En yrkesfaglærer hjelper en student med utregninger.

Yrkesfaglærerutdanning

Bachelorprogram

Har du fag-/svennebrev og minst to års erfaring? Ønsker du å jobbe som lærer? Da kan yrkesfaglærerutdanning være noe for deg.

Studieretninger

Studiet tilbys i ni studieretninger. Inndelingen følger de yrkesfaglige utdanningsprogrammene i videregående opplæring

Bygg- og anleggsteknikk

Som fremtidig yrkesfaglærer i bygg- og anleggsteknikk skal du jobbe med elever og lærlinger som både skal bygge nytt og ta vare på eksisterende bygningsmasse og infrastruktur.

Du skal ha kompetanse i bruk av menneskelige og materielle ressurser, og ha kunnskap om krav til produkter, arbeidets utførelse, og oppbyggingen av konstruksjoner og anlegg.  

Yrkesfaglærerutdanningen i bygg- og anleggsteknikk skal bidra til at du kan legge til rette for at elever og lærlinger får kompetanse til å planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere kvaliteten på eget arbeid.  

Bygg- og anleggsbransjen står overfor et grønt skifte som innebærer å velge materialer ut fra miljøhensyn og ta i bruk materialer som gir energieffektive konstruksjoner. Videre handler bærekraftig utvikling om klima- og miljøavtrykk ved bruk av maskiner og utstyr. Vedlikehold, ombruk og resirkulering av materialer, maskiner og redskaper inngår også i temaet bærekraftig utvikling.

HMS og samarbeid er sentralt i arbeidsutførelsen. Som yrkesfaglærer skal du også videreføre kunnskap om bygg- og anleggsbransjenes historie, og utvikling av kulturarven som ligger i de ulike yrkene.

Læringsarbeid om identitet som verdsetter de etiske grunnprinsippene for bransjen er også sentralt i utdanningen.  

Som student får du også utvikle kompetanse i kommunikasjon, samarbeid og teknologi.

Teknologibruken i bygg- og anleggsteknikk er knyttet til digitale programmer og verktøy for å planlegge, gjennomføre og dokumentere arbeidsprosesser, og for å beregne, tegne og kvalitetssikre eget arbeid.

Elektro og datateknologi

Utdanningen tar utgangspunkt i din egen yrkesfaglige kompetanse, for så å videreutvikle den til relevant elektrokompetanse som yrkesfaglærer.

Denne kompetansen gir deg grunnlag for å kunne begrunne og utvikle forståelse for dagens og morgendagens systemløsninger i yrkesfagene innen elektro.

Vi legger vekt på elsikkerhet og kommunikasjonssikkerhet i tråd med reguleringer fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

Andre lovreguleringer og sertifiseringer innenfor flyfag og skip, fiskefartøy og andre flyttbare innretninger skal være i tråd med internasjonale konvensjoner.

Studiet legger opp til å utvikle bredde- og dybdekompetanse gjennom enkle, sammensatte og avanserte elsystemer.  

I lys av det grønne skiftet og den teknologiske utviklingen, er digitalisering og robotisering sentrale elementer i yrkeskunnskapen når vi utdanner yrkesfaglærere i elektro og datateknologi i spenningsfeltet mellom moden og ny teknologi.

Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign (FBIE) og Håndverk, design og produktutvikling (HDP)

Er du opptatt av å utdanne fremtidens yrkesutøvere innenfor FBIE- eller HDP-yrkene? Da er yrkesfaglærerutdanningen med studieretning Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign (FBIE) eller Håndverk, design og produktutvikling (HDP) noe for deg.  

Gjennom studiet blir du stimulert til å ivareta FBIE- eller HDP-yrkene på en bærekraftig, innovativ og nytenkende måte. Utdanningen er praksisnær, og skal dekke både bransjenes- og samfunnets behov for kompetanse.

Studiet er samlings- og nettbasert med 4 - 6 samlinger per semester. Mellom samlingene jobber du med ulike arbeidskrav, med veiledning etter behov.

I tillegg skal du i løpet av studiet gjennomføre totalt 60 dager yrkesfaglig praksis i bedrift og 70 dager pedagogisk praksis i skole.

Helse- og oppvekstfag

Læreryrket i helse- og oppvekstfag er mangfoldig, interessant og engasjerende.

Det er et viktig yrke med stor betydning for enkeltmennesket og samfunnet som helhet. Lærerrollen forutsetter derfor solid kompetanse på mange områder.  

Utdanningen er relevant og praksisnær. Vi legger særlig vekt på å utvikle relasjonskompetanse, slik at du får opparbeidet et godt grunnlag for utøvelse av yrkesfaglærerrollen.

Studiet er samlingsbasert med samlinger i fire uker per semester. I tillegg er det 10 dager yrkesfaglig praksis per semester og 70 dager pedagogisk praksis i løpet av studiet. Deler av studiet er nettstøttet, som for eksempel veiledning, innlevering av arbeidskrav og eksamen.

