2024
- Grethe Midtlyng disputerte 24.05.2024 med avhandlingen: «Between chaos and control: Embodied performance of operational work in a high security prison».
- Isak Lønne Emberland disputerte 31.05.2024 med avhandlingen: «Den omhyggelig planlagte livsbane. Psykoteknikken og profesjonaliseringen av norske psykologer 1920-1947».
- Ainar Miyata disputerte 07.06.2024. Avhandling: «Nudging and the Ethics of Non-Rational Influence».
- Flavia Devonas Hoffman disputerte 04.10.2024. Avhandling: «Preparing student teachers for teacher–artist collaboration. A study on aligning the practices of education and art in teacher education»
- Line Fossum Skogstad disputerte 25.10.2024. Avhandling: «Mellom etablert praksis og nye ideer for arbeidsinkludering: Pådriver for endring I Nav og psykisk helsearbeid».
2023
- Josefine Jahreie disputerte 02.03.2023. Avhandling: "Constructing the School-Ready Child – A study of ECEC Teachers’ Experiences of Preparing Children for School" (oda.oslomet.no).
- Camilla Mevik disputerte 21.04.2023. Avhandling: "Making the Ship Work: An Ethnography of Maritim Labour in Global Shipping" (oda.oslomet.no).
- Tea Dyred Pedersen disputerte 13.10.2023. Avhandling: "Making mobility meaningful: A study of policy and practices of international student mobility in Norwegian teacher education" (skriftserien.oslomet.no).
- Anniken Fleisje disputerte 08.12.2023. Avhandling: «Doctors pushing patients. Communicative paternalism and not-so-shared decision-making».
2022
- Galina Shavard disputerte 7. oktober 2022. Avhandling: "Teacher professionalism and collaboration in the workplace" (skriftserien.oslomet.no).
- Maiken Risan disputerte 22. juni 2022. Avhandling: "Hybrid educators in teacher education: A study of their epistemic boundary work" (oda.oslomet.no).
- Hanna Marie Ihlebæk disputerte 10. februar 2022. Avhandling: "The knowing body and a body of knowledge: an ethnographic study of professional knowledge in use in clinical nursing" (oda.oslomet.no).
2021
- Knut Jørgen Vie disputerte 17.12.2021. Avhandling: "Copying with integrity in research"
- Arnhild Bie-Drivdal disputerte 30.9.202. Avhandling: "Fagorganisering som strategi for profesjonsfaglig innflytelse på arbeidsplassen. En analyse av hvordan fagforeninger i offentlig sektor konseptualiserer arbeidsplasstillitsvalgtes rolle i faglig utviklingsarbeid" (oda.oslomet.no).
- Marte Lorentzen disputerte 3.9.2021. Avhandling: "Like lærere leker best. Om lærerspesialistenes rolle i skolen og profesjonen"
- Håvard Brede Aven disputerte 27.8.2021. Avhandling: "Det tekniske miljøet. Ingeniørar og norsk miljødebatt, 1945-1975" (oda.oslomet.no).
- Sara Seehus disputerte 25.6.2021. Avhandling: "Gendered Educational Choices: Preferences and Opportunity Structures"
- Nora Kolkin Sarastuen disputerte 21.5.2021. Avhandling: "Overgangen fra fagarbeider til yrkesfaglærer. Yrkesfaglærerutdanning som overgangsarena fra ett yrke til et annet" (oda.oslomet.no).
2020
- Talieh Sadeghi disputerte 20. november. Avhandling: "The occupational context of activation work: the relative role of educational and workplace qualification and socialisation" (oda.oslomet.no).
- Peter Forde Hougaard disputerte 5. november. Avhandling: "Tid, rom og kirurgers autonomi. – En etnografisk studie av sykehuskirurgers arbeidsorganisering, arbeidspraksis og profesjonelle autonomi" (oda.oslomet.no).
- Andreea I. Alecu disputerte 30. oktober. Avhandling: "Linking social capital and interpersonal trust: Do birds of a feather flock together?"
