Studiet er for deg som er utdannet grunnskolelærer og jobber i grunnskolen og videregående opplæring. Det trengs veiledere for både nyutdannede lærere i skolen og for studenter i praksis. Skolene har behov for medarbeidere og ledere som bidrar til å skape gode betingelser for læring og utvikling. Studiet er på 15 studiepoeng og går over et semester.
Opptakskrav og poeng
For å søke på dette programmet må du ha
- lærerutdanning som kvalifiserer for undervisning i skolen
- 60 studiepoeng i pedagogikk/pedagogikk og elevkunnskap (PEL)
I tillegg må du dokumentere generell studiekompetanse (samordnaopptak.no) eller kunnskaper i norsk og engelsk (samordnaopptak.no).
Søkere rangeres etter karakterpoeng fra bachelorgraden/utdanningen.
Slik søker du
Du søker på Søknadsweb med studiekode 3756.
- 15. april: ordinær søknadsfrist
- 1. mars: tidlig opptak
Hva lærer du?
Emne 1 i Pedagogisk veiledning i skolen skal gi faglig og didaktisk kunnskap om veiledning.
Sentrale temaer er teorier om veiledning, veiledningsmetoder og læreres profesjonelle utvikling.
Dialogiske prosesser og refleksjon er sentralt i veiledning og emnet legger opp til at studentene foruten å tilegne seg teoretisk kunnskap skal gjennomføre og delta i veiledningsøvelser.
Emnet er særlig rettet inn mot veiledning av lærerstudenter og nyutdannede i skolen. Studiet bygger på nasjonale rammer for veiledning av studenter og nyutdannede, nytilsatte lærere i skolen og kan sees i sammenheng med Kunnskapsdepartementets strategi for lærerutdanning 2025.
Målgruppe
Målgruppe for studiet er lærere i grunnskole og videregående opplæring.
Studieside for Pedagogisk veiledning i skolen, emne 1
Besøk studentportalen for mer informasjon om dette studiet (student.oslomet.no).
Her vil du også få se seneste timeplan for utdanningen.
Hvordan foregår undervisningen?
Emnet er organisert som et samlings- og nettbasert studium. Studentene vil gjennom hele semesteret være organisert i faste grupper (Basisgrupper).
En vesentlig del av studiet er ulike arbeidsoppgaver mellom samlingene, både gruppebasert og individuelt.
Det vil også legges til rette for nettbasert veiledning. Det er nødvendig at studentene har tilknytning til grunnskolen eller videregående skole underveis i studiet.
Det blir lagt vekt på studentaktive læringsformer som gruppefremlegg, caseoppgaver og veiledningsøvelser.
Egne erfaringer fra veiledningsøvelser for eksempel dokumentert i lyd- eller videopptak kan inngå som materiale i arbeidskrav.
Studiets oppbygging
Laster inn programplan, vennligst vent ...
Kostnader
Semesteravgift (student.oslomet.no)
Denne består av en semesteravgift til Studentsamskipnaden SiO og kopiavgift.