Det var egentlig forfatter han skulle bli. Og i en periode skrev Anders Grønning mange timer hver dag, før han innså at det kunne ta tid å få det store gjennombruddet. Det var da han fikk ideen om å studere bibliotek- og informasjonsfag ved OsloMet.
– Jeg tenkte at en bibliotekarstilling kunne være en fin måte å jobbe med bøker og holde seg i «økosystemet». Det jeg oppdaget da, var at biblioteket hadde utviklet seg til noe annet enn det jeg husket. Det var blitt en møteplass for flere medier, blant annet spill, forteller Grønning.
Det passet den tidligere gameren godt. Han spilte mye som barn, og brukte blant annet gaming som en fluktvei fra mobbing. Som tenåring følte han at hobbyen var stigmatiserende, og han savnet forståelse fra andre – ikke minst voksne.
– Heldigvis har det skjedd mye siden den gang. Nå spiller nesten «alle» - det vil si 96 prosent av guttene og 76 prosent av jentene i alderen ni til atten år, forteller han.
På OsloMet benyttet Grønning muligheten til å skrive oppgaver relatert til spill, blant annet spillanmeldelser. Det som bare skulle bli et årsstudium endte opp som en bachelor i bibliotek- og informasjonsfag.
Spill på bibliotekene når nye målgrupper
Underveis i studiene dukket det opp mange ideer, og en klar utfordring; Grønning oppdaget at det ikke fantes noe organ som samlet innsikten knyttet til spill. Tidligere hadde det vært enkelte prosjekter knyttet til Nasjonalbiblioteket, men disse hadde ikke fått fornyet støtte.
– Jeg så utfordringer knyttet til modellen med prosjektmidler, og hadde lyst til å gjøre noe som var litt på siden av utdanningen min. Hvis man skal jobbe med spill på linje med andre kulturelle medier, er det en del arbeid som gjenstår. Samtidig når spill i bibliotek ut til en litt annen type målgruppe, som ofte ikke har så mange andre tilbud. Her er det unge med sosiale utfordringer, diagnoser og en god del minoriteter, selvfølgelig i tillegg til helt «vanlig» ungdom. Med gaming får alle et inkluderende lavterskeltilbud, mener Grønning.
I dag jobber han i skjæringspunktet mellom teknologi, formidling, miljø- og kulturarbeid som skolebibliotekar ved Asker videregående. Det var her han begynte med spillformidling, og ble oppmuntret til å bruke erfaringen som gamer.
– Jeg ønsket å hjelpe flere biblioteker med å komme i gang med spilltilbud, og laget nettsider og enkeltmannsforetak. Det var ikke så enkelt i starten som nyutdannet bibliotekar, så det tok litt tid før jeg fant «formen», innrømmer han.
Fra foredrag til enkeltmannsforetak
Det var etter et foredrag om spill og oppvekst på biblioteket i Tønsberg og Færder at det begynte å løsne. Kort tid etter kom en ny bestilling fra Toten, også de ønsket å høre hva den spilleglade bibliotekaren hadde å formidle.
Ordet begynte å spre seg, og jeg fikk etter hvert behov for å få med meg flere. «Bibliogames» gikk fra å være et enkeltmannsforetak til en frivillig organisasjon.– Anders Grønning
Han forteller at den første frivillige faktisk var en tidligere student fra OsloMet.
– Han bidro gratis da ballen begynte å rulle, og fikk siden fast jobb ved Gjøvik bibliotek, forklarer Grønning.
Fortsatt er det mange som ønsker foredrag om et innhold som betyr så mye for stadig flere. Spill treffer bredt, og spesielt i forbindelse med korona-nedstengning har det vært en fin plattform å treffes på digitalt.
– Vi arrangerte en online turnering der hvert bibliotek fikk rekruttere sitt eget lag av spillere. De beste gikk til en nasjonal finale, og det var veldig morsomt å se ungdommen forsvare sitt lokale bibliotek i kamp, sier Grønning og legger til at dette var en unik mulighet for bibliotekene å holde seg relevante i en krevende tid.
Fremmer læringsbaserte spill om vanskelige temaer
Anders Grønning er takknemlig for studietiden, og forteller at han ble litt «positivt hjernevasket» underveis mens han tok bachelor i bibliotek- og informasjonsfag. Verdier som kulturell bredde, inkludering og tilgang på informasjon for alle, ble viktige rettesnorer.
– Det er viktig å utfordre, ikke bare underholde. Å finne frem til smalere kvalitetsprodukter og gjerne introdusere norske spill, som kanskje ikke kommersielle aktører ville gjort i like stor grad. Det er mye bra der ute utover FIFA og Fortnite. Læringsbaserte spill og skjønnlitterære spill som tar for seg viktige temaer som sorg og homofili, sier Grønning, som håper at spill kan bli et eget emne på bibliotekfaget.
«Bibliogames» er noe Anders Grønning gjør i tillegg til jobben på skolebiblioteket i Asker. Det blir fulle dager, likevel har han ikke helt gitt opp drømmen om å gi ut bok.
– Vi får se, kanskje blir det den store boka om spillformidling, sier han lurt.