- Runa Brandal Myklebust disputerte 8. oktober. Avhandling: "Natural nurses and skillful sailors. Gender non-traditional choices of education in Norway" (oda.oslomet.no)
- Erik Thorstensen disputerte 28. januar. Avhandling: “Responsible Assessments: Frameworks for a Value-Based Governance of Assistive Technologies” (oda.oslomet.no).
2019
- Karl Ingar Kittelsen Røberg disputerte , 21.06.21. Avhandling: "Returns to higher education in Norway"
- Aleksander Årnes Madsen disputerte 21.06.19. Avhandling: "Interrupted careers. A study of social divisions in long-term sickness absence and work attrition" (oda.oslomet.no).
- Tanja Askvik disputerte 13.06.19. Avhandling: "Utdanning er utdanning? Underrepresenterte grupper i høyere utdanning og valg knytta til fagfelt" (oda.oslomet.no).
- Erik Børve Rasmussen disputerte 06.05.19. Avhandling: "Knowledge and ambiguity: How GPs manage tensions between systemic biomedical ideals and medically unexplained symptoms" (oda.oslomet.no).
- Tatjana Zlatanovic disputerte 18.02.2019. Avhandling: "Nurse Teachers at the Interface of Emerging Challenges".
- Thea Bertnes Strømme disputerte 25.01.19. Avhandling: "Educational Decision-Making: The Significance of Class and Context" (oda.oslomet.no).
2018
- Tanja Haraldsdottir Nordberg disputerte 19. oktober 2018. Avhandling: "Lederen som forvalter av familiepolitikken – mellom kjønnede normer og virksomhetenes målsettinger"
- Jim-Olav Fors disputerte 5. oktober 2018. Avhandling: "Students´ commitment to social work: An investigation of contributors to, and consequences of, professional commitment"
- Torbjørn Gundersen disputerte 7. september 2018. Avhandling: "Values and the Role of Scientists in Policymaking".
- Eirik Christopher Gundersen disputerte 17. august 2018. Avhandling: "What We Owe to Our Children. Relationships and Obligations in Public Care" (oda.oslomet.no).
- Lars Emil Fagernes Johannessen disputerte 26. juni 2018. Avhandling: "Between standardisation and discretion: the priority setting of triage nurses" (oda.oslomet.no).
2017
- Heidi Moen Gjersøe disputerte 10. november 2017. Avhandling: Komplekse vurderinger i førstelinjen – en studie av arbeidsevnevurdering som aktiveringspolitisk virkemiddel.
- Elisabeth Brodtkorb disputerte 27. oktober 2017. Avhandling: Individualisering av tjenester i et aktiveringsprogram - en studie av veilederfellesskapet i kvalifiseringsprogrammet.
- Lise-Merete Alpers disputerte 21. april 2017. Avhandling: "Helsepersonells kompetansebehov i møte med etniske minoritetspasienter" (oda.oslomet.no).
- Kjersti Nesje disputerte 23. januar 2017. Avhandling: Opplevelsen av å passe til yrket: En studie av norske sykepleieres profesjonstilknytning.
2016
- Mari Lande With disputerte 9. desember 2016. Avhandling: "Rekruttering til og avgang fra læreryrket 1975-2010" (oda.oslomet.no).
- Andreas Eriksen disputerte 4. mars 2016. Avhandling: "Taking roles seriously. On Professional Duty and Virtue" (oda.oslomet.no).
- Silje Maria Tellmann disputerte 5. februar 2016. Avhandling: "Experts in public policymaking: influential, yet, constrained".
2015
- Inger Oterholm disputerte 15. september 2015. Avhandling: "Organisasjonens betydning for sosialarbeideres vurderinger" (oda.oslomet.no).
- Hanne Hagland disputerte 2. september 2015. Avhandling: "Å krysse fremfor å beskytte grenser. Om ergoterapeut-, fysioterapeut-, lege- og sykepleierstudenters deltakelse og læring i tverrprofesjonell praksis" (oda.oslomet.no).