Informasjonsteknologi og medieproduksjon

Som fremtidig yrkesfaglærer i informasjonsteknologi og medieproduksjon skal du jobbe med elever og lærlinger som skal utvikle sammensatt kompetanse innen teknologi, kommunikasjon og design.

Du skal legge til rette for utfoldelse av skaperglede, engasjement og kreativitet. Du skal også bidra til at elevene utvikler kritisk tenkning og etisk bevissthet knyttet til teknologi og medier og hvordan disse er med på å påvirke samfunnet.

I løpet av studiet får du innsikt i alle yrkene som inngår i utdanningsprogrammet.

Du vil tilegne deg kompetanse om fagenes kjerneelementer, tverrfaglige temaer, grunnleggende ferdigheter og kompetansemål for hvert enkelt fag.

Du vil utvikle yrkesfaglig kompetanse utover eget fag- og svennebrevnivå. Praktisk erfaringsbakgrunn fra ditt eget yrke og svennebrev/fagbrevområde danner utgangspunkt for kompetanseutviklingen din.

Du får utvikle kompetanse i kommunikasjon, samarbeid og teknologi. Bruk av digitale verktøy vil være en sentral del av din kompetanse som yrkesfaglærer.

Restaurant- og matfag og Salg, service og reiseliv

Er du opptatt av mat og service og ønsker å forme fremtidens yrkesutøvere? Da passer vår yrkesfaglærerutdanning for utdanningsprogrammene restaurant- og matfag eller salg, service og reiseliv godt for deg. Studiet kombinerer praktisk erfaring med dyp teoretisk kunnskap, og forbereder deg til å bli en inspirerende og dyktig lærer.

Utdanningen vektlegger helhetlig lærerkompetanse, slik at du utvikler ferdighetene som trengs i lærerrollen. Vi sørger for at du får en solid base i både bredde- og dybdekompetanse, noe som er essensielt for å kunne tilrettelegge for engasjerende opplæringsaktiviteter.

Du vil få god innsikt i både fellestrekk og unike aspekter ved ulike yrker, og utvikle evnen til å integrere forskningsbasert kunnskap i din profesjonsutøvelse. Dette styrker din kritiske tenkning og bidrar til kontinuerlig profesjonsutvikling.

Vi legger stor vekt på hvordan du kan legge til rette for utvikling av håndverksferdigheter, bærekraftig produksjon, yrkesidentitet og sikkerhet og kvalitet for elever og lærlinger.

Teknologi- og industrifag

Som fremtidig yrkesfaglærer i teknologi- og industrifag vil du jobbe med elever og lærlinger som både skal utvikle nytt, ta vare på og drifte avanserte maskiner, kjøretøy, fartøy og installasjoner og anlegg der de måtte finnes.

Yrkesfaglærere i teknologi- og industrifag skal ha kompetanse om bruken av menneskelige og materielle ressurser, ha kunnskaper om kravene til produkter, prosesser og arbeidets utførelse.

Utdanningen skal bidra til at du skal kunne legge til rette for elever og lærlingers utvikling av kompetanse med å planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere kvaliteten på eget arbeid.

Sentralt i yrkesfaglærerutdanningen er HMS i arbeidsutførelsen og miljø- og klimaendringer som påvirker de aktuelle bransjene.

Du vil lære å videreføre kunnskap om bransjens historie, og utvikling som en av hjørnestenene i velferdssamfunnet.  

Du vil utvikle kompetanse i kommunikasjon, samarbeid og teknologi.

En viktig del av teknologibruken i teknologi- og industrifag er digitale programmer og verktøy til å planlegge, gjennomføre og dokumentere arbeidsprosesser, feilsøke og stille diagnoser, modellere i 3D og legge verktøybaner, simulere avanserte produksjonsprosesser samt kvalitetssikre eget arbeid i tråd med nasjonal og internasjonale standarder.

Dette gjør at digitalt arbeid blir en sentral del av arbeidskravene.

Har du fagbrev som yrkessjåfør? Fra høsten 2024 får du som student på yrkesfaglærerutdanningen, studieretning teknologi- og industrifag, mulighet til å ha pedagogisk praksis ved yrkessjåførlinja i videregående skole, også i individuell kjøretrening. Dette blir mulig fordi OsloMet har fått godkjenning til å gjennomføre et femårig pilotprosjekt. Les mer om pilotprosjektet (ansatt.oslomet.no).

Opptakskrav og poeng

For å søke på dette programmet må du ha

Det kan være konkurranse om plassene. Ved forrige opptak kom alle kvalifiserte søkere inn.

Slik søker du

Du søker på Samordna opptak med studiekoden til din studieretning.

