Spilleglad skolebibliotekar setter gaming på timeplanen

Bibliotekar Anders Grønning siter foran en PC med et headset på hodet.

Det var egentlig forfatter han skulle bli. Og i en periode skrev Anders Grønning mange timer hver dag, før han innså at det kunne ta tid å få det store gjennombruddet. Det var da han fikk ideen om å studere bibliotek- og informasjonsfag ved OsloMet.

– Jeg tenkte at en bibliotekarstilling kunne være en fin måte å jobbe med bøker og holde seg i «økosystemet». Det jeg oppdaget da, var at biblioteket hadde utviklet seg til noe annet enn det jeg husket. Det var blitt en møteplass for flere medier, blant annet spill, forteller Grønning.

Det passet den tidligere gameren godt. Han spilte mye som barn, og brukte blant annet gaming som en fluktvei fra mobbing. Som tenåring følte han at hobbyen var stigmatiserende, og han savnet forståelse fra andre – ikke minst voksne.

Bibliotekar Anders Grønning spiller et spill på PC.

Anders Grønning er opptatt av at det er mye læring i spill og hadde gjerne sett at gaming kom på timeplanen i bibliotekutdanningen.

– Heldigvis har det skjedd mye siden den gang. Nå spiller nesten «alle» - det vil si 96 prosent av guttene og 76 prosent av jentene i alderen ni til atten år, forteller han.

På OsloMet benyttet Grønning muligheten til å skrive oppgaver relatert til spill, blant annet spillanmeldelser. Det som bare skulle bli et årsstudium endte opp som en bachelor i bibliotek- og informasjonsfag.

Spill på bibliotekene når nye målgrupper

Underveis i studiene dukket det opp mange ideer, og en klar utfordring; Grønning oppdaget at det ikke fantes noe organ som samlet innsikten knyttet til spill. Tidligere hadde det vært enkelte prosjekter knyttet til Nasjonalbiblioteket, men disse hadde ikke fått fornyet støtte.

– Jeg så utfordringer knyttet til modellen med prosjektmidler, og hadde lyst til å gjøre noe som var litt på siden av utdanningen min. Hvis man skal jobbe med spill på linje med andre kulturelle medier, er det en del arbeid som gjenstår. Samtidig når spill i bibliotek ut til en litt annen type målgruppe, som ofte ikke har så mange andre tilbud. Her er det unge med sosiale utfordringer, diagnoser og en god del minoriteter, selvfølgelig i tillegg til helt «vanlig» ungdom. Med gaming får alle et inkluderende lavterskeltilbud, mener Grønning.

Bibliotekar Anders Grønning sitter på et kontor og scanner en strekkode på baksiden av en bok.

I jobben som skolebibliotekar får Anders Grønning jobbe med to av sine store interesser, bøker og spill, samtidig som han jobber med ungdom og inkludering.

I dag jobber han i skjæringspunktet mellom teknologi, formidling, miljø- og kulturarbeid som skolebibliotekar ved Asker videregående. Det var her han begynte med spillformidling, og ble oppmuntret til å bruke erfaringen som gamer.

– Jeg ønsket å hjelpe flere biblioteker med å komme i gang med spilltilbud, og laget nettsider og enkeltmannsforetak. Det var ikke så enkelt i starten som nyutdannet bibliotekar, så det tok litt tid før jeg fant «formen», innrømmer han. 

Fra foredrag til enkeltmannsforetak

Det var etter et foredrag om spill og oppvekst på biblioteket i Tønsberg og Færder at det begynte å løsne. Kort tid etter kom en ny bestilling fra Toten, også de ønsket å høre hva den spilleglade bibliotekaren hadde å formidle.

Portrett av Anders Grønning.

Han forteller at den første frivillige faktisk var en tidligere student fra OsloMet. 

– Han bidro gratis da ballen begynte å rulle, og fikk siden fast jobb ved Gjøvik bibliotek, forklarer Grønning. 

Fortsatt er det mange som ønsker foredrag om et innhold som betyr så mye for stadig flere. Spill treffer bredt, og spesielt i forbindelse med korona-nedstengning har det vært en fin plattform å treffes på digitalt.

– Vi arrangerte en online turnering der hvert bibliotek fikk rekruttere sitt eget lag av spillere. De beste gikk til en nasjonal finale, og det var veldig morsomt å se ungdommen forsvare sitt lokale bibliotek i kamp, sier Grønning og legger til at dette var en unik mulighet for bibliotekene å holde seg relevante i en krevende tid.

Bibliotekar Anders Grønning står på utsiden av Asker Videregående Skole der han jobber som skolebibliotekar iført en t-skjorte det står "Bibliogames" på.

Bibliogames leverer spillarrangementer over hele landet, men til daglig er gründer Anders Grønning skolebibliotekar på Asker videregående skole.

Fremmer læringsbaserte spill om vanskelige temaer

Anders Grønning er takknemlig for studietiden, og forteller at han ble litt «positivt hjernevasket» underveis mens han tok bachelor i bibliotek- og informasjonsfag. Verdier som kulturell bredde, inkludering og tilgang på informasjon for alle, ble viktige rettesnorer. 

– Det er viktig å utfordre, ikke bare underholde. Å finne frem til smalere kvalitetsprodukter og gjerne introdusere norske spill, som kanskje ikke kommersielle aktører ville gjort i like stor grad. Det er mye bra der ute utover FIFA og Fortnite. Læringsbaserte spill og skjønnlitterære spill som tar for seg viktige temaer som sorg og homofili, sier Grønning, som håper at spill kan bli et eget emne på bibliotekfaget.

Anders Grønning sitter foran en PC med headset på.

En gang gamer, alltid gamer - og i dag også grunnlegger av en organisasjon som jobber for å bedre spilltilbudet på offentlige arenaer.

«Bibliogames» er noe Anders Grønning gjør i tillegg til jobben på skolebiblioteket i Asker. Det blir fulle dager, likevel har han ikke helt gitt opp drømmen om å gi ut bok.

– Vi får se, kanskje blir det den store boka om spillformidling, sier han lurt.

Studentliv

Spesialbibliotekar Ida Rosenkilde holder i noen bøker inne i et bibliotek.
– Jeg tok en utdanning som gir meg fleksibilitet i arbeidslivet

En bachelor i bibliotek- og informasjonsvitenskap ga Oda en utdanning der hun fikk jobbe med mennesker, teknologi og kultur.

Jente ligger i en hengekøye i skogen og leser. Det ligger brune blader på bakken, er lite blader på trærne og hun har sol i ansiktet.
Bli kjent med studentbyen Oslo

I studentbyen Oslo kan du gå på kafé før frokost, sitte på lesesalen om dagen og dingle i en hengekøye i marka om natta. Det er kort vei fra liv og røre i sentrum til stillheten i skogen.

Flere hundre studenter sitter på en gressplen med armene til værs.
Dette er OsloMet

Læringsrike praksisperioder i arbeidslivet – og en sosial studietid. Ved OsloMet får du kunnskap og erfaringer for livet!