– Hvis vi skal få på plass det, så krever det at NordFik ikke kun lenger kun drives av frivillig arbeid slik vi gjør det nå, legger han til.
Lærerstudentene kan fortelle at de blir invitert til konferanser for å presentere produktet NordFik, nå så senest som i september.
– Tilhørerne var fascinert av nettsiden. Det er en database der en stor del av jobben for læreren allerede er gjort.
– Deltakerne på konferansen opplevde at det ble lettere å finne relevant litteratur på nabospråkene. Vi er utrolig glade for og stolte av å ha laget et verktøy som blir tatt i bruk og som fungerer i praksis, sier Flatmoen.
Hvilke kriterier er lagt til grunn for utvelgelse av litterære verker til NordFik?
– Slik den foreligger nå så er den basert på egne lesererfaringer. De litterære verkene som vi selv mener er gode og som har et potensiale til å bli brukt i et klasserom er de som er valgt ut. Det er det enkle svaret, forklarer Flatmoen.
Kobler litterære verker til undervisningsmetode
De understreker begge at all skjønnlitteratur innehar didaktiske muligheter, men at egne leserfaringer har vært førende for utvelgelsen. I tillegg har de forsøkt å koble verkene til metode. Her tipses det blant annet om undervisningsmetodene stedsbasert og stedslignende lesing.
– Stedsbasert lesing går rett og slett ut på å lese en novelle, eller roman eller dikt på det stedet det handler om eller der handlingen foregår, forteller Kanestrøm.
– En lignende metode kalles stedslignende lesning – der handlingen foregår i en skog så leses litteraturen i skogen. Målet er å være i en omgivelse som er lik den i litteraturen du leser, legger Flatmoen til.
Ved å ta i bruk disse nevnte metodene kan elevene potensielt få en annerledes leseropplevelse og større utbytte av undervisningen.
Både svensk, dansk, bokmål og nynorsk litteratur er representert i databasen. Og nettsiden er laget slik at lærere med ulikt utgangspunkt og kunnskapsgrunnlag skal kunne finne fram.