  • 15. april: ordinær søknadsfrist
  • 1. mars: frist for enkelte søkere

Mer om å søke på bachelor.

Studiekoder

  • Bygg- og anleggsteknikk, samlingsbasert på Kjeller: 215 109
  • Bygg- og anleggsteknikk, samlingsbasert på nett: 215 953
  • Håndverk, design og produktutvikling, samlingsbasert på Kjeller: 215 126
  • Elektro og datateknologi, samlingsbasert på Kjeller: 215 127
  • Elektro og datateknologi, samlingsbasert på nett: 215 954
  • Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign, samlingsbasert på Kjeller: 215 535
  • Helse- og oppvekstfag, samlingsbasert på Kjeller: 215 123
  • Informasjonsteknologi og medieproduksjon, samlingsbasert på nett: 215 533
  • Restaurant- og matfag, samlingsbasert på Kjeller: 215 124
  • Salg, service og reiseliv, samlingsbasert på Kjeller: 215 105
  • Teknologi og industrifag, samlingsbasert på Kjeller: 215 129
  • Teknologi og industrifag, samlingsbasert på nett: 215 958 

Hva lærer du?

Læreryrket er mangfoldig og krevende, interessant og engasjerende. Det er et yrke som har stor betydning for enkeltmennesket og samfunnet som helhet.

Som yrkesfaglærer kan du utgjøre en forskjell for unge mennesker. Yrkesfaglærerutdanningen gjør deg i stand til å videreformidle din kunnskap og erfaring fra eget fag og utdanningsprogram til nye generasjoner fagarbeidere.

Studiet gir bred kunnskap om ulike yrker i eget utdanningsprogram i videregående opplæring, i tillegg til pedagogikk og yrkesdidaktikk.

Du lærer hvordan du skal lede elevene og hvordan du kan skape best mulig læringsmiljø i klasserommet eller på en arbeidsplass.

Du får hevet din egen fagkompetanse og du får kompetanse til å møte fremtidens behov i skole-, arbeids- og samfunnsliv.

Studiet tilbys i ni studieretninger. Inndelingen følger de yrkesfaglige utdanningsprogrammene i videregående opplæring. Du kan lese mer om de ulike studieretningene i programplanen. 

Studiets oppbygging

Studier med samlinger på Kjeller

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

Studieretning: Bygg- og anleggsteknikk
Studieretning: Elektro og datateknologi
Studieretning: Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign
Studieretning: Håndverk, design og produktutvikling
Studieretning: Helse- og oppvekstfag
Studieretning: Informasjonsteknologi og medieproduksjon
Studieretning: Restaurant- og matfag
Studieretning: Salg, service og reiseliv
Studieretning: Teknologi- og industrifag

2. studieår

Studieretning: Bygg- og anleggsteknikk
3. semester
4. semester
Studieretning: Elektro og datateknologi
3. semester
4. semester
Studieretning: Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign
3. semester
4. semester
Studieretning: Håndverk, design og produktutvikling
3. semester
4. semester
Studieretning: Helse- og oppvekstfag
3. semester
4. semester
Studieretning: Informasjonsteknologi og medieproduksjon
3. semester
4. semester
Studieretning: Restaurant- og matfag
3. semester
4. semester
Studieretning: Salg, service og reiseliv
3. semester
4. semester
Studieretning: Teknologi- og industrifag
3. semester
4. semester

3. studieår

Studieretning: Bygg- og anleggsteknikk
Studieretning: Elektro og datateknologi
Studieretning: Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign
Studieretning: Håndverk, design og produktutvikling
Studieretning: Helse- og oppvekstfag
Studieretning: Informasjonsteknologi og medieproduksjon
Studieretning: Restaurant- og matfag
Studieretning: Salg, service og reiseliv
Studieretning: Teknologi- og industrifag

Studier med samlinger på nett

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

Studieretning: Bygg- og anleggsteknikk
Studieretning: Elektro og datateknologi
Studieretning: Informasjonsteknologi og medieproduksjon
Studieretning: Salg, service og reiseliv
Studieretning: Teknologi- og industrifag

2. studieår

Studieretning: Bygg- og anleggsteknikk
3. semester
4. semester
Studieretning: Elektro og datateknologi
3. semester
4. semester
Studieretning: Informasjonsteknologi og medieproduksjon
3. semester
4. semester
Studieretning: Salg, service og reiseliv
3. semester
4. semester
Studieretning: Teknologi- og industrifag
3. semester
4. semester

3. studieår

Studieretning: Bygg- og anleggsteknikk
Studieretning: Elektro og datateknologi
Studieretning: Informasjonsteknologi og medieproduksjon
Studieretning: Salg, service og reiseliv
Studieretning: Teknologi- og industrifag

Hvordan foregår undervisningen?

Alle studieretningene tilbys samlingsbasert.  

