To unge studenter går nedover trapp på campus Pilestredet.

Veiledning av nyutdannede lærere

Alle nyutdannede lærere i barnehage og skole har rett til veiledning den første tiden i yrket. Skole- og barnehageeiere er ansvarlige for at nyutdannede lærere får den veiledningen og oppfølgingen de trenger.

Overgangen fra utdanning til yrke kan være krevende, og det å ha en veileder den første tiden på en ny arbeidsplass kan være til stor hjelp. Målet med veiledningen er å rekruttere og beholde dyktige lærere og sikre god kvalitet i barnehage og skole. 

OsloMets tilbud

Bakgrunn

Høsten 2018 ble Kunnskapsdepartementet og Kommunenes sentralforbund, Private barnehagers landsforbund , organisasjonene for friskolene, Utdanningsforbundet, Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet, Norsk Lektorlag, Skolelederforbundet og Universitets og Høgskolerådet enige om nasjonale rammer for en veiledningsordning for nyutdannede lærere de to første årene i yrket. Veiledningsordningen skal omfatte alle nytilsatte, og gir rom for lokale tilpasninger. 

Prinsipper for veiledning

Her er noen av punktene partene har blitt enige om å anbefale for veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole.

Veiledningen:

  • er basert på forskning og erfaringsbasert kunnskap om veiledning
  • skaper en overgang mellom utdanning og yrke som både ivaretar og utfordrer nyutdannede i utøvelsen av læreryrket
  • videreutvikler den nyutdannedes kompetanse og praksis
  • inkluderer, anerkjenner og bruker den nyutdannede som ressurs og bidragsyter i profesjonsfellesskapet
  • tilpasses den nyutdannedes forutsetninger og behov
  • motiverer den nyutdannede til å videreutvikle seg og bli værende i yrket
  • gjennomføres og prioriteres på en systematisk måte de to første yrkesårene
  • utføres fortrinnsvis av kvalifiserte veiledere som holder seg faglig oppdatert og får muligheter til etter- og/eller videreutdanning.

Prinsippene er hentet fra Utdanningsdirektoratets veileder om veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole (regjeringen.no).

Veilederutdanninger

Pedagogstudentene ved OsloMet

Pedagogstudentene ved OsloMet jobber for at du som nyutdannet skal få en best mulig start inn i arbeidslivet. På nettsidene finner du gode tips til jobbsøking, informasjon om hva slags lønn du har krav på og veiledning for nyutdannede med mer. 

På OsloMet arrangerer organisasjonen jobbsøkerkurs for barnehagelærere, grunnskolelærere, faglærere og yrkesfaglærere hvert år.

Innhold:

  • Tips og råd rundt søknadsprosess, intervju og det å være nyutdannet på arbeidsplassen.
  • Rettigheter og plikter som jobbsøker og nyansatt, og gode strategier.
  • Hjelp til å forstå hva lønnstilbudene innebærer i ulike tariffområder.
  • Svarer på dine spørsmål!

Følg Pedagogstudentene ved OsloMet (Facebook.com) for oppdatert informasjon om aktiviteter og arrangementer.

Pedagogstudentene (pedagogstudentene.no) organiserer 20.000 lærerstudenter som skal bli lærere i barnehage eller skole. Pedagogstudentene er en del av Utdanningsforbundet og har lokallag ved flere utdanningsinstitusjoner.

Kontakt oss

Faglig kontaktperson – barnehage:

Laster inn ...

Faglig kontaktperson – grunnskole:

Laster inn ...

Faglig kontaktperson – videregående skole, yrkesfag:

Laster inn ...

Administrativ kontaktperson – barnehage, grunnskole og videregående skole (yrkesfag):

Laster inn ...

Kontakt oss hvis du har spørsmål knyttet til veiledning av nyutdannede lærere i de estetiske fagene i hele grunnopplæringen (1.-13.trinn): 

Laster inn ...
Laster inn ...

Aktuelt

Portrett av Arnhild Eiken inne på OsloMet Holmlia.
Vil støtte ferske lærarar i storbyen

For nyutdanna lærarar i barnehage og skole er det avgjerande med fagleg og sosial støtte.

Portrett av Ragnhild og Jorge i trappa inne i et bygg i Pilestredet
Ble bedre praksislærere med videreutdanning

Ragnhild og Jorge tok videreutdanning i veiledning. De fikk begge et faglig løft som praksislærere for barnehagelærerstudenter.

Studenter sitter i et klasserom, i forgrunnen er det en kvinnelig student som ser sliten og frustrert ut.
– Lærerutdanningen må ta studentenes emosjoner på alvor

Hvis studentene lærer å forholde seg til emosjoner, kan det bidra til at flere forblir i læreryrket, mener førsteamanuensis Mette Helleve.