– Det å være i stand til å invitere, initiere og gjennomføre en god dialog er veileders viktigste redskap.
Uttaler førsteamanuensis Mette Helleve som er programansvarlig for fagfordypningen i pedagogisk veiledning i masteren i skolerettet utdanningsvitenskap. Spesialiseringen åpner for å jobbe med veiledning av lærerstudenter og nyutdannede i skolen, profesjonsutvikling eller lærings- og utviklingsarbeid i skolen.
– Gjennom kommunikative handlinger underveis i pedagogisk veiledning, inviteres veisøker til dialog om egen utvikling og refleksjon over egen prosess i lærerrollen. Disse ferdighetene har stor overføringsverdi til andre situasjoner enn veiledning, som for eksempel i samarbeidet med elever, foreldre og kollegaer, sier Mette.
– Også i kommunikasjon med egen familie og partner er solid forståelse av dialogen som møteplass av avgjørende betydning. Dette studiet strekker derfor utover bare å være veileder i en skole sammenheng, men gir anledning til å heve egen relasjonelle og kommunikative kompetanse generelt i livet.
Rolleforståelse
Strategi for rekruttering til lærerutdanningene og læreryrket 2024–2030 understreker behovet for å utvikle praksis i lærerutdanningene og utarbeide rammer, veiledning og støtte for bedre praksis i skole.
– Masterfordypningen skal styrke læreres forutsetninger for å møte og ivareta lærerstudenter i praksis og nyutdannedes behov for veiledning. Å gi god veiledning er en kommunikativ handling som fordrer at veileder forstår hva det innebærer å gå inn i rollen som veileder. Det er denne innsikten i veiledningens vesen og metodikk som studiet skal stimulere til.
– Etter fullført masterutdanning har lærerne lært hva som kjennetegner god pedagogisk veiledning og hvordan veiledning bør gjennomføres, uttrykker Mette.