Studieretningene tilbys på følgende måter: 

  • Bygg- og anleggsteknikk: samlingsbasert på Kjeller eller samlingsbasert på nett
  • Håndverk, design og produktutvikling: samlingsbasert på Kjeller
  • Elektro og datateknologi: samlingsbasert på Kjeller eller samlingsbasert på nett
  • Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign: samlingsbasert på Kjeller
  • Helse- og oppvekstfag: samlingsbasert på Kjeller
  • Informasjonsteknologi og medieproduksjon: samlingsbasert på nett
  • Restaurant- og matfag: samlingsbasert på Kjeller
  • Salg, service og reiseliv: samlingsbasert på Kjeller
  • Teknologi og industrifag: samlingsbasert på Kjeller eller samlingsbasert på nett 

Hva betyr det at studieretningene tilbys samlingsbasert på Kjeller? 

Studiene som tilbys som samlingsbaserte på Kjeller har samlinger på 3-5 dager ca. en gang per måned, eller 1-2 faste dager hver- eller annenhver uke.

Studieretninger som hovedsakelig tilbys samlingsbasert på Kjeller, kan også ha enkelte samlinger på nett.

Endringer i strukturen på samlingsdagene kan forekomme. 

Hva betyr det at studieretningene tilbys samlingsbasert på nett? 

Studiene som tilbys som samlingsbaserte på nett foregår hovedsakelig som fjernundervisning ved hjelp av digitale læringsplattformer og nettbasert veiledning.

Samlingene foregår på 1-2 faste dager hver- eller annenhver uke. Det vil også være samlinger på studiested Kjeller.

Endringer i strukturen på samlingsdagene kan forekomme. 

Praksis

Det er totalt 130 dager veiledet og vurdert praksisopplæring.

Du har 60 dager pedagogisk praksis i videregående opplæring og 10 dager pedagogisk praksis på ungdomsskole. Målet med denne praksisen er at du får innsikt i de aktiviteter som inngår i en lærers arbeidsdag.

Du har 60 dager yrkesfaglig praksis i ulike bedrifter. Målet med praksisen er at du skal få innsikt i det daglige arbeidet og yrkesprosesser på ulike arbeidsplasser.

Praksisopplæringen bidrar til at du oppnår relevant og god kompetanse for din framtidige utøvelse av læreryrket. 

Praksis på yrkesfaglærerutdanningen (student.oslomet.no)

Hva koster det?

Hva kan du jobbe som?

Med fullført yrkesfaglærerutdanning kan du jobbe som yrkesfaglærer i videregående skole, voksenopplæring eller i ungdomsskolen.

En annen mulighet er å jobbe med yrkesfaglig opplæring på opplæringskontor eller andre steder i arbeidslivet.

Utveksling

Det blir lagt til rette for utveksling i femte semester, men det er også mulighet for utveksling i de andre semestrene.

Du finner informasjon om utvekslingsmulighetene for dette studiet på student.oslomet.no.

Spesielle hensyn

Utdannings- og rekrutteringsstipend

Skoleeiere kan søke om utdannings- og rekrutteringsstipend fra Utdanningsdirektoratet for ansatte som mangler godkjent lærerutdanning.

Skoleeiere kan også søke om rekrutteringsstipend til personer som ennå ikke er ansatt i skolen.

Ansatte i undervisningsstillinger som mangler godkjent lærerutdanning, kan få utdanningsstipend for å ta praktisk-pedagogisk utdanning (PPU og PPU-Y) eller yrkesfaglærerutdanning (YFL).

Både ansatte i grunnskolen og i videregående opplæring kan få utdanningsstipend. 

Mer om å søke utdanningsstipend (udir.no).

Videre studiemuligheter ved OsloMet

Har du spørsmål om utdanningen?

Har du spørsmål om utdanningen, kontakt oss gjennom vårt kontaktskjema.

Du kan også nå oss ved å ringe fakultetets infosenter på 67 23 77 77 (10.00-11.30 og 12.00-14.00).

Studenthistorier

Campus Kjeller med en person foran hovedinngangen
Møt studentene ved yrkesfaglærerutdanningen

Her byr noen av studentene ved yrkesfaglærerutdanningen på sine erfaringer og tips.

Kim Marius står foran mange biler kledd i en boblejakke. Han har armene i kors og smiler.
Hvorfor bli yrkesfaglærer?

Kim Marius (32) valgte å begynne på yrkesfaglærerutdanning da han fikk seg jobb som lærer.

Kjetil Wiblemo Sjølingstad, Hanne Ramberg og Truls Hestad Storebø står bak en kjøkkenbenk.
Derfor bør du velge yrkesfaglærerstudiet ved OsloMet

På bachelorutdanningen for yrkesfaglærer lærer du hvordan du kan formidle din kunnskap og erfaring fra eget fag til nye generasjoner fagarbeidere.