolen min tilrettela for videreutdanning ved å gi meg to studiedager i uken. Videreutdanningen i naturfag har 3 dagers samlinger, så den siste dagen måtte jeg alltid jobbe inn eller ble trukket i lønn. Vi løste det fint skolen vår der jeg måtte jobbe inn noe tid slik at jeg ikke ble trukket i lønn den siste samlingsdagen. 

Jevn arbeidsinnsats ga resultater

Karin forsetter med å beskrive hvordan studiedagene hver uke ble benyttet til gjennomgang av pensum, arbeidskrav eller praktisk arbeid. -Jeg jobbet mye med faget gjennom hele året. Det trengs, og det ga uttelling. Det var også en fordel at jeg ikke var kontaktlærer mens jeg studerte – det anbefaler jeg på det sterkeste. Studiet krevde mye egeninnsats og selvstudium, men det var så engasjerende og spennende at jeg gledet meg til å jobbe med det. 
 
For lærere uten forkunnskaper i naturfag kan det nok være krevende, men for Karin var det gjennomførbart fordi hun allerede hadde stor interesse og erfaring fra undervisning i faget. 
-Tipset mitt er; har du interesse, kjør på, men ikke undervurder tiden du trenger. Ikke ta en ordning der du jobber fulltid samtidig, og ikke vær kontaktlærer heller, avslutter den erfarne læreren.  

Slik er videreutdanningene i naturfag organisert 

Videreutdanningene i naturfag er samlingsbaserte og går over to semester. Undervisningen er fordelt på tre samlinger hvert semester som går over tre hele dager. 

Studiet er delt i to emner på 15 studiepoeng med avsluttende eksamen i hvert emne. 

Studenthistorier

Studenter går på campus og snakker sammen i sommervær
Drømmer du om å undervise i tysk, fransk eller spansk?

Nytt utdanningstilbud gjør det mulig å kombinere lærerjobben med en videreutdanning i å bli språklærer.

Portrett av lærerstudent på OsloMet, Glenn Enochsen.
Har allerede fått jobb som lærer på hjemstedet

Glenn Enochsen (23) fra Hammerfest begynte å tenke på læreryrket allerede på ungdomsskolen. Nå gleder han seg til å komme tilbake til den samme skolen – som ferdig utdannet lærer.