- Tatanya Valland disputerte 18. juni 2015. Avhandling: "Lojalitet og profesjonell standard. En studie av politiets mellomledere" (oda.oslomet.no).
- Tone Dahl-Michelsen disputerte 29. mai 2015. Avhandling: "Gender in physiotherapy education. A study of gender performance among physiotherapy students and changes in the significance of gender" (oda.oslomet.no).
- Magne Lindholm disputerte 20. februar 2015. Avhandling: "Journalistikkens autoritet. Yrkesideologi og autoritetsmarkering i norsk journalistikk 1954-2014" (oda.oslomet.no).
2014
- Ida Hatlevik disputerte 19. desember 2014. Avhandling: "Meningsfulle sammenhenger. En studie av sammenhenger mellom læring på ulike arenaer og utvikling av ulike aspekter ved profesjonell kompetanse hos studenter i sykepleier-, lærer - og sosialarbeiderutdanningene" (oda.oslomet.no).
- Mette Løvgren disputerte 5. desember 2014. Avhandling: "Professional Boundaries. The Case of Childcare Workers in Norway" (oda.oslomet.no).
- Gerd Sylvi Steinnes disputerte 21. november 2014. Avhandling: "Profesjonalitet under press? Ein studie om førskulelærarar si meistring av rolla i lys av kvalifiseringa til yrket og arbeidsdelinga med assistentane" (oda.oslomet.no).
2013
- Sølvi Mausethagen disputerte 20. desember 2013. Avhandling: "Reshaping teacher professionalism. An analysis of how teachers construct and negotiate professionalism under increasing accountability" (oda.oslomet.no).
- Marita Nordhaug disputerte 20. september 2013. Avhandling: "Which Patient's Keeper? Partiality and Justice in Nursing Care" (oda.oslomet.no).
- Ida Drange disputerte 14. juni 2013. Avhandling: "A study of Labour Market Careers for Professionals of Ethnic Minority Origin".
- Joakim Caspersen disputerte 19. april 2013. Avhandling: "Professionalism among novice teachers. How they think, act and perceive knowledge" (oda.oslomet.no).
2012
- Asgeir Falch-Eriksen disputerte 14. desember 2012. Avhandling: "The Promise of Trust - An inquiry into the legal design of coercive decision-making in Norway" (oda.oslomet.no).
- Anita Røysum disputerte 18. oktober 2012. Avhandling: "Sosialt arbeid i nye kontekster. Om sosialarbeideres erfaringer med NAV-reformen"
- Jonas Debasay disputerte 14. september 2012. Avhandling: "Omsorgens grenser. En studie av hjemmesykepleieres rammebetingelser i pleie av og omsorg for etniske minoritetspasienter"
- Pål Nygaard disputerte 1. juni 2012. Avhandling: "Profesjonalisering mellom Bildung og Engineering. En studie av de norske ingeniørenes profesjonshistorie 1930-1970".
- Hilde Karlsen disputerte 20. april 2012. Avhandling: "Not so unconventional after all: A quantitative study of men in care-oriented study programmes and professional occupations in Norway"
2011
- Louis Royce Botha disputerte 24. juni 2011. Avhandling: "Incorporating indigenous knowledges into knowledge making: experiences from a South African context"
- Jorunn Vindegg disputerte 21. juni 2011. Avhandling: "Å forstå en familie: Fortellinger som kunnskapskilde i sosialarbeideres profesjonelle yrkesutøvelse ".
2009
- André Vågan disputerte 9. oktober 2009. Han ble kreert 4. februar 2010. Avhandlingen: "Physicians in the making".
2008
- Bodil Tveit disputerte 15. februar 2008. Hun ble kreert i juni 2008. Avhandling: "Ny ungdom i gammelt yrke - en studie av sykepleierstudenters motivasjon og fagidentitet i møte med en tradisjonstung utdanning".