Stort personlig og faglig utbytte
Den erfarne læreren uttrykker at hun har blitt enda mer motivert for faget, og at oppdatert fagkunnskap har styrket selvtilliten som naturfagslærer. -Jeg har fått tilgang til flere ressurser, utviklet nye ideer og blitt kjent med andre lærere i samme situasjon. Det har vært givende å dele erfaringer og kjenne på mestring sammen. Samtidig har jeg blitt mer ydmyk overfor hvor mye det er å lære i dette feltet – og det motiverer meg til å fortsette å utvikle meg.
Elevene mine legger merke til at jeg er godt forberedt, mer fleksibel, blir med på digresjoner og tilpasser undervisningen basert på hva de er nysgjerrige på, sier Karin fornøyd før hun fortsetter: -Etter at faglærer på videreutdanningen inspirerte stort til å være ute, har jeg også blitt mer opptatt av økologi, noe som har ført til at vi har hatt mange spennende feltkurs på skolen min. Jeg hadde allerede god kunnskap om trær, men videreutdanningen har gitt meg et større grunnlag for artsidentifisering, noe som gjør at elevene opplever det som mer interessant å være ute med meg.
Styrket naturfagsteam
Videreutdanningen har også styrket hele naturfagsteamet på skolen og det er nå tre lærere med høy kompetanse på feltet som kan samarbeide om å utvikle undervisningen videre. -Vi driver for eksempel med læring i friluftsliv, utelæring og har integrert tverrfaglige tema i undervisningen.
-På vår skole jobber vi etter periodeplaner og der er de tverrfaglige temaene styrende. Disse er alltid med oss, i større og mindre grad, og skinner gjennom i det meste som gjennomføres i naturfagundervisningen.
Karin forteller at hun selv har undervist naturfag i mange år uten formell utdanning, men med veldig stor interesse for faget. -Etter at jeg tok videreutdanning fungerer jeg nå som faglærer for alle tre klassene på trinnet, noe som letter trykket for kollegene mine og gjør at vi ikke trenger ekstern faglærer inn på trinnet eller at kolleger uten spesifikk utdannelse må ta faget selv.